بهداشت و درمان

بهترین زمان برای نوشیدن آب چه مواقعی است؟

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، آب مایع حیات است و ماده ای حیاتی و ضروری برای بقای موجودات به ویژه انسان به شمار می رود. اگر آب به مقدار و در زمان های خاص مورد نیاز بدن مصرف شود دچار کم آبی نخواهیم شد.

زمانی که انسان های به ظاهر گرسنه از تشنگی خود آگاه نیستند، به عبارت دیگر، مغز این محرک ها را یکسان می شناسد. بنابراین لازم است قبل از مصرف غذا مقداری آب بنوشید و سپس چند دقیقه صبر کنید تا ببینید میل به خوردن از بین می رود یا خیر.

اول صبح یکی از بهترین زمان ها برای آبرسانی به بدن است. افزودن نصف لیمو به یک لیوان آب می تواند فیتونوترینت ها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و پتاسیم را افزایش دهد.

عواملی که باعث تعریق می شوند باعث از دست رفتن مایعات بدن می شوند. سونا، جکوزی و بیرون رفتن در روزهای گرم از عواملی هستند که باعث تعریق می شوند. همچنین ماهیچه های بدن با ورزش گرم می شوند و در این حالت بدن عرق می کند تا گرما را از بین ببرد. در این شرایط باید مقدار زیادی آب خنک بنوشید. در حین فعالیت بدنی، هر 10 تا 15 دقیقه باید 177 تا 355 میلی لیتر آب بنوشید.

هیدراتاسیون کلید درمان در طول بیماری است. اسهال، استفراغ و تب می تواند باعث کم آبی شدید بدن شود. هنگامی که اولین علامت بیماری ظاهر می شود، به خصوص زمانی که گرسنه نیستید، باید مقدار زیادی آب بنوشید. لازم است در این زمان از نوشیدنی های الکلی و کافئین دار خودداری شود. چنین نوشیدنی هایی باعث خشکی بیشتر بدن می شوند.

نوشیدن آب در طول پرواز توصیه می شود. هرچه ارتفاع هواپیما بیشتر باشد، هوای داخل کابین خشک‌تر می‌شود. توصیه می شود در طول پرواز آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن آب قبل از ماساژ توصیه می شود. نوشیدن آب قبل از ماساژ ماهیچه ها را نرم تر و انعطاف پذیرتر می کند و ماساژ بافت های حساس را برای ماساژور آسان می کند.

نوشیدن آب قبل از قاعدگی و در طول دوره می تواند ناراحتی و نفخ قبل از قاعدگی را کاهش دهد. کم آبی بدن یکی از بزرگترین دلایل سردرد است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که زنان جوانی که از «دیسمنوره» یعنی قاعدگی بسیار دردناک رنج می برند، می توانند با نوشیدن آب بیشتر چرخه خود را کوتاه کنند. همچنین مصرف آب باعث کاهش درد لگن می شود و در نتیجه نیاز به تسکین درد کاهش می یابد.

هنگامی که انرژی در اواسط بعد از ظهر کاهش می یابد، نوشیدن یک لیوان آب با لیمو یا طعم دهنده های دیگر برای تقویت خلق و خوی توصیه می شود. مجله بریتانیایی تغذیه در گزارشی نوشت که وضعیت هیدراتاسیون به طور مستقیم بر خلق و خو، حافظه و ادراک بصری تأثیر می گذارد.

یکی از مهم ترین محرک های میگرن کم آبی بدن است. برخی افراد گزارش می دهند که حتی کاهش جزئی در مصرف مایعات می تواند باعث سردردهای شدید شود. کاهش مصرف مایعات می تواند باعث سردرگمی شود و در برخی موارد حتی نیاز به درمان پزشکی دارد. افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند باید همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشند و میزان مایعات مصرفی خود را پیگیری کنند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نوشیدن آب قبل از غذا، که به عنوان “پیش بارگیری” شناخته می شود، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که 500 میلی لیتر (کمی بیشتر از 16 اونس) آب را حدود 30 دقیقه قبل از غذا و در طول روز به دلخواه خود می نوشند، در طی 12 هفته، تقریباً 1.4 کیلوگرم بیشتر از افرادی که از آن استفاده نکرده اند، کم می کنند. این پروتکل وزن کم کرده اند

آب راهی بدون کالری است که به شما کمک می کند احساس سیری کنید و متابولیسم خود را افزایش دهید. در یک مطالعه، 50 دختر دارای اضافه وزن نیم ساعت قبل از صبحانه، ناهار و شام حدود 2 فنجان آب نوشیدند بدون اینکه تغییر دیگری در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. پس از هشت هفته وزن کم کردند و شاخص توده بدنی و ترکیب بدنی خود را کاهش دادند. آب همچنین لیپولیز (فرایند چربی سوزی بدن برای انرژی) را سرعت می بخشد.

آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده می گوید که نیاز ایده آل به مایعات برای بزرگسالان سالم 15.5 فنجان در روز برای مردان است. این در حالی است که 11.5 فنجان در روز از تمام غذاها و نوشیدنی ها برای اکثر خانم ها کافی در نظر گرفته می شود. اما این شامل هیدراتاسیون از غذا و تمام منابع آشامیدنی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا