اخبار سلامت

بهبود 57 درصدی کوتاه قدی کودکان با برنامه حمایت تغذیه ای

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، احمد اسماعیل زاده; مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: طرح حمایت تغذیه ای کودکان زیر پنج سال مبتلا به اختلالات رشدی در سال 1401 60 هزار کودک را تحت پوشش قرار داد و ماهانه 125 هزار تومان از طریق امام به خانواده این کودکان پرداخت شد. کمیته امداد خمینی. اهدا شد

وی افزود: همچنین نظارت بر رشد و مراقبت تغذیه کودکان از طریق نظام سلامت انجام شد اما از 6 ماهه دوم سال 1402 با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور بودجه بسیار قابل توجهی به این برنامه اختصاص یافت.

اسماعیل زاده ادامه داد: طرح حمایت تغذیه ای کودکان زیر پنج سال با هدف ارتقای وضعیت تغذیه کودکان بر اساس آزمون واسا با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون در مهر ماه سال 1402 آغاز شد. ، کار و رفاه اجتماعی.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در این برنامه ماهیانه یک میلیون تومان برای پنج دهم اول ماه و 600 هزار تومان برای ششم و هفتم ماهانه اقلام غذایی مورد نیاز کودکان است. از طریق کالابرگ توزیع می شود و بودجه ماهانه این برنامه 122 میلیارد تومان است. است.

اسماعیل زاده افزود: از مجموع 179 هزار و 519 کودک معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 133 هزار و 690 کودک (74.4 درصد) بر اساس نتایج آزمون گسترده مشمول این طرح شدند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در این برنامه آموزش تغذیه و مشاوره و نظارت بر کودکان توسط وزارت بهداشت انجام شد، گفت: حدود 50 درصد کودکان از طریق کارشناسان تغذیه خدمات مشاوره تغذیه دریافت کردند. نتایج اثربخشی برنامه به ترتیب بهبودی 70، 66 و 57 درصد از کودکان مبتلا به لاغری شدید، کمبود وزن شدید و کوتاهی قد شدید را نشان داد.

وی بیان کرد: این برنامه توانسته است در 40 درصد موارد سوء تغذیه حاد (لاغری شدید) را بهبود بخشد و در 30 درصد از این موارد شاخص را نیز بهبود بخشیده است به طوری که این کودکان جزو لاغرها طبقه بندی می شوند. قرار گرفتند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی شیوع چاقی دسترسی ناکافی به مواد غذایی است و اجرای این برنامه توانسته است با رعایت نکات بهداشتی، موارد چاقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. نیازهای تغذیه ای کودکان و مشاهده بهبود در این کودکان. بودن

اسماعیل زاده افزود: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی کامل در یک سوم کودکان کم وزن شدید شده و وضعیت کم وزنی شدید یک سوم کودکان بهبود یافته و این کودکان در گروه کم وزن قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه افزایش دسترسی به اقلام غذایی مورد نیاز کودک در بهبود بیش از 60 درصد کودکان کم وزن شدید موثر بوده است، یادآور شد: علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی منجر به بهبودی 42 درصدی شده است. کودکان کم وزنی که در پایان برنامه نمودار وزن در محدوده طبیعی سن آنها قرار دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی 57 درصد از موارد کوتاهی قد شدید (نقایص کامل 26 درصد و روند بهبودی 31 درصد) و حدود 57 درصد موارد کوتاه قد (نقایص کامل 32.5 درصد و روند رو به بهبود 24.4 درصد).

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نقش افزایش دسترسی کودکان به غذای مورد نیاز در ارتقای رشد قد کودکان که به عنوان شاخص توسعه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد نیز موید ضرورت اجرای مداخلات تغذیه ای برای کودکان کوتاه قد است.

وی بیان کرد: نتایج ارزیابی شاخص های آنتروپومتریک کودکان تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه (قبل و بعد از مداخله) نشان از موفقیت چشمگیر برنامه در ارتقای شاخص های آنتروپومتریک کودکان دارد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص های آنتروپومتریک کودکان از مهم ترین شاخص هایی است که وضعیت تغذیه آنها را تعیین می کند و همچنین یکی از شاخص ترین شاخص های ملی و بین المللی است، بدیهی است تداوم و گسترش طرح حمایت تغذیه ای کودکان به عنوان مداخله حمایتی. اثربخشی می تواند نقش بسیار موثری در بهبود شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه ای آنها داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا