بارداری

بلافاصله بعد از تمام شدن قرص ضدبارداری می توان باردار شد؟

به گزارش سلامت جو به نقل از آنلاین داکتر، تخمین زده می شود که بیش از سه میلیون زن از داروهای ضد بارداری خوراکی مانند قرص های ترکیبی و مینی قرص استفاده می کنند. اما وقتی قرص را ترک می کنید چه اتفاقی می افتد، آیا می توانید بلافاصله باردار شوید؟ یا اینکه قرص روی باروری شما تاثیر می گذارد؟

چگونه از شر قرص های ضد بارداری خلاص شویم؟

قرص را می توان در هر زمانی قطع کرد، اما چرخه قاعدگی ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردد. همچنین خطر تخمک گذاری در روزهای پس از قطع قرص وجود دارد. اگر نمی خواهید باردار شوید، مهم است که از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

هنگامی که قرص را ترک کردید، چرخه قاعدگی شما باید به ترشح هورمون ها در زمان های مختلف در طول ماه برگردد (به جای دریافت دوز منظم از طریق قرص). این روند احتمالاً بر احساس شما در طول ماه تأثیر می گذارد.

آیا قرص بر باروری شما تأثیر می گذارد؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این قرص بر باروری تأثیر می گذارد. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر تاخیر در بازگشت به باروری پس از قطع قرص وجود ندارد.

بسیاری از زنان دو تا چهار هفته پس از قطع قرص پریود می شوند. اولین قاعدگی شما پس از قطع قرص، خونریزی قطع مصرف است. بعد از این دوره، پریود بعدی شما یک دوره طبیعی خواهد داشت.

برخی از زنان پس از قطع قرص متوجه می شوند که دوره های قاعدگی آنها نامنظم است، که جای نگرانی نیست، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا چرخه طبیعی شما به حالت عادی برگردد. اما فراموش نکنید، اگر به طور طبیعی پریودهای نامنظم دارید، مصرف قرص می تواند این موضوع را پنهان کند. بنابراین، ممکن است پس از قطع مصرف قرص، پریودهای نامنظم شما برگردد.

پریود نشدن بعد از مصرف قرص تاثیری در باروری دارد؟

اگر قرص های ضدبارداری ترکیبی مصرف می کنید، می توانید با مصرف 2 بسته پشت سر هم پریود خود را به تاخیر بیندازید. برخی از زنان انتخاب می کنند که فقط دو بسته پشت سر هم مصرف کنند تا پریود خود را برای یک موقعیت مهم به تاخیر بیندازند. برخی دیگر سه بسته پشت سر هم مصرف می کنند و سپس یک استراحت چهار یا هفت روزه می گیرند که به عنوان سه چرخه شناخته می شود، و برخی از زنان هرگز داروهای ضد بارداری ترکیبی خود را کنار نمی گذارند.

مصرف قرص به هر یک از این روش ها برای کنترل قاعدگی بی خطر است و نباید بر باروری شما تأثیر بگذارد. مصرف قرص های ضد بارداری به هیچ وجه نباید روی باروری شما تاثیر بگذارد.

آیا قرص صبح بعد بر باروری شما تأثیر می گذارد؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف قرص صبح روز بعد بر باروری شما تأثیر می گذارد وجود ندارد.

مصرف قرص صبح روز بعد نباید بر باروری یا شانس باردار شدن در آینده تأثیر بگذارد.

بعد از قطع قرص چقدر زود می توانید باردار شوید؟

قرص های ضد بارداری مانع از تخمک گذاری شما می شوند، اما به محض اینکه مصرف قرص را متوقف کنید، این روند دوباره شروع می شود. بنابراین، ممکن است به محض قطع مصرف قرص، باردار شوید.

از هر 100 زوج، 84 زوج در طول یک سال پس از شروع رابطه جنسی منظم بدون پیشگیری از بارداری، باردار می شوند. این اعداد بسته به سن شما متفاوت است، اما اگر نمی خواهید باردار شوید و قرص مصرف نمی کنید، باید از روش دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا می توان بلافاصله پس از قطع قرص باردار شد؟

همانطور که قبلا توضیح دادیم، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا بدن شما به چرخه طبیعی خود بازگردد. اما این بدان معنا نیست که اگر از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید، در سه ماهه اول باردار نخواهید شد.

فراموش نکنید که پزشکان به شما توصیه می کنند که در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید اگر:

  • دو یا چند قرص ترکیبی را پشت سر هم فراموش کرده اید.
  • یک قرص کوچک را از دست می دهید و از پنجره بیرون می روید (سه ساعت برای اکثر قرص های کوچک، دوازده ساعت برای Cerazette Cerelle یا Desogestrel).

بنابراین، اگر مصرف قرص را قطع می کنید و نمی خواهید باردار شوید، لطفاً به یاد داشته باشید که از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

چه مدت بعد از قطع قرص تخمک گذاری خواهم داشت؟

پس از قطع قرص، می توانید 48 ساعت بعد تخمک گذاری کنید. اکثر خانم ها دو تا چهار هفته پس از قطع قاعدگی پریود نمی شوند، اما همچنان می توانید در این مدت باردار شوید.

توجه به این نکته ضروری است که حتی زمانی که تخمک گذاری ندارید می توانید باردار شوید. این به این دلیل است که اسپرم می تواند چند روز در بدن زندگی کند.

از آنجایی که اولین قاعدگی پس از قطع قرص خونریزی ترک است، NHS توصیه می‌کند پس از این دوره اقدام به بارداری نکنید. این برای این است که به بدن شما فرصت دهید تا به چرخه طبیعی خود بازگردد. به علاوه، به شما زمان می دهد تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید تا بدن خود را در بهترین شرایط فیزیکی برای بارداری قرار دهید، که ممکن است شامل مصرف مکمل های اسید فولیک، ترک سیگار، خوردن یک رژیم غذایی متعادل تر و موارد دیگر باشد. بودن

احتمال بارداری در ماه اول مصرف قرص های ضد بارداری چقدر است؟

NHS به زنانی که رابطه جنسی منظم دارند توصیه می کند:

  • 19 تا 26 سال: 92 درصد بعد از یک سال و 98 درصد بعد از دو سال باردار می شوند.
  • در سن 35 تا 39 سالگی: 82 درصد بعد از یک سال و 90 درصد بعد از دو سال باردار می شوند.

به محض قطع مصرف قرص، احتمال بارداری وجود دارد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که 40 درصد از زنانی که از این قرص استفاده می کنند، در ماه اول پریود می شوند یا باردار می شوند. این در 3 ماه به 99 درصد می رسد.

اگر پس از مصرف قرص نمی خواهید باردار شوید، باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا