سلامت خانواده

بلینکن برای آتش بس به خاورمیانه می آید

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی افزود: بلینکن با مقامات اسرائیلی و شرکای مهم عرب آمریکا مانند مصر، اردن و قطر گفت وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «بلینکن بر اهمیت پذیرش پیشنهاد روی میز از سوی حماس که تقریباً مشابه پیشنهادی است که حماس ماه گذشته تصویب کرد، تأکید خواهد کرد».

میلر گفت که بلینکن “درباره اینکه چگونه آتش بس پیشنهادی به نفع اسرائیلی ها و فلسطینی ها خواهد بود” بحث خواهد کرد. وی تاکید خواهد کرد که این امر باعث کاهش رنج غزه، افزایش بسیار زیاد کمک های بشردوستانه و امکان بازگشت فلسطینیان به خانه های خود می شود.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در 31 می 2024 برابر با 11 ژوئن 1403 و در آستانه انتخابات 5 نوامبر سال جاری (15 نوامبر 1403) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای آتش بس و تبادل اسرا ارائه کرد. که از طریق قطر به حماس ارائه شد. و از طرفین خواست که این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ کنونی غزه تحت فشار نهادهای بین المللی و افکار عمومی جهان در داخل و خارج از آمریکا قرار دارد، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل «نقشه راه» است. برای آتش بس پایدار و آزادی برای همه.» “گروگان ها”. “من می دانم که برخی از مردم در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد. این واقعاً یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید به این توافق عمل کند. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس آغاز کرده است.”

طرح سه مرحله ای معرفی شده توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامل موارد زیر است:

مرحله اول: 6 هفته به طول می انجامد که شامل «آتش بس کامل»، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسرا اعم از زنان، سالمندان و مجروحان در مقابل آزادی صدها اسیر فلسطینی گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.

بقایای اسیران مرده به خانواده هایشان باز می گردد. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود 600 کامیون در روز به غزه افزایش می یابد. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.

فاز دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقی‌مانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.

مرحله سوم شامل آغاز «طرح بزرگ بازسازی غزه» و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

کاخ سفید شامگاه 14 ژوئن به وقت محلی (نیویورک) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. . آنها تأیید کردند که آتش بس جامع و توافقنامه آزادی گروگان که اکنون روی میز است، یک نقشه راه مشخص برای پایان دادن به بحران در غزه است.

کاخ سفید افزود: رئیس جمهور تاکید کرد که آمریکا با مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل کل توافق همکاری خواهد کرد. وی از امیر تمیم خواست تا از تمام ابزارهای مناسب برای اطمینان از موافقت حماس با این توافق استفاده کند و ابراز امیدواری کرد که حماس اکنون تنها مانع آتش بس کامل و کمک به مردم غزه باشد.

پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از جنگ اسرائیل در غزه و ارائه طرح موسوم به صلح توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 11 ژوئن این ماه، اکنون پیش نویس قطعنامه واشنگتن روی میز شورای امنیت و دولت بایدن قرار دارد. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور حماس و اسرائیل را برای تصویب این قطعنامه تحت فشار قرار می دهد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا می گوید: از پیشنهاد کنونی برای پایان دادن به جنگ غزه از طریق آتش بس و آزادی گروگان ها حمایت می کند.

گرینفیلد که یکی از اعضای کابینه جو بایدن رئیس جمهور آمریکاست، درباره این طرح می افزاید: چندین رهبر و دولت از جمله رهبران منطقه این طرح را تصویب کرده اند و از شورای امنیت می خواهیم که به آنها بپیوندد و خواستار اجرای بدون تاخیر این توافق شود. و بی قید و شرط باشید

سفیر آمریکا در سازمان ملل معتقد است که اجرای فوری این توافق آتش بس، آزادی گروگان ها، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق مسکونی در مرحله اول، افزایش فوری کمک های بشردوستانه و بازگرداندن خدمات اولیه و… بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه امکان پذیر است. آهسته. تدریجی

به گفته وی، «این قطعنامه همچنین با نقشه راه پایان دادن به بحران به طور کلی و طرح بازسازی چند ساله با حمایت بین المللی همراه است».

در 15 اکتبر 1402 برابر با 7 اکتبر 2023، گروه های مقاومت فلسطین عملیات غافلگیرانه ای به نام “طوفان الاقصی” از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند. بین اسرائیل و حماس، یک آتش بس موقت چهار روزه یا توقفی برای تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل برقرار شد. این مکث یا آتش بس موقت هفت روز به طول انجامید و سرانجام در 10 دسامبر 2023 پایان یافت و رژیم اسرائیل حملات خود را به غزه از سر گرفت.

کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در 17 می 1403 برابر با 6 می 2024 علیرغم مخالفت بین المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تصویب کرد و ارتش این رژیم آن را اشغال کرد. بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر از 18 می 2024 و به این ترتیب رفح شاهد گلوله باران و حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم گذرگاه را بسته است. تنها دروازه فلسطینیان غزه به جهان با حمله به گذرگاه رفح.

ارتش رژیم صهیونیستی در تاریخ 26 می (6 خرداد ماه جاری) نیز با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در شهر رفح، دست کم 41 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را به بهانه نابودی حماس به شهادت رساند و ده ها تن دیگر را زخمی کرد. جنوب نوار غزه که باعث نگرانی شد. بین المللی شده است زیرا وضعیت در نوار غزه را بدتر می کند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد شهدای جنگ اسرائیل در غزه از 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) به 36 هزار و 586 نفر و تعداد مجروحان به 83 هزار و 74 نفر رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا