سلامت خانواده

بزرگترین دشمن مغز و حافظه چیست؟

علی سلیمی: حافظه یکی از بخش های مهم مغز است که به ما کمک می کند در طول زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم و حتی عملکرد حافظه نیز تا حدودی می تواند نشان دهنده سطح هوش یا هوشیاری افراد باشد. به عنوان مثال، ما باید از حافظه خود در حین مطالعه استفاده کنیم یا کارهای روزانه را به خاطر بسپاریم. بنابراین باید راه هایی برای تقویت حافظه بدانیم. بسیاری از افراد حافظه ضعیفی دارند و همیشه به دنبال بهبود حافظه خود هستند تا کار خود را به خاطر بسپارند و بهتر از آن استفاده کنند. اگر به دنبال افزایش سرعت ذهن، بهبود عملکرد ذهنی یا حفظ حافظه خود با افزایش سن هستید، این نکات می تواند به شما کمک کند. کند

استرس را کنترل کنید

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان، استرس مزمن سلول های مغز را از بین می برد و به هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در تشکیل خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی نقش دارد، آسیب می رساند. مطالعات همچنین استرس را با از دست دادن حافظه مرتبط می دانند.

نکاتی برای مدیریت استرس:

انتظارات واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید و یاد بگیرید که نه بگویید.

در طول روز کمی استراحت کنید.

احساسات خود را به جای سرکوب آنها بیان کنید.

تعادل سالمی بین کار و اوقات فراغت ایجاد کنید.

به جای چندوظیفه ای، هر بار روی یک کار تمرکز کنید.

فواید مدیتیشن در کاهش استرس:

شواهد علمی برای فواید روانی مدیتیشن هنوز در حال انباشته شدن است. مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن به بهبود بسیاری از شرایط مختلف از جمله افسردگی، اضطراب، درد مزمن، دیابت و فشار خون بالا کمک می کند. مدیتیشن همچنین می تواند تمرکز، توجه، خلاقیت، حافظه، مهارت های یادگیری و استدلال را بهبود بخشد. مدیتیشن این کار را با تغییر در مغز انجام می دهد. تصویربرداری از مغز نشان می‌دهد که مراقبه‌کنندگان منظم فعالیت بیشتری در قشر جلوی مغز چپ، ناحیه‌ای از مغز که با احساس شادی و آرامش مرتبط است، دارند. مدیتیشن همچنین ضخامت قشر مغز را افزایش می دهد و ارتباط بیشتر بین سلول های مغز را تشویق می کند. همه اینها به وضوح ذهنی و توانایی حافظه کمک می کند.

بزرگترین دشمن مغز و حافظه چیست؟

از یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز استفاده کنید

همانطور که بدن به سوخت و انرژی نیاز دارد، مغز نیز به سوخت و انرژی نیاز دارد. احتمالاً می دانید که رژیم غذایی مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم (مانند روغن زیتون، آجیل و ماهی) و پروتئین بدون چربی فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما چنین رژیمی می تواند حافظه را نیز بهبود بخشد. با این حال، برای سلامت مغز، آنچه که نمی خورید به اندازه آنچه می خورید مهم است.

نکات تغذیه ای زیر به تقویت قدرت مغز و کاهش خطر زوال عقل کمک می کند:

مصرف امگا 3: تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه برای سلامت مغز مفید هستند. ماهی منبع غنی امگا 3 است. اگر اهل ماهی نیستید، منابع غیر ماهی امگا 3 مانند جلبک دریایی، گردو، دانه کتان آسیاب شده، روغن بذر کتان، کدو تنبل، لوبیا چیتی، اسفناج، کلم بروکلی، دانه کدو تنبل و سویا را در نظر بگیرید.

مصرف کالری و چربی اشباع را محدود کنید: تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع شده (از منابعی مانند گوشت قرمز، شیر پرچرب، کره، خامه و بستنی) خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد و تمرکز و حافظه را مختل می کند.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید: اینها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، موادی که از سلول های مغز شما در برابر آسیب محافظت می کنند.

چای سبز بنوشید: چای سبز حاوی پلی فنول؛ این یک آنتی اکسیدان قوی است که در برابر رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند، محافظت می کند. در میان بسیاری از فواید دیگر، مصرف منظم چای سبز ممکن است حافظه و هوشیاری ذهنی را تقویت کرده و پیری مغز را کند کند.

منبع: helpguide

بیشتر بخوانید: با این سه روش به سلامت حافظه خود کمک کنید

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا