سلامت خانواده

برنج سفید و قهوه ای؛ کدام بهتر است؟

به گزارش خبرآنلاین، برنج به عنوان قوت غالب بسیاری از مردم در سفره بسیاری از ایرانیان دیده می شود. این کربوهیدرات مغذی در انواع مختلف خود طعم و عطر متفاوتی را به ارمغان می آورد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای خرید برنج صبر و حوصله به خرج می دهید تا بتوانید از یک ماده مغذی و مفید استفاده کنید، احتمالاً نام برنج قهوه ای را علاوه بر برنج سفیدی که در بین آن ها استفاده می شود، شنیده اید. مردم عادی اما سوال اینجاست که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای چیست؟ آیا این تفاوت رنگ باعث تغییر در میزان مواد مغذی می شود؟ چگونه برنج سفید و قهوه ای بپزیم؟ در ادامه این مقاله به سوالات ذکر شده پاسخ خواهیم داد. سپس به بررسی تفاوت های برنج سفید و قهوه ای از جنبه های مختلف خارجی و داخلی می پردازیم.

برنج سفید چیست؟

برنج سفید یکی از رایج ترین انواع برنج است که دانه های سفید دارد. دلیل سفیدی دانه های این برنج جدا شدن پوسته قهوه ای رنگ به نام سبوس از سطح دانه در طی فرآیند حذف سبوس است. علاوه بر افزایش ظاهر برنج که آن را برای استفاده در مجالس و مهمانی ها مناسب می کند، باعث ماندگاری برنج و پخت آسان آن می شود. این موضوع به ویژه برای افرادی که به دلیل ازدحام بیش از حد یا عوامل دیگر برنج را در یک مکان خریداری می کنند اهمیت دارد.

فواید مصرف برنج سفید

وقتی می شنوید که برنج سفید حاصل جدا شدن سبوس از سطح دانه برنج است، ممکن است فکر کنید که برنج سفید بی فایده است. باید گفت که این باور اشتباه است. برخی از مهمترین فواید مصرف برنج سفید عبارتند از:

با مصرف برنج در وعده های غذایی اصلی مانند ناهار و شام، انرژی مورد نیاز بدن به سرعت تامین می شود. دلیل این تامین سریع انرژی، سرعت بالای هضم و دریافت به موقع کربوهیدرات های ضروری است. در واقع با مصرف برنج انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را دریافت می کنید و فعلاً دچار ضعف و خستگی نمی شوید.

  • سهولت فعالیت دستگاه گوارش

برنج سفید یک کربوهیدرات ساده در نظر گرفته می شود. به همین دلیل هضم آن آسان است. این موضوع می تواند تا حدی از بیماری های گوارشی جلوگیری کند. علاوه بر این علائمی مانند نفخ، یبوست و موارد دیگر با استفاده از برنج سفید و پخت صحیح آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

  • کاهش التهاب در بدن

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف برنج سفید در کاهش التهاب داخلی موثر است. این موضوع می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و به سم زدایی دستگاه گوارش کمک کند.

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای دانه های اصلی برنج است که فقط پوسته بیرونی آن برداشته شده و شامل قسمت هایی مانند سبوس و جوانه است. این برنج ممکن است به زیبایی برنج سفید نباشد. اما سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. معمولا افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند این برنج را در رژیم غذایی خود جایگزین می کنند.

فواید مصرف برنج قهوه ای

اکنون که با برنج قهوه ای آشنا شدید، احتمالاً تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را تا حدودی درک کرده اید. می توان گفت تفاوت اصلی این برنج مواد مغذی فراوان موجود در آن است. برخی از فواید برنج قهوه ای عبارتند از:

  • فواید مرتبط با فیبر

فیبر یکی از کربوهیدرات هایی است که در بدن انسان تجزیه نمی شود، اما نقش بسزایی در بهبود عملکرد و سلامت بدن دارد. به طور کلی فیبر به عنوان یک فیلتر در دستگاه گوارش عمل می کند و در نتیجه از بیماری هایی مانند یبوست جلوگیری می کند. از طرفی مصرف برنج قهوه ای با فیبر بیشتر باعث می شود در مدت زمان کوتاه تری احساس سیری کنید. این موضوع در کنترل وزن تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، مصرف منظم فیبر می تواند از برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

  • فواید مرتبط با ویتامین B

برنج قهوه ای سرشار از ویتامین های گروه B است. این به طور کلی انرژی، سلامت سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست و مو و بسیاری از عوامل دیگر را برای بدن تامین می کند.

همانطور که گفتیم برنج سفید هضم سریعی دارد. از طرفی برنج قهوه ای فرآیند هضم را کاهش می دهد. این باعث می شود که سطح قند خون برای مدت طولانی تری ثابت بماند. بنابراین افراد دیابتی با مصرف برنج سفید می توانند نیاز قندی خود را تا حد مطلوب تامین کنند.

عناصری مانند منگنز و منیزیم که برای سلامت قلب و بهبود عملکرد آن ضروری هستند در برنج قهوه ای وجود دارد. در واقع این عناصر با کنترل قند خون و کاهش چربی های اضافی مانند کلسترول، سلامت قلب را تضمین می کنند.

  • مزایای مرتبط با آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. برنج قهوه ای ماده ای سرشار از آنتی اکسیدان است که تا حدودی از بروز بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند. البته مصرف برنج قهوه ای تنها عامل لازم برای پیشگیری از بروز بیماری های خطرناکی مانند سرطان نیست. اما به طور قابل توجهی در جلوگیری از وقوع آن موثر است.

تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای

اکنون که می دانید برنج سفید و قهوه ای چیست، وقت آن است که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را بررسی کنید. می توان گفت که تفاوت های اصلی این دو برنج به عواملی مانند ظاهر، ارزش غذایی و روش پخت تقسیم می شود. در ادامه به بررسی مختصر این تفاوت ها می پردازیم:

تفاوت ظاهری

برنج سفید همانطور که از نامش پیداست دارای دانه های براق و سفید است. اما برنج قهوه ای به دلیل وجود سبوس دارای دانه هایی با رنگ قهوه ای است. از طرف دیگر، جدا کردن سبوس از سطح دانه می تواند باعث شود که برنج سفید کمی ظریف تر از برنج قهوه ای به نظر برسد. البته نوع و محل تولید برنج در اندازه دانه ها و لطافت آنها تاثیر دارد. همچنین وجود سبوس سطح دانه های برنج را کمی ناهموار می کند. در حالی که برنج سفید سطحی صاف و صیقلی دارد که در مهمانی ها روی بهتری را نشان می دهد.

ارزش غذایی

به طور کلی، برنج سفید که در طی فرآیند حذف سبوس سبوس خود را از دست می دهد. کربوهیدرات بیشتری دارد و از این طریق انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. اما از سوی دیگر، برنج قهوه ای با حفظ سبوس، سطح بالاتری از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را در اختیار بدن قرار می دهد که فوایدی مانند سلامت بدن و کنترل وزن را به همراه دارد. البته توجه داشته باشید که سبوس طعم برنج را تغییر می دهد. تا جایی که برنج قهوه ای مزه مغزی دارد اما برنج سفید طعم ملایمی دارد که با چاشنی های مختلف طعم جدیدی پیدا می کند.

نام ماده مغذی

برنج سفید (100 گرم)

برنج قهوه ای (100 گرم)

کالری

130 گرم

111 گرم

کربوهیدرات

28 گرم

27 گرم

فیبر

0.4 گرم

3.5 گرم

پروتئین

2.7 گرم

2.6 گرم

چربی

0.3 گرم

1.9 گرم

منگنز

1.3 میلی گرم

2.4 میلی گرم

منیزیم

21 میلی گرم

86 میلی گرم

بافت و نوع پخت

برنج سفید بافت نرمی دارد. به همین دلیل در زمان کمتری تهیه می شود. معمولا از دو روش برای پخت این برنج استفاده می کنند: آبکش کردن برنج یا برنج دمی. اگر می خواهید دانه های برنج از یکدیگر جدا شده و به نوعی پیچیده تر شود. روش آبکشی برای شما مناسب است. از طرفی دم کشیدن برنج سفید حالت چسبندگی به آن می دهد که البته کربوهیدرات بیشتری دارد.

اما برنج قهوه ای به دلیل وجود سبوس به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. از آنجایی که دانه های این برنج سفت است، به صورت دانه پخته می شود و احتمال چسبندگی یا چسبندگی آن کمتر است. ضمناً برای پخت برنج قهوه ای بهتر است از قبل آن را خیس کنید.

برنج قهوه ای بهتر است یا سفید؟

اکنون که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را می دانید، ممکن است از خود بپرسید کدام یک انتخاب بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز به هدف شما از پخت برنج بستگی دارد. اگر به سلامت برنج خود اهمیت می دهید، برنج قهوه ای انتخاب بهتری است. اما اگر به دنبال پخت آسان و طعم دلپذیرتر برنج هستید، برنج سفید را انتخاب کنید.

معمولا افرادی که به دنبال زندگی سالم هستند، برنج قهوه ای را که سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی، منیزیم و منگنز است به برنج سفید ترجیح می دهند. اما از طرفی افرادی که خواهان بافت نرم، رنگ خوب، بوی مطبوع و پخت سریع برنج هستند، برنج سفید را ترجیح می دهند.

حرف پایانی

برنج سفید یکی از اصلی ترین غذاهایی است که به عنوان منبع کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و میهمان سفره های بسیاری از ایرانیان است. این غذا جنبه جشنی دارد و در ترکیب با انواع کباب ها و خورش ها جلوه زیبایی به سفره می دهد. از طرفی برنج قهوه ای یک ماده مغذی است که به دلیل داشتن سبوس سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این باعث می شود طرفداران سبک تغذیه سالم به برنج قهوه ای روی بیاورند. در این مقاله به بررسی تفاوت برنج سفید و قهوه ای پرداختیم. سپس توضیح دادیم که بهترین انتخاب بین دو برنج به بودجه، ترجیحات غذایی و مواد مغذی مورد نظر شما بستگی دارد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا