اخبار سلامت

بیشتر گلودردها نیاز به آنتی بیوتیک ندارند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، آذینا نبی زاده با اشاره به اینکه مقاومت آنتی بیوتیکی در واقع زیرمجموعه مقاومت میکروبی است و مهم ترین دلیل پیدایش آن مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها است، اظهار داشت: یکی از عواملی که منجر به بروز آن می شود. پیدایش مقاومت استفاده بیش از حد و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها است.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در مواقعی که بدن به آن نیاز ندارد نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند باعث مقاومت نیز شود، به عنوان مثال اغلب موارد گلودرد ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

رئیس گروه ارزیابی و مدیریت و مطالعات اقتصادی فناوری سلامت با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها استفاده نادرست از آن عنوان است، بیان کرد: باکتری ها از هر فرصتی برای تولید مثل استفاده می کنند. در این شرایط، اگر فردی حتی یک یا چند روز مصرف داروی خود را فراموش کند، درمان خود را زودتر از زمان تعیین شده توسط پزشک معالج متوقف کند یا از آنتی بیوتیک مناسب استفاده نکند، مثلاً اگر داروی شخص دیگری مصرف کند. باکتری ها شروع به تکثیر کرده و در فرآیند تکثیر با تغییرات و جهش هایی که رخ می دهد به برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند.

به گفته وی، در دامپروری به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های موجود در بدن حیوان، یکی از دلایل بروز مقاومت آنتی بیوتیکی نیز می باشد و گاهی ساختار ژنتیکی باکتری ها به خودی خود تغییر می کند که باعث می شود آنتی بیوتیک می تواند باکتری را شناسایی کند و آن را از بین نبرد. از سوی دیگر، باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ممکن است به فرد دیگری سرایت کنند و بیمار جدید ممکن است به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا