سلامت خانواده

بیش از 760 خوزستانی در انتظار اهدای عضو هستند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

جواد شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوزستان از سال 1398 تا 1398 رتبه بسیار خوبی در پیوند اعضا در کشور داشته است و با توجه به شرایطی که در 2 ماه اخیر سال جاری شاهد هستیم، می توان گفت: امسال نیز رتبه استان در کشور ارتقا می یابد. انجام خواهد داد.

مدیر مرکز بیاورید اعضا و منسوجات لینکی در خوزستان بیان کرد: در سال 1400 تعداد اهدای عضو 26 مورد بوده که از این تعداد 35 کلیه، 13 کبد، 2 قلب در اهواز، 2 قلب به تهران، چهار کلیه و هفت کبد به شیراز اهدا شده است. همچنین در سال 1401 تعداد اهدای عضو 31 مورد، 35 مورد کلیه، 17 مورد کبد و 4 مورد جراحی قلب انجام شده است، همچنین 2 کلیه و 5 کبد به شیراز و 2 قلب به تهران ارسال شده است. .

وی افزود: سال گذشته 21 مورد اهدای عضو در خوزستان، 13 مورد کبد، 26 مورد کلیه و یک قلب در اهواز، یک قلب به تهران و چهار کبد و 2 کلیه به شیراز ارسال شده است.

مدیر مرکز بیاورید اعضا و منسوجات لینک خوزستان با بیان اینکه طی 2 ماه گذشته 17 نفر نیازمند اهدای عضو نجات یافته اند، تصریح کرد: در سال جاری 9 مورد اهدای عضو در خوزستان، 6 مورد در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، 1 مورد در خوزستان ثبت شده است. شوشتر و 2 مورد در آبادان، طی روزهای گذشته عمل پیوند شامل 10 پیوند کلیه، 6 پیوند کبد در بیمارستان گلستان جنوب غرب کشور انجام شد و یک مورد قلب نیز به تهران ارسال شد.

شریعتی گفت: در حال حاضر اهدای عضو در خوزستان بسیار بهتر از استان های دیگر است که این امر مرهون فداکاری خانواده هایی است که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می شوند. و این اقدام جای قدردانی فراوان دارد.

وی با بیان اینکه در کل دنیا و در کشور ما 2 عامل در اهدای عضو مهم و مورد توجه است، گفت: یکی رضایت خانواده ها و دیگری تعداد مرگ های مغزی است که به ما گزارش می شود.

خانواده ها مرکز ثقل اهدای عضو و نجات هستند

مدیر مرکز بیاورید اعضا و منسوجات یک متخصص پیوند خوزستانی با اشاره به اینکه اکثر جوانان دچار مرگ مغزی می شوند، گفت: اعضای جوانانی که دچار مرگ مغزی می شوند نسبت به افراد مسن برای پیوند بهتر است و این امر رضایت خانواده ها را دشوارتر می کند، اما باید گفت همین خانواده مرکز ثقل اهدای عضو و نجات بخشی است که باید قدردان آن بود.

شریعتی با بیان اینکه بیش از 250 نفر درگیر انجام پیوند هستند، تصریح کرد: همچنین تیم های درمان پیوند، نیروهایی که در ICU فعالیت می کنند. می بینموی گفت: بخش ها و آزمایشگاه ها در حال کار هستند، زیرا کار آنها سخت است و گاهی پیوند قلب، کبد، کلیه و موارد مشابه به طور همزمان وارد اتاق عمل می شود که باید به درستی مدیریت و زمان بندی شود و از این نظر پیوندها باعث شده است. عوارض خاص خود را دارند

وی در خصوص انتظارات از سازمان ها و نهادهای دولتی در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: با توجه به تعداد بالای لیست انتظار اعضای حیاتی در خوزستان و کشور، انتظار داریم همه دستگاه ها دست به دست هم دهند تا فرهنگ اهدا شود. از اهدای عضو این پیامی است به آحاد جامعه و برای تکریم خانواده هایی که عزیزان خود را اهدا کرده اند، نقش آفرینی کنند و کار را تنها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ندانند چرا که پیوند زندگی است. -نجات بخش و حیات بخش

مدیر مرکز بیاورید اعضا و منسوجات لینکی از خوزستان ادامه داد: گاهی اتفاقات ناگواری رخ می دهد که قابل پیشگیری نیست و به همین دلیل باید فرهنگ اهدای عضو را در جامعه گسترش دهیم تا اگر فردی از خانواده ای دچار مرگ مغزی شد، آن عضو را اهدا کند. این عمل به صدقه ای ماندگار برای فرد مرگ مغزی تبدیل شده و همچنین این موضوع به نسل های بعدی منتقل می شود.

شریعتی تصریح کرد: زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می شود، در صورت عدم اهدای اعضا، پس از گذشت زمان، اعضای بدن از بین می روند و تخلیه می شوند، اما با اهدای بخشی از وجود مرده مغزی، به حیات خود ادامه می دهد. وجود شخص دیگری که البته ثواب اخروی خواهد داشت. داشته است

پیوند یک کار الهی است

شریعتی گفت: پیوند اعضا واقعا کار خداست. هر روز موجی از مردم در دفتر اهدای عضو استان خوزستان دیده می شود که معنویت، اخلاق، عرفان و اشک در آنها دیده می شود، خانواده هایی که عزیزان مرگ مغزی یا جوانان اهدا می کنند. که عاجزانه در صف دریافت عضو هستند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

وی گفت: به نظر من هیچ خیری بزرگتر از اهدای عضو برای متوفی نمی توان کرد. درست است که خورشید غروب می کند، اما با خاموش شدنش مشعل های زیادی را روشن نگه می دارد.

مدیر مرکز بیاورید اعضا و منسوجات یک متخصص پیوند خوزستانی درباره منتظران اهدای عضو در خوزستان گفت: در حال حاضر 679 نفر در انتظار پیوند کلیه، 57 نفر برای پیوند کبد، 30 مورد پیوند قلب هستند که اگر عضو مورد نظر به آنها نرسد یا می میرند یا می میرند. تا لحظه مرگ زندگی بسیار سختی خواهد داشت. البته این تعداد افرادی است که با ما پرونده دارند پس طبیعتا تعدادشان بیشتر از اینهاست.

شریعتی با بیان اینکه دریافت کارت اهدای عضو از افراد می تواند رضایت خانواده ها را تسهیل کند، تصریح کرد: داشتن کارت اهدای عضو تنها به معنای رضایت قلبی فرد برای اهدای اعضای بدن پس از مرگ مغزی و پس از مرگ مغزی است. ، رضایت خانواده باید جلب شود. وصیت نامه کتبی یا شهادت بستگان بر اساس وصیت شفاهی شخص لازم است. مردم می توانند با مراجعه به سایت ehda.sbmu.ac.ir نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا