بهداشت و درمان

بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، اگر عادت به مصرف داروهایی دارید که پزشک آنها را تجویز نکرده و دلیل انتخاب شما توصیه دیگران است، باید بدانید که بروز بیماری علائم در همه افراد یکسان نیست و داروها برای همه پاسخ یکسانی ندارند. .

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: حذف ارز ترجیحی داروها به دلیل نداشتن پوشش بیمه ای، قیمت داروهای بدون نسخه یعنی فرابورس را نیز افزایش داده است. به نظر می رسد این افزایش قیمت تا حدودی استفاده بی رویه از داروهای بدون نسخه را کنترل کرده است. دکتر سیدعلی فاطمی، نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران این نکته را بیان می کند. به گفته این متخصص دارو، مسکن ها و داروهای سرفه بیشترین مصرف را به عنوان داروهای OTC دارند. البته میزان مصرف این داروها در ایران و جهان تقریباً یکسان است و واقعی شدن قیمت این داروها پس از اصلاح سیاست های ارزی و حذف ارز 4200 تومانی، ما را در همین وضعیت قرار داده است. از نظر مصرف در سطح کشورهای دیگر قرار دارد.

عوارض حاد و مزمن

فاطمی با اشاره به فرهنگ خرید دارو بدون تبادل اطلاعات بیمار، تصریح می کند: برای فروش دارو به بیمار یا هر مراجعه کننده باید تاریخچه و مشکل کامل به پزشک داروخانه ارائه شود اما خرید بیش از حد مجاز است. -داروهای پیشخوان در داروخانه های کشور بدون شرح بیماری انجام می شود و داروی مورد نیاز بیماران مبادله نمی شود. این فرهنگ تقریباً در بین مردم جا افتاده است و نیازی به ارائه این توضیحات نمی بینند و مستقیماً دارو را مطالبه می کنند. داروساز این داروها را بر اساس قوانین موجود تهیه می کند.

وی با تاکید بر اینکه داروهای OTC 100 درصد ایمن نیستند، ادامه می دهد: این داروها می توانند عوارض حاد و مزمن داشته باشند. عوارض حاد به عوارضی گفته می شود که مصرف کننده بلافاصله پس از مصرف دارو با آن مواجه می شود و در عوارض مزمن ممکن است همان فرد سال ها بعد با مشکلات ناشی از مصرف این داروها مواجه شود. به عنوان مثال اگر فردی مشکل کلیوی داشته باشد با مصرف آن به تدریج دچار نارسایی می شود.

استفاده تروماتیک از 4 استامینوفن

فاطمی با اشاره به مصرف زیاد استامینوفن در کشور می گوید: مردم این دارو را به عنوان دارویی بی ضرر یا کم ضرر می شناسند اما عوارض این دارو نیز در صورت مصرف زیاد قابل توجه است. اگر بیمار 4 استامینوفن 500 میلی گرم در روز استفاده کند، دچار مسمومیت کبدی یا کما می شود.

وی تاکید می کند: هم اکنون حدود 200 داروی مسکن در فهرست دارویی کشور وجود دارد که در صورت خرید بدون نسخه، همه آنها باید طبق نسخه و توصیه پزشک داروخانه مصرف شود که ما شاهد آن نیستیم.

عفونت را خود درمان نکنید

این متخصص داروسازی درباره عوارض داروهای بدون نسخه می گوید: برخی افراد در مواجهه با اسهال برای رفع مشکل به دنبال داروهای بدون نسخه هستند اما موارد عفونی اسهال را نباید بدون نسخه درمان کرد. دارو. عفونت در بدن فرد باید درمان شود. در این راستا بیمار نباید خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف کند زیرا آنتی بیوتیک ها داروهای OTC نیستند.

عوارض نسل قدیم سرماخوردگی

فاطمی با اشاره به اینکه داروهای OTC برای سرماخوردگی یا آلرژی های فصلی دارای نسل قدیم و جدید هستند، تصریح می کند: نسل قدیم این داروها خواب آلودگی شدید دارند و در صورت مصرف زیاد آنتی هیستامین در حین کار و رانندگی فرد با خطراتی مواجه است. نسل جدید این داروها کمتر خواب‌آلود هستند، اما OTC نیستند و باید با تجویز پزشک تجویز شوند.

داروی توصیه شده را خریداری نکنید

به گفته این کارشناس دارویی، فرهنگ بد دیگری که در کشور ما وجود دارد این است که فردی که تجربه مصرف دارو را دارد آن را به دیگران توصیه می کند.

فاطمی در ادامه توضیح می دهد: این فرهنگ غلط است زیرا حتی سردرد در افراد یکسان نیست و برای خرید مسکن باید سابقه پزشکی توسط پزشک داروخانه گرفته شود. مهم این است که هر درد و سردردی با هر مسکنی حل نمی شود. به همین دلیل انواع مسکن ها در بازار دارویی کشور وجود دارد و پزشکان یا پزشکان داروسازی می توانند بر اساس نیاز بیمار آن ها را تجویز کنند. دردهای قاعدگی، درد مفاصل یا سردرد با مسکن های مختلف پاسخ های متفاوتی دارند، به اصطلاح عمه و عمو برای مصرف دارو به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نظر پزشک خود را بخواهید

فاطمی با بیان اینکه تداخلات دارویی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، بیان می کند: تداخل دارویی برای داروهای OTC بسیار مهم است. این داروها با داروهای لخته کننده خون تداخل دارند.

وی ادامه می دهد: فرد مبتلا به بیماری قلبی که از وارفارین استفاده می کند نباید بدون تجویز پزشک از داروهای OTC استفاده کند. حتی مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها و مسکن ها نیز می تواند بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارد.

به گفته این کارشناس دارویی، OTC ها می توانند جذب ویتامین ها را نیز مختل کنند و به همین دلیل کسانی که مصرف داروی بالایی دارند باید در مورد تداخلات دارویی از پزشک داروخانه اطلاعات لازم را دریافت کنند تا اثربخشی داروی اصلی مصرفی آنها موثر باشد. کاهش نمی یابد و برای بیماران مشکل ایجاد می کند. نکن

فاطمی با بیان اینکه مطالعه بروشورهای دارویی نیز بسیار مهم است، می گوید: البته فرهنگ مطالعه بروشور یا نسخه دارو در ایران ضعیف است و به نوعی مردم به آن توجه نمی کنند. بررسی ها نشان می دهد که درصد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور آن را تقاضا و مطالعه می کنند و یا اطلاعات کاملی در مورد دارو از مسئول فنی یا پزشک داروخانه دریافت می کنند. در حالی که این موضوع اصل ضروری خرید دارو است و باید از عوارض، میزان مصرف و احتمال تداخل آن با سایر داروها مطلع شد.

وی تاکید می کند: توصیه جدی این است که هر نوع داروی بدون نسخه باید با نظر پزشک داروخانه از داروخانه تهیه شود. اگر به بروشور دارو دسترسی ندارید، سایت های معتبر در اینترنت منابع خوبی برای کسب اطلاعات لازم هستند. این منابع موثق به راحتی در دسترس مصرف کنندگان هستند و هشدارهای دارویی در آنها قابل مطالعه است.

این کارشناس داروسازی هشدار می دهد که مصرف طولانی مدت داروهای OTC توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارضی داشته باشد و برخی از آنها به تدریج اثر خود را از دست بدهند.

اثر معکوس برخی داروها

گفته می شود مصرف مداوم داروها اثربخشی آنها را کاهش می دهد و فاطمی می گوید: این موضوع در مورد همه داروهای OTC صدق نمی کند. مثلا در مورد آنتی بیوتیک ها اگر بدون نسخه و بدون تجویز پزشک مصرف شوند، باکتری های بدن با آنها سازگار می شوند و باید آنتی بیوتیک های قوی تری تجویز شود.

وی ادامه می دهد: این مشکل در برخی از داروهای ضد اسهال و ضد احتقان بینی نیز وجود دارد و در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد. داروهای ضد یبوست نیز می توانند این شرایط را ایجاد کنند. بیشتر آنها گیاهی هستند و بهتر است هر چند وقت یکبار آنها را عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا