سلامت خانواده

بهترین زمان برای خوردن وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها چه زمانی است؟

مهرداد زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بهترین زمان برای صرف وعده های غذایی اظهار کرد: زمان صرف غذا به عوامل مختلفی از جمله اشتغال افراد، بیماری، داروها و میزان گرسنگی بستگی دارد. زمان می تواند متغیر باشد و ممکن است افراد نتوانند در ساعت خاصی غذا بخورند.

وی با اشاره به اینکه زمان صرف وعده های غذایی تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد، افزود: چرخه ساعت بدن انسان که در آن بسیاری از فعالیت های دستگاه گوارش تحت تاثیر چرخه هورمونی بدن انجام می شود، یک عامل بسیار مهم برای انتخاب زمان صرف غذا. می رود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به تاثیر سیستم هورمونی بر تمامی اعمال بدن از جمله احساس گرسنگی و سیری، رفتار و احساسات افراد، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده بین زمان مصرف غذا، چرخه هورمونی و تاثیر آن بر وزن بدن، مقاومت رابطه مستقیمی بین انسولین و حتی چاقی وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه وقتی افراد به دلایل مختلف چرخه هورمونی خود را مختل کنند در معرض انواع بیماری های متابولیک قرار می گیرند، ادامه داد: صبحانه اولین وعده غذایی است که افراد در ابتدای روز پس از بیدار شدن از خواب یا بعد از بیهوشی می خورند. برای مدتی و در هنگام گرسنگی آن را می خورند زیرا نخوردن صبحانه می تواند کیفیت رژیم غذایی افراد را کاهش دهد و میل آنها را به خوردن غذاهای ناسالم در طول روز افزایش دهد.

وی بیان کرد: توصیه می شود افراد ناهار خود را حدود پنج تا شش ساعت بعد از صبحانه میل کنند و برای شام از غذاهای سبک و کم کالری استفاده کنند. وقتی زمان خواب نزدیک‌تر می‌شود و افراد کالری بیشتری مصرف می‌کنند، میزان چربی خونشان افزایش می‌یابد و در ساعات پایانی شب، توانایی بدن در جذب قند و هضم غذا کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افراد باید میان وعده ها را با فاصله یک تا دو ساعت بعد از غذای اصلی مصرف کنند، خاطرنشان کرد: استفاده از میان وعده ها باعث حفظ سطح قند خون در بدن، افزایش انرژی در دسترس بدن می شود. افزایش می یابد و افراد می توانند غذاهای سالم مانند میوه ها، آجیل، آجیلبرای میان وعده های خود از لبنیات و سبزیجات کم چرب استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا