سلامت خانواده

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برخی افراد در ابتدای فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی شدید واکسن آنفولانزا دریافت می کنند. این ویروس تنفسی بسیار مسری است و می تواند در مدت کوتاهی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. شاید این واکسن 100 درصد موثر نباشد اما واکسن آنفلوآنزا را می توان بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری دانست.

پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا به طور قابل توجهی پیشگیری از آنفولانزا را افزایش می دهد، به طوری که CDC در صورت همسان سازی با انواع رایج ویروس، 40 تا 60 درصد اثربخشی را گزارش می دهد. این واکسن با معرفی پروتئین های آنفولانزا و ایجاد آنتی بادی های آنفولانزا، مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت می کند. با نگهبانی در طول فصل آنفولانزا، آنتی بادی‌های هوشیار، پیشگیری قوی از آنفولانزا را فراهم می‌کنند و خطر عفونت و عوارض احتمالی را کاهش می‌دهند.

واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا در زبان انگلیسی واکسن آنفلوانزا نامیده می شود و واکسن شناخته شده ای برای پیشگیری از بیماری با همین نام است. در واقع واکسن آنفولانزا یک محصول بیولوژیکی است که باعث می شود بدن در برابر یک میکروب یا ویروس خاص ایمنی اکتسابی ایجاد کند که به شرح زیر است. از آنفولانزا محافظت می کند.

ویروس آنفولانزا از طریق هوا پخش می شود و از طریق بینی، دهان یا حتی سطوح آلوده به افراد منتقل می شود. این ویروس ها دائماً در حال جهش و تغییر هستند، بنابراین هر ساله نوع جدیدی از واکسن آنفولانزا می سازند تا بدن بتواند به این ویروس پاسخ دهد. ایمن باشد، بنابراین می توان گفت واکسن هایی که افراد در سال های گذشته برای پیشگیری از آنفلوآنزا دریافت کرده اند امسال موثر نخواهد بود، حتی برخی کارشناسان معتقدند افرادی که شرایط خاص دارند باید این واکسن را دو بار در سال تزریق کنند.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

شیوع ویروس آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه شروع شده و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، بنابراین مناسب ترین زمان برای دریافت واکسن از اواخر شهریور تا اواسط آبان است، اما در صورت نیاز می توانید این واکسن را در آذر یا آذر دریافت کنید. حتی بعدا آنفولانزا بیماری است که نسبت به سرماخوردگی علائم شدیدتری دارد و در برخی موارد می تواند بسیار خطرناک باشد.

کدام واکسن آنفولانزا بهتر است؟

هر ساله انواع مختلفی از واکسن های آنفلوانزا با تغییراتی که در جهش این ویروس بیماری ایجاد می شود، ساخته می شود. بهترین واکسن آنفلوانزا در حال حاضر از نوع هلندی، فرانسوی یا ایرانی است که بر اساس رده سنی بیماران انتخاب می شود. همه این واکسن ها توسط CDC تایید شده و ایمنی قابل قبولی دارند. بهترین نوع آن ها برای هر فرد با توجه به شرایط خاص، سن، حساسیت و مواردی از این قبیل مشخص می شود.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟ / بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری

تصور غلطی در مورد واکسن آنفولانزا در بارداری وجود دارد که بیشترین نگرانی را برای زنان باردار احتمال زایمان زودرس می کند، در حالی که با دریافت این واکسن هم بدن مادر و هم بدن نوزاد از این بیماری مصون می مانند، بنابراین می توان گفت: واکسن آنفولانزا نه تنها در بارداری خطرناک نیست، بلکه پس از تولد تا شش ماهگی ایمنی نسبی را برای کودک ایجاد می کند، هرچند واکسن های ضعیف شده زنده به شکل اسپری بینی برای زنان باردار توصیه نمی شود و همچنین واکسن آنفلوانزا در دوران شیردهی برای محافظت از مادر و انتقال آنتی بادی های محافظ به کودک. بسیار ضروری است و احتمال ابتلای کودک به آنفولانزا را کاهش می دهد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در پاییز و قبل از شیوع آنفولانزا است، علاوه بر آن، اواخر زمستان نیز زمان مناسبی برای تزریق واکسن است، البته عموم مردم باید در اسرع وقت واکسن را دریافت کنند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضروری است؟

با توجه به توصیه پزشکان تمامی افراد بالای شش ماه می توانند این واکسن را دریافت کنند، البته برای برخی از افراد بر این توصیه تاکید شده و باید در زمان مقرر واکسینه شوند که عبارتند از:

  • کودکان بین شش ماه تا شش سال
  • افراد 50 سال به بالا
  • بیماران مبتلا به نقص ایمنی یا سرکوب سیستم ایمنی
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی و هماتولوژیک
  • بیماران مبتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت، پنومونی، برونشیت، سینوس یا عفونت گوش
  • زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری در پاییز یا زمستان دارند
  • افراد بین شش ماه تا 18 سال که آسپرین مصرف می کنند
  • افرادی که در مراکز روزانه مانند خانه های سالمندان زندگی می کنند
  • افراد چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

واکسن آنفولانزا در سرماخوردگی خفیف هیچ خطری ایجاد نمی کند، اما در صورت احساس تب، بهتر است تزریق واکسن را به تعویق بیندازید. افرادی با ویژگی های زیر کاندیدای این واکسن نیستند:

  • نوزادان زیر شش ماه
  • تجربه واکنش شدید به واکسن آنفولانزا
  • سابقه حساسیت به اجزای واکسن

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

عوارض واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا معمولاً عوارض جانبی کمی دارد، اما شایع‌ترین خطرات و عوارض این واکسن عبارتند از:

  • احساس درد، قرمزی و گرما در برخی موارد، تورم در محل تزریق
  • سردرد یا درد عضلانی
  • سرگیجه یا غش
  • تب خفیف

برخی از افراد ممکن است واکنش های شدیدتری مانند تب بالای 38 درجه، سندرم گیلن باره (بیماری عصبی که باعث ضعف یا فلج در بدن می شود)، واکنش های آلرژیک شدید مانند کهیر، تورم، مشکلات تنفسی، ضربان قلب سریع، سرگیجه شدید داشته باشند. و ضعف شدید در بدن را در بدن خود احساس کنید.

تداخلات دارویی با واکسن آنفولانزا

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها با واکسن آنفولانزا مشکلی ندارد و می توان هر دو را تجویز کرد. دادن

مصرف مسکن قبل از تزریق واکسن آنفولانزا برای کاهش عوارض اشتباه است و باعث کاهش اثربخشی واکسن می شود. در صورت بروز عوارضی مانند درد، تب یا کبودی بهتر است پس از تزریق واکسن مسکن مصرف شود.

شرایط نگهداری واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفولانزا باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد و در یخچال نگهداری شود. اجتناب از انجماد واکسن بسیار مهم است، زیرا این امر می تواند تأثیر منفی بر اثربخشی آن داشته باشد. همچنین واکسن باید در جعبه اصلی خود و دور از نور مستقیم نگهداری شود تا از تخریب مواد تشکیل دهنده آن جلوگیری شود.

برای ایمنی بیشتر، این دارو باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود، همچنین توجه داشته باشید که واکسن را پس از تاریخ انقضای درج شده در بسته بندی که با علامت EXP درج شده است، استفاده نکنید، زیرا تاریخ انقضا به معنی آخرین روز است. ماه است؛ در نهایت، برای دور انداختن واکسن های استفاده نشده یا تاریخ مصرف گذشته، هرگز آنها را در زهکشی یا سطل زباله نیندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا