بهداشت و درمان

به مناسبت روز جهانی ماما

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در سال های اخیر که توجه جدی تری به توسعه بهداشت و درمان و خدمات بهداشتی و درمانی می شود، بیش از پیش مشخص شده است که «روند واقعی توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و مادری سالم با توسعه ظرفیت ها و توانایی های ماماها مرتبط است». بنابراین باید تحولات زیادی در حوزه مامایی رخ دهد تا این ظرفیت ها و توانایی ها منجر به ارائه بهترین خدمات توسط ماماها به زنان جامعه شود. به ویژه در حوزه نظام آموزشی باید تغییرات اساسی صورت گیرد تا به جای تمرکز بر تربیت «ماماهای همگانی»، به تربیت «ماماهای توانمند» بپردازیم. نظام سلامت کشور ما باید به دور از هر نوع جناح بندی جایگاه واقعی ماماها را مشخص کند و همگام با کشورهای پیشرفته دنیا در راستای تربیت ماماهای توانمند گام بردارد.
اگر نظام سلامت کشور ما به ویژه در حوزه سلامت زنان با چالش هایی مواجه است، ناشی از بی توجهی یا کم توجهی به جامعه مامایی است. اگر امواج بیماری گریبانگیر زنان کشورمان شده است ناشی از بی توجهی به جایگاه حرفه مامایی است که می تواند ضامن سلامت زنان باشد و حتی اگر هنجارهای دینی در حال ضعیف شدن باشد، کم توجهی ما به این قشر ارزشمند است که می تواند با آموزش و پرورش بهبود یابد. تأمین، حفظ و بهبود سلامت زنان به موقع.

اگر زن ایرانی در همه ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به سلامت و تعادل برسد، جامعه ما به سلامت و تعادل خواهد رسید. مادر به عنوان اولین معلم هر کودک سرمایه گذار اصلی توسعه در هر کشور است. اگر سرمایه گذاری مادران بر روی فرزندانشان صحیح، کافی و مناسب باشد، فرزندانی پرورش می یابند که توسعه دهنده خواهند بود. بنابراین بدون ارتقای توانمندی ها و بازتعریف نقش ماما در سلامت زنان در جامعه ما، هیچ تحولی در نظام سلامت رخ نخواهد داد.
به امید روزی که ماماهای عزیز و دلسوز در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، این روز جهانی را به تمامی همکاران ارجمند جامعه مامایی تبریک می گویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا