سلامت خانواده

بیش از ۷ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند/ ارائه خدمات رایگان به مبتلایان

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مهشید نشی با بیان اینکه 23 مهرماه سالروز درگذشت حکیم زکریای رازی به عنوان «روز ملی مبارزه با سل» نامگذاری شده است، اظهار داشت: این روز به عنوان روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است. مبارزه ملی با این بیماری نامگذاری شده است.

ایسنا در این خبر نوشت: یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی و مسری است، گفت: باکتری های این بیماری می توانند به هر قسمتی از بدن مانند ریه، مغز، مفاصل، کلیه و… سرایت کنند. استخوان ها، پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی و غیره. به سایر قسمت های بدن حمله کرده و آن عضو را درگیر بیماری می کند. اما از آنجایی که بسیار اکسیژن دوست است در 80-85 درصد موارد این بیماری به ریه ها حمله می کند.

تنفس؛ راه اصلی انتقال بیماری سل

این استاد دانشگاه راه اصلی انتقال بیماری سل را تنفسی دانست و خاطرنشان کرد: در هنگام عطسه، سرفه، خندیدن و صحبت کردن بیماران سل ریوی، قطرات تنفسی و ذرات ریز حاوی میکروب در هوا پخش می شود و می تواند در هوا باقی بماند. هوا برای چند ساعت در هوا معلق بماند.

مدیر ملی برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اگر فرد سالمی هوای آلوده به این ذرات تنفسی را تنفس کند، میکروب سل وارد ریه های او می شود.

وی با بیان اینکه تماس طولانی و نزدیک با یک بیمار جذامی درمان نشده نیز باعث انتقال میکروب سل به دیگران می شود، گفت: برخی شرایط محیطی مانند محیط های شلوغ، کوچک، تهویه نامناسب، کم نور و مرطوب برای انتقال این میکروب مناسب تر است. . این بیماری در چنین شرایطی بیشتر منتقل می شود. حشرات، ظروف غذاخوری، لباس و ملحفه بیماران نمی توانند بیماری سل را منتقل کنند.

کدام نوع سل مسری است؟

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مبتلایان به سل ریوی «عفونی» هستند، تصریح کرد: همه انواع سل به دیگران قابل انتقال نیست. بیمارانی که مبتلا به سل ریوی یا سل حنجره هستند، عفونی در نظر گرفته می شوند. زیرا می توانند با هر سرفه قطرات تنفسی آلوده به میکروب را در هوا پخش کنند و در نتیجه بیماری را به دیگران منتقل کنند.

عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر سل

نشی با بیان اینکه افرادی که به سل ریوی مبتلا می شوند در صورت عدم درمان می توانند سالیانه 10 تا 15 نفر را مبتلا کنند، افزود: 90 تا 95 درصد افرادی که به سل مبتلا می شوند، سیستم دفاعی بدن موفق می شود، میکروب سل و در نتیجه این افراد مبتلا نمی شوند. سل؛ در چنین شرایطی میکروب سل در بدن نهفته و غیر فعال می ماند. وقتی میکروب در بدن نهفته می ماند، به دیگران منتقل نمی شود.

سل از هر 10 نفر یک نفر را مبتلا می کند

مدیرکل برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت درباره احتمال ابتلا به بیماری سل توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد معمولا از هر 10 نفری که با میکروب سل وارد بدن می شود، یک نفر به این بیماری مبتلا می شود. بیماری. در واقع ابتلا به سل به ضعف سیستم دفاعی بدن بستگی دارد. ضعف سیستم دفاعی بدن و به دنبال آن فعالیت و تکثیر باکتری های سل می تواند فرد را به این بیماری مبتلا کند.

گروه های پرخطر سل

وی با بیان اینکه همه افراد پتانسیل ابتلا به سل را دارند، خاطرنشان کرد: کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به دیابت، نارسایی کلیه، ایدز، سوءتغذیه، سرطان ها، مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بیش از سایر افراد در معرض خطر هستند. مستعد ابتلا به سل هستند.

سل ریوی؛ شایع ترین نوع این بیماری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شایع ترین نوع بیماری سل توضیح داد: باز هم تاکید می کنم که میکروب سل به اکسیژن علاقه زیادی دارد و با توجه به علاقه این میکروب به اکسیژن، سل ریوی شایع ترین بیماری سل گزارش شده است. نوع این بیماری سرفه های طولانی مدت (به مدت 2 هفته یا بیشتر)، سرفه همراه با خلط، تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، بی اشتهایی، ضعف عمومی و خستگی زودرس از علائم سل هستند.

نشی ادامه داد: اگر بیماری سل به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است بیمار علائم پیشرفته تری مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و خلط خونی داشته باشد.

مدت زمان درمان سل

مدیر ملی برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سل یک بیماری قابل درمان است افزود: سل یک بیماری قابل درمان است. اگر فرد مبتلا به سل داروهای تجویز شده را به طور کامل و منظم مصرف کند، بهبودی کامل پیدا می کند. مدت درمان سل حدود شش ماه است و بیمار باید در این مدت داروهای خود را به طور کامل و دقیق مصرف کند. حتی اگر بیمار قبل از پایان این دوره احساس بهتری داشته باشد، نباید خودسرانه درمان را قطع کند.

سل مقاوم به درمان و اهمیت استفاده کامل از دارو

وی درباره بروز شرایط خطرناک به دلیل عدم مصرف داروها و تکمیل نشدن درمان گفت: در صورت عدم مصرف کامل و دقیق داروهای تجویز شده توسط بیمار، میکروب سل می تواند به ابر میکروب های مقاوم و خطرناک تبدیل شود و در این صورت بیمار دیگر قابل درمان نیست این بیماری با داروهای رایج درمان نمی شود و اطرافیان خود را با میکروب های مقاوم به درمان آلوده و آلوده می کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تداوم انتقال بیماری به دیگران، مقاومت میکروب های سل به داروهای موجود، پیشرفت بیماری و مرگ از دیگر عوارض عدم مصرف دقیق داروها در طول دوره درمان سل است.

وضعیت بیماری سل در کشور

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت درباره میزان بروز سل گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بروز سالانه سل در کشور 11 مورد در هر سال است. 100000 نفر

وی با اشاره به آمار ابتلا به سل در کشور گفت: مواجهه با آمارهای مربوط به سل دو نکته را نشان می دهد. اول اینکه ایران در مقایسه با کشورهای همسایه خود توانسته عملکرد بهتری در برابر سل داشته باشد. همچنین نکته دوم این است که دستاوردهای نظام سلامت کشور در زمینه کنترل سل به راحتی می تواند تحت تاثیر کشورهای همسایه قرار گیرد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که از هر 100000 نفر در پاکستان 258 مورد به این بیماری مبتلا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بروز سل در پاکستان 258 مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت و در افغانستان 185 مورد در هر 100 هزار نفر در سال است.

وی درباره بیماری سل در کشور گفت: در سال 1402، 7 هزار و 261 نفر مبتلا به سل بودند که از این تعداد 44 درصد زن و 25 درصد غیرایرانی بودند.

پراکندگی بیماری سل در استان های کشور

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: استان های سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، خوزستان، خراسان رضوی، قم و یزد به ترتیب بیشترین موارد ابتلا به سل را دارند. متاسفانه بیماری سل در تمام استان های کشور گزارش شده است. بررسی ها نشان می دهد که میزان بروز سل در استان تهران نسبت به جمعیت بالاتر از میانگین کشوری است.

درمان رایگان سل در شبکه بهداشت و درمان

وی با بیان اینکه خدمات تشخیصی و درمانی سل در شبکه بهداشت و درمان کشور به صورت رایگان ارائه می شود، افزود: به دلیل اینکه تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سل اصلی ترین راه پیشگیری از این بیماری در جامعه محسوب می شود، خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می شود. این بیماری در شبکه بهداشت و درمان کشور رایگان است. اما به طور میانگین وزارت بهداشت برای تشخیص و درمان هر بیمار مبتلا به سل معمولی (حساس به دارو) یک میلیون تومان و برای هر مورد سل مقاوم 500 میلیون تومان هزینه می کند.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت درمان دارویی بیماران سل گفت: داروهای مورد استفاده در درمان بیماران سلی توسط نظام سلامت کشور تهیه و از طریق نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا پایگاه یا خانه بهداشت به محل به صورت رایگان در دسترس است. محل سکونت یا محل کار بیماران قرار می گیرند.

وضعیت شبکه آزمایشگاهی سل کشور

وی درباره مراکز تشخیص سل در کشور نیز گفت: در هر استان کشور حداقل یک آزمایشگاه تشخیص میکروسکوپی سل با خدمات رایگان وجود دارد. همچنین تعداد آزمایشگاه ها در برخی شهرها و مراکز استان ها بیش از یک آزمایشگاه است و در این مراکز به کشت سل می پردازند. در حال حاضر 423 آزمایشگاه میکروسکوپی و 51 آزمایشگاه کشت سل در کشور خدمات تشخیصی رایگان ارائه می دهند. علاوه بر این موارد، یک قطب ملی و 9 قطب مرجع آزمایشگاهی منطقه ای نیز داریم که علاوه بر آزمایش های میکروسکوپی و کشت، آزمایش های میکروبیولوژیکی سل پیچیده تری مانند روش های مولکولی و تعیین مقاومت دارویی را به صورت رایگان ارائه می دهند.

مدیر برنامه ملی کنترل سل و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: با تشخیص هر مورد سل ریوی، اعضای خانواده فرد مبتلا به طور فعال توسط همکاران بهداشتی معاینه می شوند و در صورت مشاهده موردی از بیماری در بین آنها. آنها اقدامات تشخیصی انجام می شود. و به صورت رایگان درمان می شوند و اگر سل فعال نداشته باشند ولی مشخص شود میکروب سل در بدنشان وجود دارد درمان پیشگیرانه به صورت رایگان تجویز می شود.

ضرورت مشارکت مردمی در مقابله با سل

نشی با بیان اینکه حرکت به سمت رفع این بیماری دیرینه بدون عزم ملی و مشارکت مردمی غیرممکن است، گفت: اگر سرمایه گذاری ملی و مشارکت مردمی را تنها به مسائل مالی محدود کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. در واقع اگر بخواهیم یک سرمایه گذاری جدی، قابل اعتماد و پایدار برای رسیدن به هدف رفع بیماری سل در کشور داشته باشیم، ساده ترین، موثرترین و کم هزینه ترین راه حلی است که می تواند به سرعت اجرا و در سطح وسیعی گسترش یابد و ما را به نتیجه مطلوب مشارکت مردم در انتقال پیام های آموزشی است. پیام‌های کوتاه و مختصری که به گوش می‌رسد و انعکاس انتشار آن‌ها در سطح وسیع، فراتر از افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی عمومی است و منجر به شکل‌گیری یک مطالبه جدی سلامت محور در بطن جامعه می‌شود و بدیهی است. زمانی که این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، نیکی به خودی خود نقش موتور محرک لازم برای جلب حداکثر توجه و منابع مورد نیاز برای این طرح راهبردی و مهم سلامت را ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کافی است مردم چهار نکته را در مورد بیماری سل بدانند، تصریح کرد: بیماری سل همچنان در همه استان های کشورمان وجود دارد و یک معضل و اولویت بهداشتی محسوب می شود. نکته دوم، برخلاف تصور دیرینه مردم، چند دهه است که این بیماری به یک بیماری کاملاً قابل درمان تبدیل شده است. نکته سوم، از آنجایی که علامت اصلی سل ریوی سرفه بیش از 2 هفته است، در صورت داشتن این علامت باید به فکر بیماری سل نیز باشید. نکته آخر اینکه تشخیص و درمان سل در شبکه بهداشت و درمان کشور رایگان است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا