سلامت خانواده

به جای دویدن، قرص بخورید! / خداحافظ ورزش های شدید

به گزارش آنلاین، محققان دانمارکی داروی جدیدی ابداع کرده اند که اثرات و فوایدی مشابه ورزش های شدید بدون نیاز به حرکت عضلات دارد.

عصر ایران در خبری نوشت: این مطالعه که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف این دارو همان فواید سلامتی را دارد که در دویدن سریع در مسافت های طولانی ایجاد می شود.

این دارو که در حال حاضر “LaKe” نام دارد، در آزمایشات روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که می تواند سموم را از بین ببرد و قلب را تقویت کند.

دکتر توماس پولسن، شیمیدان دانشگاه آرهوس که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می گوید: «ما مولکولی ساخته ایم که می تواند پاسخ متابولیک طبیعی بدن به ورزش شدید و روزه داری متناوب را تقلید کند. این مولکول در واقع یک حالت متابولیک در بدن ایجاد می کند که گویی فردی 10 کیلومتر را با معده خالی دویده است.

پس از ورزش، بدن معمولا وارد دوره التهابی می شود که در آن سطح لاکتات و کتون افزایش می یابد. افزایش این دو علاوه بر تحریک ترشح هورمون های سرکوب کننده اشتها، اسیدهای چرب را از خون خارج می کند، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و سیستم های ترمیم بدن را فعال می کند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، یک سوم بزرگسالان آمریکایی حداقل دارای سه عامل خطر هستند که نقش مهمی در ایجاد بیماری قلبی، بیماری کلیوی و اختلالات متابولیک مانند دیابت دارند.

ترشح لاکتات به حفظ عملکرد متابولیک کمک می کند. در همان زمان، ترشح کتون، که از طریق کبد انجام می شود، زمانی شروع می شود که بدن شروع به سوزاندن چربی می کند. چه پس از فعالیت طولانی مدت و چه پس از روزه داری متناوب و محرومیت از کربوهیدرات.

محققان می گویند که لاک می تواند به طور ایمن و موثر میزان لاکتات و کتون های تولید شده توسط بدن را کنترل کند.

به گفته پولسن، حفظ انگیزه برای دویدن با سرعت بالا برای مسافت های طولانی بدون غذا خوردن برای ساعت ها کار دشواری است، اما لاک می تواند بدون نیاز به ورزش شدید فواید مشابهی را ارائه دهد. این یک تغییر بزرگ برای افرادی است که آسیب دیده اند یا مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی یا ضعف عمومی دارند.

لاک به زودی بر روی انسان آزمایش خواهد شد تا ایمنی و اثربخشی آن مشخص شود. اگر این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشند، این مولکول می‌تواند برای استفاده انسان توسعه یافته و به بازار عرضه شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا