سلامت خانواده

بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه: مفاد برجام همچنان معتبر است

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایران، چین و روسیه در دستور کار ششمین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «راست‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو شورای امنیت سازمان ملل متحد» بیانیه مشترکی صادر کردند. قطعنامه 2231 (2015)» و تاکید کرد که مفاد برجام همچنان معتبر است.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دستور کار ششمین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «راست‌آزمایی و پایش در جمهوری اسلامی ایران در پرتو اتحاد» بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد (2015)». که مفاد برجام همچنان معتبر است.

این بیانیه به شرح زیر است:

جناب رئیس جمهور محترم

من بیانیه مشترک را از طرف جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ارائه می کنم. کشورهای ما همواره حامیان قوی برجام بوده اند. ما همراه با سایر طرف‌ها، زمان و تلاش خود را در مذاکراتی که منجر به انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ و اجرای بعدی آن شد، صرف کردیم. حمایت ما از برجام از سال 2018 که آمریکا به طور غیرقانونی و یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم های یکجانبه و غیرقانونی اعمال کرد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد، تغییر نکرده است.

ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم. ما در 9 دور مذاکرات اینجا در وین شرکت کردیم. ما سه کشور آمادگی خود را برای انعقاد احیای این توافقنامه بر اساس متن اوت 2022 تایید کردیم.

متأسفانه سایر شرکت‌کنندگان برجام – فرانسه، آلمان و انگلیس – و همچنین ایالات متحده، علی‌رغم وعده‌هایشان، مسیر متفاوتی را انتخاب کردند و هدف مشترک ما برای از سرگیری اجرای برجام برای ملاحظات سیاسی خود نادیده گرفتند.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این عقیده اند که مفاد برجام – طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد – معتبر است. یکی از جدیدترین نمونه ها – در روز انتقال برجام در اکتبر 2023، یک تعدادی از محدودیت های باقی مانده از ایران برداشته شد. لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد زیر نظر دبیرکل در نامه ای رسمی (S/AC.58/2023/OC.14) اعلام کرد که دبیرخانه در 19 اکتبر 2023 از سایت شورای امنیت، 23 نفر و 61 نفر را فهرست کرده است. افراد مشمول اقدامات محدود کننده پاراگراف های 3، 4 و 6 (ج) و (د) ضمیمه B قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل حذف شد. با این حال، شرکت کنندگان اروپایی برجام به همراه چند کشور دیگر رویکرد متفاوتی را انتخاب کردند و به طور یکجانبه این محدودیت ها را در سطح ملی حفظ کردند. نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و زیر سؤال بردن چارچوب های زمانی مورد مذاکره که به طور قاطعانه تعیین شده بود. بدون اینکه هیچ صلاحیتی در برجام و قطعنامه ۲۲۳ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده باشد.

با یادآوری بند 8 قطعنامه 2231، تأکید می کنیم که پس از بازه های زمانی پیش بینی شده در برجام و قطعنامه 2231، با برنامه هسته ای ایران مانند سایر کشورهای غیرهسته ای طرف معاهده NPT رفتار خواهد شد.

آقای رئیس،

اگر قرار بود امروز برجام به طور کامل اجرا شود، اکثریت قریب به اتفاق پرسش‌ها درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر اساس پذیرش متقابل برطرف می‌شد. دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین می تواند ابزارهای راستی آزمایی و نظارت گسترده تری داشته باشد. بدون شک توافق هسته ای کاملا عملیاتی به عنوان ابزاری برای محدود کردن و کاهش تنش ها عمل کرد. ما فکر نمی کنیم کسی بتواند استدلال کند که این یک موقعیت برد-برد برای همه بود.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متقاعد شده اند که زمان آن فرا رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی نشان دهند، از چرخ بی پایان تشدید تنش که تقریباً در دو سال گذشته در حال چرخش است دوری کنند و از قدرت استفاده کنند. اقدامات لازم برای احیای برجام . هنوز امکان انجام این کار وجود دارد. جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا