اخبار سلامت

برچسب محصولات تراریخته خوانا نیست

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، فرهنگستان ملی علوم پزشکی خلاصه سیاست محصولات تراریخته، آلاینده ها و تقلب در مواد غذایی را با هدف ارائه راهکار به دستگاه های اجرایی برای ساماندهی نظارت بر بازار مواد غذایی کشور و احترام به آن منتشر کرد. حقوق مصرف کنندگان

در این خلاصه سیاست، توجه ویژه به موضوع فرآورده های غذایی تراریخته و «اطلاعات شفاف به مصرف کننده» و همچنین نظارت بر مدیریت و درمان پیشگیرانه با تقلب و آلاینده های غذایی مورد تأکید قرار گرفته و «ارتقای سواد و فرهنگ عمومی سلامت غذا» در کشور به عنوان بهترین راه برای ارتقای سلامت جامعه ذکر شده است.

در این مقاله آمده است: در زمینه مواد غذایی، امروزه دولت ها علاوه بر تامین غذا، نظارت بر کیفیت سلامت و اصالت غذا را نیز بر عهده دارند. با توجه به مصرف روزانه انواع غذاها و نوشیدنی ها توسط عموم مردم، وجود آلاینده ها و تقلب در مواد غذایی سلامت را به طور جدی به خطر می اندازد و با ایجاد بیماری های حاد و مزمن به ویژه سرطان زایی، هزینه های درمان را به شدت افزایش می دهد. از این رو سازمان جهانی بهداشت و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد توجه ویژه ای به این موضوع داشته اند و برنامه های متعددی را برای کیفیت، اصالت و سلامت غذا در دستور کار قرار داده اند.

از سوی دیگر، کشورهای پیشرفته دنیا اقدامات مختلفی از جمله قانون گذاری در زمینه کنترل آلاینده ها و تقلب ها، غذاهای دستکاری شده ژنتیکی و توسعه فناوری های جدید برای شناسایی آنلاین و سریع آلاینده ها و تقلب ها با سنسورهای هوشمند و مصنوعی انجام داده اند. هوشمندسازی، پایش منظم آلاینده‌ها و تقلب‌ها در مواد غذایی و انجام مطالعات ارزیابی و مدیریت ریسک برخورد شدید با کلاهبرداران، نظارت جدی بر واردات مواد غذایی و فرآورده‌های تولیدی کشور و ارتقای فرهنگ عمومی سلامت و اصالت مواد غذایی، فراهم می‌کند. – غذای با کیفیت، سالم و اصیل برای مردم.

همچنین موضوع محصولات غذایی تراریخته بسیار مورد توجه دولت ها قرار گرفته است و آنها علاوه بر نظارت و کنترل مواد غذایی تراریخته به ویژه در زمان واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی، اقدامات لازم را نیز برای سهولت شناسایی انجام داده اند. مواد تراریخته توسط مصرف کننده هنگام خرید مواد غذایی. آورده اند

بر اساس این گزارش، برچسب گذاری محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) مستلزم اخذ مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است که متاسفانه شورای ملی تا کنون مجوزی برای درج آرم یا نشان محصولات تراریخته صادر نکرده است.

  • عدم اجازه درج آرم یا لوگو برای محصولات تراریخته
  • عدم پیگیری سازمان غذا و دارو از شورای ملی ایمنی زیستی برای صدور مجوز برای درج آرم محصولات تراریخته
  • در برخی از محصولات موجود در بازار، عبارت “تغییر ژنتیکی شده” یا “تراریخته” برای جزء تراریخته ذکر شده است که تشخیص آن توسط مصرف کننده بسیار دشوار است و از لوگو یا لوگو برای شناسایی آسان محصولات تراریخته استفاده نمی شود. مصرف كننده. .

در این خلاصه سیاست، آکادمی ملی علوم پزشکی بر لزوم گنجاندن لوگوی واضح و متمایز برای شناسایی سریع و آسان محصولات تراریخته توسط مصرف کننده تاکید کرده است.

در ادامه این گزارش به موضوع تقلب در مواد غذایی نیز پرداخته شده و در این خصوص آمده است: متأسفانه موضوع تقلب در مواد غذایی و محصولات کشاورزی از سال 1392 وارد مرحله جدیدی در جهان شده است و تلاش های سازماندهی شده در این زمینه انجام می شود. برای معرفی مواد غذایی تقلبی به بازار مصرف ساخته شده است. در دنیا انجام می شود که منجر به کم فروشی، ارائه مواد غذایی بی کیفیت و در مواردی حاوی مواد سمی و سرطان زا به مصرف کننده و احتمال ارتکاب بیوتروریسم می شود. خطرناکه. از مهم ترین محورهای مدیریت تقلب در مواد غذایی می توان به شناسایی نقاط آسیب پذیر در زنجیره تامین مواد غذایی، برنامه ریزی برای توسعه فناوری های نوین برای شناسایی تقلب ها، قانون گذاری، آموزش عمومی و برخورد قضایی با کلاهبرداران اشاره کرد.

متن کامل این گزارش اینجا خواندن.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا