برنامه وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت جوندگان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی در نامه ای به رؤسا و سرپرستان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور با اشاره به افزایش جمعیت جوندگان در شهرها و مناطق حاشیه ای، هشدار داد: این حیوانات به عنوان مخزن و ناقل ویروس و ناقل بیماری های عفونی انسانی، قابلیت انتقال ویروس و بیماری های عفونی بالایی دارند. خطرات جدی برای سلامت عمومی ایجاد کند.
وی مدیریت صحیح پسماند را مهمترین راهکار برای کنترل جمعیت جوندگان دانست و تصریح کرد: انباشت غیرمجاز و جمع آوری بی رویه زباله زمینه ایجاد زیستگاه و تامین منابع غذایی برای جوندگان را فراهم می کند و بدون بهبود زیرساخت های مدیریت پسماند و بهبود محیط زیست، اقدامات موقت برای کنترل جمعیت این ناقلان موثر نخواهد بود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت استفاده از مخازن زیرزمینی پسماند یا دربهای غیرقابل نفوذ، افزایش دفعات جمعآوری زباله متناسب با تراکم جمعیت، حذف مراکز تجمع غیربهداشتی زباله و آموزش عمومی شهروندان را از محورهای اصلی مدیریت پسماند برشمرد.
وی همچنین خواستار تدوین یا بازنگری پروتکلهای نگهداری موقت زباله شد و افزود: با استفاده از تجهیزات ضد نفوذ و سیستمهای جمعآوری بهینه زباله، دسترسی جوندگان به منابع غذایی باید به حداقل برسد.
رئیسی با تاکید بر اینکه انتقال عوامل بیماری زا توسط جوندگان می تواند منجر به شیوع بیماری ها و افزایش فشار بر نظام سلامت شود، به اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه در این زمینه اشاره کرد.
وی همچنین اجرای برنامه های کنترل جمعیت جوندگان را بر اساس اصول علمی مدیریت تلفیقی آفات بهداشتی ضروری دانست و گفت: اجرای این برنامه ها ضمن افزایش اثربخشی و پایداری اقدامات، باعث کاهش مصرف سموم و جلوگیری از مواجهه شهروندان با ترکیبات شیمیایی خطرناک می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان از دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی خواست با پیگیری فوری اقدامات لازم در چارچوب وظایف سازمانی، نظارت مستمر بر اجرای برنامهها و گزارش نتایج اقدامات به این معاونت اعلام کنند.



