سلامت خانواده

بیانیه عجیب آمریکا در شورای حکام آژانس علیه ایران

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «لورا هولگیت» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای امنیت درباره «راست‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» بیان کرد. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه. او می خواند

نماینده آمریکا بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای مدعی شد: «تصمیم سه سال پیش ایران مبنی بر توقف اجرای تعهدات هسته ای خود در برجام و متعاقبا حذف تجهیزات نظارتی و نظارتی مرتبط با برجام، تلاش های بین المللی اتمی را تضعیف می کند. آژانس انرژی.”

نمايندگي ايران در سازمانهاي بين المللي تصريح كرده است كه تصميم ايران مبني بر توقف اجراي تعهدات خود در برجام، كاملاً با حقوق ذاتي كشور طبق بندهاي 26 و 36 اين توافق منطبق است و پاسخي به خروج غيرقانوني آمريكا از برجام است. برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود». بود. این واقعیت بدیهی به هیچ وجه نمی تواند زمینه ای برای خودداری سه کشور اروپایی از انجام تعهدات خود باشد.

هولگیت همچنین ادعا کرد که «امتناع ایران از اجرای تعهداتش بر اساس کد اصلاحی 3.1 و تصمیم این کشور برای تعلیق موقت اجرای پروتکل الحاقی، دسترسی به اطلاعات و مکان‌هایی را که آژانس برای انجام مأموریت راستی‌آزمایی خود برای اطمینان از عدم وجود این پروتکل‌ها نیاز دارد، به شدت محدود می‌کند. فعالیت های اعلام نشده». آنچه را که نیاز دارند محدود می کند.

در این میان، پذیرش اجرای کد اصلاحی 3.1 از جمله اقدامات منعکس شده در بند 13 مقدمه برجام و همچنین بند 65 پیوست یک آن بود. در پی خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در این توافقنامه، ایران در اعمال حقوق خود طبق بندهای 26 و 36 برجام تصمیم گرفت به تعهدات خود در چارچوب توافق جامع پادمان عمل کند. . با این حال، با حسن نیت و بر اساس تفاهم به دست آمده با مدیرکل، ایران قبلاً اطلاعات کلی در مورد برنامه ریزی مؤسسات جدید ارائه کرده و اعلام کرده است که اطلاعات پادمانی مربوطه در زمان مناسب در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

نماینده آمریکا در این بیانیه به گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که مدعی شد این نهاد به دانش خود درباره تولید و موجودی سانتریفیوژها و اجزای مرتبط ادامه می‌دهد، در حالی که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد افزایش می یابد. گمشده”.

این بیانیه همچنین این ادعا را تکرار کرد که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای ایران برای انباشت ذخایر اورانیوم غنی شده بالا وجود ندارد». ایالات متحده مدعی است که این اقدامات با رفتار سایر کشورهای غیرهسته ای که عضو معاهده NPT هستند در تضاد است.

هولگیت در بیانیه خود ادامه داد: با توجه به این چالش‌های جاری، ضروری است که ایران اطلاعات و دسترسی مورد نیاز برای فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را در اختیار آژانس قرار دهد.

نماینده آمریکا همچنین به لغو انتصاب بازرسان آژانس در ایران اشاره کرد و گفت: ایران به جای این اقدامات تصمیم گرفت انتصاب چند بازرس مجرب آژانس را لغو کند.

با این حال، ایران اعلام کرده است که حق حاکمیت خود را برای اعتراض به لغو انتصاب بازرسان آژانس، نه تنها در زمان پیشنهاد انتصاب، بلکه در هر زمان دیگری پس از انتصاب، محفوظ می داند. در حال حاضر این آژانس در مجموع 120 بازرس برای ایران دارد. این به وضوح نشان می دهد که ایران مایل است آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره مندی از بازرسان مختلف با تجربه انجام دهد. استفاده از این حق به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی های خود در ایران تأثیر نمی گذارد.

نماینده آمریکا همچنین مدعی شد که آمریکا مانع بازگشت ایران به تعهدات برجامی نمی شود و این اظهارات را رد کرد که این کشور به همراه سه کشور اروپایی عضو برجام اراده سیاسی نداشتند. مذاکرات را در سال 2022 به پایان برسانید.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعاهای عجیب خود مبنی بر اینکه توافقات دو بار در سال 2022 روی میز گذاشته شد، اما ایران با «خواسته های غیرقابل قبولی فراتر از برجام» به آنها پاسخ داد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تیرماه 1401 درباره روند مذاکرات و بد عهدی آمریکا گفت: در دور آخر مذاکرات اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل می کرد، حتماً عمل می کردیم. بیش از هر مرحله دیگری به توافق نزدیک بود، اما آمریکایی ها مشکلاتی داشتند. جدید را مطرح کرد؛ همکاران من ماه ها در وین بحث و مذاکره کردند و بحث های کارشناسی بسیار طولانی و مفصلی با سه کشور اروپایی مثلا روسیه و چین داشتند که کدام اشخاص حقیقی یا حقوقی باید از لیست تحریم ها خارج شوند، اما ناگهان طرف آمریکایی مطرح شد. با یک ایده جدید و گفت این عبارت را در پاورقی متن اضافه کنیم که ممکن است افرادی که در نتیجه این مذاکرات از لیست تحریم ها خارج می شوند به دلایلی غیر از هسته ای دوباره در لیست تحریم های آمریکا قرار گیرند.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در نتیجه از طریق اتحادیه اروپا و برخی از میانجی ها که بین دو طرف پیام رد و بدل می کردند به طرف آمریکایی گفتیم به دنبال توافق هستید یا به دنبال طولانی کردن مسیر توافق هستید؟!

هولگیت در ادامه مدعی شد: «در حالی که برنامه هسته ای ایران به طور قابل توجهی گسترش یافته است، دانش درباره برنامه هسته ای ایران از بین رفته است و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایین ترین حد خود رسیده است، این ایده که مسائل باقی مانده را می توان در یک موضوع حل کرد. روزها بی معنی است.»

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران بارها اعلام کرده است که اقدامات هسته ای که انجام داده قابل برگشت است و در صورت بازگشت غربی ها به توافق، ایران به سرعت به تعهدات خود باز می گردد.

نماینده آمریکا در سخنرانی خود بار دیگر از ایران خواست که مسیر خود را معکوس کند، به منظور اجرای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس، از جمله اجرای اقدامات مربوط به بیانیه مشترک خود با آژانس، همکاری کامل با این نهاد داشته باشد. مارس 2023».

وی همچنین از ایران خواست تا “تصمیم خود را برای لغو انتصاب بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سرگیری اجرای موقت پروتکل الحاقی و اجرای قانون اصلاح شده 3.1 بدون تاخیر” لغو کند.

ایران اعلام کرده است که در مورد بازرسان لغو شده، آژانس باید به طور کامل به حقوق ایران بر اساس توافقنامه پادمان جامع احترام بگذارد. هر گونه تلاش برای به خطر انداختن حقوق حاکمیتی کشورهای عضو با نقض موافقتنامه جامع پادمان مربوطه غیرقابل قبول است و نباید سابقه ای ایجاد کند که حقوق کشورهای عضو را به خطر بیندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا