سلامت خانواده

بوی بد بدن شما به چه معناست؟

نادیا زکالوند: بوی بد بدن که گهگاه اتفاق می افتد جنبه طبیعی زندگی همه افراد است، اما وقتی این بو آنقدر آزاردهنده می شود که حتی با استفاده از دئودورانت هم نمی توان آن را از بین برد، موضوع جدی است.

این نوع بوهای بد بدن هیچ ارتباطی با تعریق یا عدم استحمام ندارند و از مشکلاتی در بدن هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پاهای بدبو

اگر پاهایتان حتی بعد از شستن بوی بد می دهد، ممکن است دچار عفونت قارچی شوید. نوعی عفونت قارچی به نام پای ورزشکار وجود دارد که باعث بوی بد پا می شود و در صورت عدم درمان، فرد را در معرض خطر گسترش عفونت قرار می دهد.

2. همان بادبو

وجود باکتری در دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بوی بد دهان می شود. اما اگر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهید، اما نفس شما هنوز بوی بدی می دهد، احتمال ابتلا به بیماری لثه و عفونت وجود دارد.

خشکی دهان باعث بوی بد دهان نیز می شود، زیرا بزاق معمولا دهان را تمیز می کند و نبود آن باعث بوی بد دهان می شود.

رژیم غذایی همچنین می تواند بوی بد دهان شما را ایجاد کند. خوردن غذاهای معطر مانند سیر، پیاز و برخی ادویه ها نیز بوی بد دهان را موقتا می کند. اما بوی بد دهان مزمن نشان دهنده بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های کبدی، مشکلات کلیوی یا بیماری های گوارشی است.

3. تعریق زیاد

زمانی که در محیط گرم یا در حین ورزش هستید، عرق کردن طبیعی است، اما اگر مدام عرق می کنید، ممکن است به هایپرهیدروزیس (تعریق غیرطبیعی) مبتلا باشید. این وضعیت معمولاً یک عارضه جانبی بیماری هایی مانند دیابت، عفونت در بدن، تغییرات هورمونی، یائسگی یا مشکلات تیروئید است.

علاوه بر این، برخی از داروهای ضد افسردگی و مسکن باعث تعریق بیش از حد می شوند.

به طور کلی، اگر بدن شما بوی میوه یا بوی شیرین می دهد، نشانه کتواسیدوز دیابتی (دیابت حاد و خطرناک) است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید. بویی مانند آمونیاک یا سفید کننده نشان دهنده مشکلات کلیوی یا کبدی است. همچنین بوی ماهی نیز نشانه عفونت باکتریایی است.

اگر بوی بد بدن شما دائمی است و با رعایت بهداشت و شستشو از بین نمی رود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت واقعی آن مشخص شود.

منبع:

خواندنی

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا