اخبار سلامت

بومی سازی داروی سرطان های پستان و معده با یک هفتم قیمت نمونه خارجی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، شرکت دانش بنیان آریوژن فارمد با هدف تولید بیوسیمیلرها برای حفظ و ارتقای کیفیت زندگی بیماران در سال 1388 تاسیس شد. تولید داروهای پرمصرف بیولوژیک با ساختاری پیچیده با تمرکز بر موضوعاتی از جمله تامین نیازهای درمانی بیماران لاعلاج در کشور، بومی سازی کامل فرآیندهای تولید و فراهم آوردن امکان تولید در مقیاس مصرف داخلی و خارجی و صادرات یکی از اولویت های این شرکت می باشد.

یکی از محصولاتی که به همت این شرکت دانش بنیان بومی سازی شده و عملا کشور را عاری از داروهای مشابه خارجی کرده است، «آریوتراست» با نام ژنریک «تراستوزوماب» است. یک آنتی بادی مونوکلونال نوترکیب علیه گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمی انسانی. این گیرنده به طور طبیعی در سطح سلول های طبیعی وجود دارد و رشد و تکثیر سلول را تنظیم می کند.

سلول های سرطانی سینه و معده در برخی موارد دارای مقادیر زیادی HER2 روی سطح خود هستند که باعث رشد سلول های سرطانی می شود. Ariothrust با اتصال به HER2 از فعالیت آن جلوگیری می کند و منجر به مرگ سلول های سرطانی می شود.

آریوتراست در ویال های 150 میلی گرم و 440 میلی گرم به صورت پودر لیوفیلیزه تولید می شود و پس از رقیق شدن با حلال به صورت تزریق داخل وریدی انفوزیون می شود.

محمدرضا یزدان نسب; کارشناس مطالعات بالینی شرکت آریوژن فارمد در خصوص عملکرد و کاربرد این دارو گفت: زمینه اصلی شرکت ما تولید داروهای خاص مانند داروهای سرطان و ام اس است و آریوتراست یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است. این دارو مشابه داروی داخلی هرسپتین بوده و هدف اصلی این دارو درمان سرطان سینه می باشد.

وی با بیان اینکه این دارو هم اکنون در مرحله مطالعات بالینی است و پس از این مدت مجوز صادرات را دریافت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحله چهارم مطالعات بالینی در حال بررسی اثرات دارو هستیم. این فاز یکی از فازهای رسمی مورد تایید رگولاتورهای داخلی و خارجی است تا ببینیم این دارو ممکن است چه عوارضی در جمعیت غربال نشده ایجاد کند و در این راستا با پزشکان مختلف در سراسر کشور همکاری داریم. اطلاعات بیماران جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود و در نهایت گزارش رسمی تهیه و به رگولاتورهای خارجی ارائه می شود که در نهایت صادرات داروهای ما را آسان می کند.

وی درباره قیمت تمام شده این محصول نسبت به نمونه خارجی مشابه گفت: قیمت آریوتراست حدود یک هفتم قیمت مشابه خارجی است.

به گزارش یزدان نسب، اندونزی، مالزی، لبنان و کشورهای آفریقایی در فهرست مقاصد صادراتی شرکت آریوژن فارمد قرار دارند و امسال این شرکت به عنوان صادرکننده نمونه ملی شناخته شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا