سلامت خانواده

بقایای دارو و سموم در شیر خام کنترل می شود

به گزارش خبرآنلاین از زنجان، محمدباقر حاج کاظمی افزود: با توجه به اینکه از ترکیبات دارویی برای کنترل، درمان یا پیشگیری از انواع بیماری های میکروبی دام و طیور استفاده می شود، در صورت عدم رعایت دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، موجب بقیه این مواد به ویژه آنتی بیوتیک ها در محصولات حیوانی از جمله شیر یافت می شوند.

وی بیان کرد: اداره دامپزشکی از ابتدای مهرماه امسال آزمایش های دوره ای را برای پایش میزان باقیمانده دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انگلی و آفت کش هایی مانند ارگانوفسفره، ارگانوکلر و آلانید از قبیل هالوژن های طبیعی و غیره انجام می دهد. .

این مسئول ادامه داد: در این برنامه ملی 26 نمونه شیرخام از مراکز جمع آوری شیر و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی با هدف افزایش رضایت مردم از کیفیت شیر ​​خام و اولویت بندی رفع مخاطرات بهداشتی ناشی از آن به صورت تصادفی انتخاب شدند. توسط باقی مانده های دارو و سموم. و سموم دفع آفات مصرف می شود.

حاج کاظمی افزود: باقیمانده ها و سموم دارویی از یک سو با ایجاد عوارض سلامتی، واکنش های آلرژیک، انتشار سویه های مقاوم باکتری به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی به عنوان خطری جدی برای سلامتی انسان، مصرف کننده را تهدید می کند. از طرفی عوارضی مانند اختلال در تولید محصولات تخمیری مانند ماست و پنیر ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: لازم است دامداران قبل از مصرف فرآورده که بر روی بسته بندی دارو بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده درج شده است ضمن استفاده از داروهای مجاز با برچسب گذاری معتبر به مدت زمان ممنوعیت دارویی توجه کنند.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا