بهداشت و درمان

بیماران خاص بیشتر در معرض هپاتیت C قرار دارند

سیدموید علویان تصریح کرد: بیماران هموفیلی، تالاسمی و نارسایی مزمن کلیه که تحت همودیالیز هستند در خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند و بر اساس آمارهای موجود بیش از 15 درصد بیماران نارسایی مزمن کلیه، 75 درصد بیماران هموفیلی و 20 درصد بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه هستند. از بیماران تالاسمی هپاتیت C دارند.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر تزریقی یکی از عوامل مهم ابتلا به هپاتیت C است و استفاده مشترک از سرنگ بین معتادان متجاهر می تواند منجر به انتقال انواع عفونت ها از جمله هپاتیت B و C و البته ایدز شود. اعتیاد به کوکائین و استنشاق از راه بینی راه دیگری برای انتقال این بیماری است.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، بزرگترین خطری که معتادان متجاهر را تهدید می کند، ابتلا به انواع ویروس هپاتیت C است که باعث بروز شدیدتر این بیماری می شود. : در این موارد پاسخ به درمان با داروهای ضد ویروسی کاهش می یابد.

علویان ادامه داد: برخی از معتادان تزریقی سابقه استفاده مشترک از دستگاه ها را اعلام نمی کنند، اما باید توجه داشت که تنها یک بار استفاده مشترک از دستگاه های تزریقی برای ابتلای فرد به این ویروس کافی است و در بسیاری از موارد وجود ویروس در خون مردم هیچ علامتی ندارد و حتی خود شخص نیز از ابتلای خود به این ویروس آگاه نیست.

وی با اشاره به اینکه امروزه در بین ویروس های شناسایی شده، ویروس های هپاتیت B و C از عوامل مهم بیماری مزمن کبدی هستند و باید کنترل شوند، خاطرنشان کرد: هپاتیت C از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود و از آنجایی که این ویروس به راحتی توسط بدن از بین نمی رود. سیستم دفاعی میزبان، عفونت ویروس هپاتیت C در بیشتر موارد باعث عفونت دائمی در بدن می شود.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا