سلامت خانواده

به این دلیل مهم چای باقی مانده را دوباره گرم نکنید و مصرف نکنید

به گزارش خبرآنلاین، اگر بخواهیم به سوال عنوان پاسخ کوتاهی بدهیم باید بگوییم بله.

همشهری در خبر نوشت: برخی از ما مجبوریم چای را دوباره گرم کنیم، اما به نظر شما انجام این کار برای ما مضر است و خطری ایجاد می کند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این قسمت را تا انتها بخوانید.

وقتی چای را دوباره گرم می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

شما همیشه این انتخاب را دارید که چای را دوباره گرم کنید یا آن را تازه بنوشید. البته حرارت دادن مجدد چای دم کرده بو و خواص آن را از بین می برد. اگر چای شما بیش از 4 ساعت مانده باشد، گرم کردن مجدد آن احتمالا باعث رشد باکتری ها و مضر بودن آن می شود.

این به ویژه در مورد چای هندی که با شکر و شیر سرو می شود صادق است زیرا خطر رشد باکتری ها را افزایش می دهد. چای میوه ای نیز پس از گرم شدن مجدد خواص خود را از دست می دهد. پس بهتر است مقدار کمی چای درست کنید و پس از یک بار دم کشیدن، تمام آن را بنوشید.

عوارض؛ چرا چای را نباید دوباره گرم کرد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر چای به مدت 4 تا 8 ساعت در دمای اتاق مانده باشد، نباید آن را دوباره گرم کنید، اما اگر چای 10 تا 15 دقیقه دم کرده است، می توانید آن را دوباره گرم کنید.

باکتری های مسمومیت غذایی معمولاً خود را بیشتر در چای دم کرده در معرض گرما نشان می دهند. چایی که همراه با شیر باشد یا ماده اضافی در آن باشد، پس از گرم شدن وضعیت بدتری ایجاد می کند و ممکن است به دلیل تولید قارچ خطرناک باشد. البته این قارچ ها و باکتری ها با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند، اما در چای دوباره گرم شده وجود دارند.

تاثیر بر طعم

چای غیر از اینکه بعد از گرم شدن مجدد خاصیت خود را از دست می دهد، روی طعم آن تاثیر منفی خواهد داشت. پلی فنول ها که مسئول رنگ و طعم چای هستند در چنین شرایطی دچار مشکل می شوند و در نتیجه طعم چای بیش از حد معمول تلخ می شود.

چگونه چای را دوباره گرم کنیم؟

هرگز توصیه نمی شود چای سرد شده را دوباره گرم کنید، اما در صورت لزوم، بهتر است چای را در یک قوری تمیز بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و به مدت 3 تا 4 دقیقه روی کتری بگذارید تا دم بکشد. دوباره گرم کن

در چنین حالتی نباید انتظار طعم تازه از چای باقیمانده داشته باشید. چای را نباید خیلی داغ بنوشید و وقتی ولرم است گاز را خاموش کنید. برای محافظت از سلامت دستگاه گوارش، هرگز چای را که بیش از 4 ساعت در دمای اتاق مانده است، گرم نکنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا