سلامت خانواده

بهترین رژیم غذایی برای درمان دیابت

به گزارش خبرآنلاین، رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 28 درصد کاهش می دهد. فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود بسیار مورد توجه هستند.

ایسنا در گزارشی نوشت: دیابت نوع 2 به دلیل شیوع روزافزون در سراسر جهان به یکی از دغدغه های مهم سلامت عمومی تبدیل شده است و در حال حاضر 415 میلیون نفر با دیابت زندگی می کنند و بیش از چهار میلیون مرگ در سراسر جهان به این بیماری مربوط می شود. .

برخی از عوامل خطر قابل تغییر، مانند چاقی و اضافه وزن، با ایجاد دیابت نوع 2 مرتبط هستند و خطر ابتلا به چندین عارضه سلامتی از جمله بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی، زوال عقل و انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهند.

رژیم غذایی گیاهی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده است. گیاهان منابع غنی از ترکیبات پلی فنلی مختلف با فراهمی زیستی و زیست فعالی متفاوت هستند. فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنلی هستند که به 6 زیر گروه اصلی طبقه بندی می شوند: فلاونون ها، فلاون ها، فلاوان-3-اول ها، فلاونول ها، آنتوسیانین ها و ایزوفلاون ها.

شواهد حاصل از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان می‌دهد که مصرف بیشتر فلاونوئیدها با افزایش حساسیت به انسولین، کاهش مقاومت به انسولین و بهبود پروفایل‌های چربی خون مرتبط است.

در این مطالعه، دانشمندان ارتباط بین رژیم غذایی غنی از فلاونوئید و دیابت نوع 2 را در جمعیت بزرگ بریتانیا بررسی کردند.

طرح پژوهش

در مجموع 113 هزار و 97 شرکت کننده در Biobank انگلستان در این مطالعه ثبت نام کردند. UK Biobank یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت است که بر روی بیش از 500000 شرکت‌کننده بزرگسال از بریتانیا بین سال‌های 2006 و 2010 انجام شده است.

دو یا چند ارزیابی رژیم غذایی 24 ساعته به دست آمده از شرکت کنندگان با استفاده از پایگاه داده USDA برای محاسبه مصرف فلاونوئید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 10 غذای غنی از فلاونوئیدها بر اساس میانگین مصرف روزانه ( وعده های روزانه) انتخاب شدند. امتیاز رژیم غذایی حاوی فلاونوئید با جمع کردن تعداد کل وعده های مصرف شده در 10 غذای انتخابی محاسبه شد.

تجزیه و تحلیل های آماری مناسب با در نظر گرفتن عوامل مخدوش کننده بالقوه برای تعیین ارتباط بین دریافت رژیم غذایی و بروز دیابت نوع 2 انجام شد.

دیدگاه ها مهم هستند

در طول متوسط ​​دوره پیگیری 12 ساله، 2628 مورد دیابت نوع 2 شناسایی شد. نسبت بیشتری از تبعیت از رژیم غذایی غنی از فلاونوئید در میان شرکت کنندگانی که زن، شرکت کنندگان مسن تر، از نظر بدنی فعال یا افرادی با پیشینه تحصیلی بالاتر بودند مشاهده شد.

میانگین کل مصرف فلاونوئید در روز 805.7 میلی گرم بود. در میان زیرگروه‌های مختلف، پلیمرهایی از جمله پروآنتوسیانیدین‌ها و فلاوان-3-اول‌ها به ترتیب 67 و 22 درصد از کل فلاونوئید مصرفی را تشکیل می‌دهند. مصرف چای منبع اولیه برای این 2 زیر گروه بود.

کمترین زیر گروهی که در کل فلاونوئیدها نقش داشته اند، فلاون ها بودند که بیشتر از فلفل مشتق می شوند.

رابطه بین مصرف فلاونوئید و خطر ابتلا به دیابت نوع 2

تجزیه و تحلیل تنظیم شده برای ویژگی های دموگرافیک و سبک زندگی شرکت کنندگان نشان داد که نمره رژیم غذایی فلاونوئیدی بالاتر (6 وعده غذای غنی از فلاونوئید در روز) با 28٪ کمتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با امتیاز رژیم غذایی فلاونوئیدی پایین (یک وعده در هر وعده) مرتبط است. روز). غذاهای غنی از فلاونوئید در روز) مرتبط است.

تجزیه و تحلیل دوز-پاسخ نشان داد که افزایش یک وعده در روز از غذاهای غنی از فلاونوئید با 6 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

در مورد غذاهای خاص غنی از فلاونوئید، این مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر چای سیاه یا سبز، انواع توت ها و سیب به ترتیب با 21 درصد، 15 درصد و 12 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

با توجه به زیرگروه‌های فلاونوئیدی خاص، مصرف بیشتر آنتوسیانین‌ها، فلاوان-3-اول‌ها، فلاونول‌ها، فلاون‌ها، پلیمرها و پروآنتوسیانیدین‌ها با 19٪، 26٪، 28٪، 19٪، 26٪ و 27٪ خطر ابتلا به دیابت مرتبط بود. ، به ترتیب. .

تجزیه و تحلیل بر اساس مکانیسم های دقیق

این تحقیق چندین نشانگر زیستی بالقوه مرتبط با دیابت نوع 2 را برای شناسایی مکانیسم‌های بیولوژیکی مسئول ارتباط‌های مشاهده شده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

تجزیه و تحلیل میانجی، شاخص توده بدن، فاکتور رشد شبه انسولین 1، پروتئین واکنشی C، سیستاتین C، اورات، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز را به عنوان واسطه های بالقوه شناسایی کرد.

به طور خاص، یافته ها نشان داد که اثرات مفید یک رژیم غذایی غنی از فلاونوئید بر کنترل وزن بدن، متابولیسم گلوکز، التهاب پایه، عملکرد کلیه و کبد تا حدی مسئول کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است که در این مطالعه مشاهده شد.

اهمیت تحقیق

نتایج این تحقیق نشان می دهد که غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با تنظیم چاقی، متابولیسم گلوکز، التهاب، عملکرد کلیه و عملکرد کبد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مقالات و متون علمی موجود نشان می دهد که فلاونوئیدها، به ویژه آنتوسیانین ها، فلاوان-3-اول ها و فلاونول ها می توانند با بهبود ترشح انسولین و سیگنال دهی و تسهیل انتقال و متابولیسم گلوکز، اثرات ضد دیابتی داشته باشند.

همانطور که دانشمندان اشاره کردند، جمعیت مورد مطالعه شامل بزرگسالان میانسال بریتانیایی بود که تعمیم یافته ها را به سایر جمعیت های غیر اروپایی محدود می کند.

به طور کلی، این تحقیق از توصیه فعلی برای افزایش مصرف میوه، به ویژه انواع توت ها و سیب، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 حمایت می کند.

یافته های این تحقیق در مجله Nutrition & Diabetes منتشر شده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا