اخبار سلامت

بروز سالانه 150000 مورد ابتلا به سرطان در ایران/ غربالگری رایگان 2 سرطان در مراکز بهداشتی

لیلا مؤدب شعار در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس به مناسبت روز جهانی سرطان اظهار داشت: سرطان به معنای تکثیر غیرطبیعی سلول هاست. این سلول های تکثیر شده ممکن است در همان محل تکثیر باقی بمانند و یا از طریق خون و لنف به قسمت های دیگر بدن منتقل شوند که به آن متاستاز می گویند.

بروز سالانه 150 هزار مورد سرطان در کشور

وی افزود: سالانه 150 هزار مورد سرطان در کشور رخ می دهد. میزان شیوع 5 ساله سرطان 400000 مورد است.

روند رو به رشد سرطان در ایران و جهان

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با مقایسه وضعیت سرطان در ایران و جهان ادامه داد: سرطان در همه جای دنیا در حال رشد است و در کشور ما نیز همین روند رو به رشد وجود دارد اما میزان ابتلا به سرطان در ایران در مقایسه با سرطان به سایر نقاط جهان. هنوز بالاتر نیست.

شایع ترین سرطان ها در ایران کدامند؟

غربالگری رایگان دو سرطان در مراکز بهداشتی درمانی کشور

مودب شعار تصریح کرد: سرطان سینه و روده بزرگ قابل پیشگیری و تشخیص زودهنگام است و به همین دلیل طرح غربالگری این دو سرطان به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی کشور اجرا می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که افراد به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند، معاینات لازم در این مراکز انجام می شود و در صورت مشکوک شدن به سرطان سینه، زنان برای انجام ماموگرافی به مراکز درمانی و در صورت مشکوک شدن به سرطان روده بزرگ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. کولونوسکوپی تخصصی ارجاع داده می شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره غربالگری سرطان سینه و روده بزرگ در مراکز بهداشتی یادآور شد: موارد مشکوک به سرطان روده بزرگ و سینه به کلینیک ها و بیمارستان های سرپایی ارجاع می شوند. در بیمارستان ها خدمات رایگان نیست، اما تعرفه دولتی وجود دارد. احتمالاً از سال آینده ماموگرافی و کولونوسکوپی در بیمارستان های دولتی در قالب سیستم ارجاع (ارجاع بیمار از مراکز بهداشتی درمانی به بیمارستان ها) رایگان خواهد بود و در حال حاضر در حال ارائه امکانات لازم برای توزیع تجهیزات و دستگاه های ماموگرافی و کولونوسکوپی لازم هستیم.

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

وی با اشاره به علائم شایع ترین سرطان زنان در ایران، تصریح کرد: علائم هشدار دهنده سرطان سینه به طور کلی سفتی، توده و برآمدگی سینه، عدم سفتی سینه ها، فرورفتگی نوک سینه، تغییر رنگ است. پوست سینه و احساس توده در زیر بغل و افرادی که این علائم را دارند برای غربالگری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است تمامی بانوان بالای 40 سال برای معاینه پستان و ماموگرافی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

3 مزیت تشخیص زودهنگام سرطان ها

مدبشار درباره فواید تشخیص زودهنگام سرطان از طریق غربالگری توضیح داد: وقتی تشخیص زودهنگام انجام شود سه مزیت دارد. یکی این که فرد به علائم مشکوک به سرطان حساس می شود و مراقبت از خود را یاد می گیرد. دوم، ممکن است ضایعات «پیش بدخیم» در بدن وجود داشته باشد و قبل از تبدیل شدن به توده بدخیم آن را تشخیص دهیم. به عنوان مثال، اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان از تبدیل شدن ضایعه در پستان یا پولیپ در روده به ضایعه و توده بدخیم جلوگیری کرد. ثالثاً اگر سرطان در فرد تشخیص داده شود، تشخیص زودهنگام موفقیت درمان را افزایش می دهد و فرد زودتر بهبود می یابد و از عوارض درمان کاسته می شود.

چرا سرطان می گیریم؟

وی درباره عوامل سرطان گفت: سرطان چند عاملی است و سرطان بیماری تک عاملی نیست. شایع ترین علل سرطان عوامل محیطی هستند و درصد کمتری از آنها به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می دهد.

ارتباط چاقی، سیگار و الکل با بسیاری از سرطان ها

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: عفونت ها، سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم نیز می تواند از عوامل ابتلا به انواع سرطان ها باشد. از جمله عوامل محیطی، چاقی، سیگار و مشروبات الکلی از جمله عواملی هستند که با بسیاری از سرطان ها مرتبط بوده و عامل بسیاری از این موارد هستند.

وی تصریح کرد: عوامل ذکر شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما نمی توان گفت که هر فردی که چاق یا سیگار می کشد قطعا به سرطان مبتلا می شود، اما علت بسیاری از انواع سرطان چاقی، سیگار و مصرف الکل است. در عین حال، علیرغم پیشرفت های علمی، هنوز همه علل سرطان در دنیا به طور دقیق شناسایی نشده اند و به همین دلیل است که نمی توانیم سرطان را به طور کامل در جهان متوقف کنیم.

مودبشار افزود: یکی از دلایلی که افراد برخی از علائم سرطان را جدی نمی گیرند این است که فکر می کنند علت اصلی سرطان سابقه خانوادگی و مسائل ژنتیکی است و فرد فکر می کند به دلیل نداشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان. سرطان او سرطان نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی، گسترش استفاده از مواد پلاستیکی و ورود پلاستیک به غذای انسان، مصرف فست فودها و کاهش فعالیت بدنی نیز از دیگر عوامل محیطی است که می تواند بر افزایش آن تأثیر بگذارد. در خطر ابتلا به سرطان

درمان های رایج سرطان

وی درباره راهکارهای درمان سرطان گفت: سرطان یک بیماری مزمن محسوب می شود و در هر مرحله از درمان ممکن است بیمار نیاز به درمان خاصی داشته باشد اما به طور کلی سه روش درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیماران سرطانی استفاده می شود. گرفته شده.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا هیچ جراحی سرطانی وجود ندارد که نتوانیم در ایران انجام دهیم و از این نظر نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه وضعیت بسیار مطلوبی داریم. و گفت: رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز در کشور به خوبی انجام می شود. انجام می شود و بیماری وجود ندارد که برای درمان به خارج از کشور برود. البته به دلیل تحریم های موجود، گاهی اوقات دسترسی بیماران به داروها به ویژه داروهای خارجی تحت الشعاع قرار می گیرد، اما اکثر داروهای شیمی درمانی مورد نیاز بیماران در کشور موجود است و برخی از آنها نیز تولید می شود.

وی درباره موفقیت درمان با روش های مختلف درمان سرطان نیز گفت: هر سه روش درمانی موثر هستند اما هر بیمار بسته به نوع، مرحله و شرایط بیماری ممکن است از یکی از این درمان ها یا ترکیبی از این درمان ها بهره مند شود.

خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن افزایش می یابد

مودبشار با بیان اینکه با افزایش سن ابتلا به سرطان افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: این به معنای عدم ابتلای جوانان به سرطان نیست. بنابراین نمی توان میانگین سنی مشخصی را برای سرطان در کشور مشخص کرد زیرا انواع سرطان ها با یکدیگر متفاوت است.

بررسی شیوع سرطان در هر استان

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت از بررسی میزان بروز سرطان در هر استان در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در حال بررسی هستیم که کدام نوع سرطان در کدام استان بیشتر است تا بر اساس میزان شیوع در مورد سرطان در هر استان اقدامات تشخیصی و غربالگری برای انواع سرطان انجام می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا