سلامت خانواده

برای داشتن یک سالمندی سالم چه کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین، سبک زندگی کم تحرک که اغلب با تماشای تلویزیون همراه است، به حالتی گفته می شود که فرد در بیشتر ساعات روز در حالت استراحت یعنی نشسته یا درازکش قرار دارد.

ایسنا در خبری نوشت: سازمان جهانی بهداشت کم تحرکی را عامل اصلی بیماری های غیرواگیر و چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان می داند.

حدود 31 درصد از جمعیت جهان به اندازه کافی فعالیت بدنی توصیه شده برای سلامتی را انجام نمی دهند. با این حال، حتی افزایش اندک در فعالیت بدنی روزانه می تواند سلامت کلی را به خصوص در سنین بالا بهبود بخشد.

فعالیت بدنی متوسط ​​یا پایدار اثرات مفید زیادی بر سلامت جسمی و روانی دارد و به پیری سالم کمک می کند. حالتی که سازمان بهداشت جهانی آن را عامل حفظ مهارت های عملکردی در دوران سالمندی می داند.

جایگزینی بی تحرکی با فعالیت های کوچک

مطالعه ای که در “شبکه جاما” منتشر شده است نشان می دهد که جایگزینی یک ساعت تلویزیون با پیاده روی روزانه به گذراندن سالمندی سالم تر کمک می کند.

کارشناسان بیش از 45000 شرکت کننده در مجموعه “مطالعه سلامت پرستاران” را به مدت 20 سال تحت نظر داشتند. این سری از مطالعات یکی از طولانی ترین مطالعاتی است که به بررسی سلامت و سبک زندگی پرستاران ثبت نام شده می پردازد. آنها به این نتیجه رسیدند که با افزایش سن، جایگزینی دوره های عدم تحرک با فعالیت بدنی سبک برای حفظ سلامت بسیار مفید است.

انسان ها آفریده نشده اند که تمام روز جلوی صفحه نمایش بنشینند. کارشناسان داده هایی را در مورد زمان صرف شده برای نشستن در محل کار، خانه و تماشای تلویزیون، همراه با ساعات ایستادن مانند راه رفتن در خانه و محل کار جمع آوری کردند. این داده ها با وضعیت سلامتی افراد در طول زمان مقایسه شد.

پیری سالم به چه معناست؟

به گزارش یورونیوز، طبق این مطالعات، پیری سالم به معنای «داشتن حداقل 70 سال زندگی بدون بیماری مزمن عمده، اختلال شناختی یا مشکلات جسمی یا روانی است».

نتایج نشان داد که تماشای تلویزیون به خصوص در حالت نشسته بسیار مضر است. هر دو ساعت اضافی تماشای تلویزیون احتمال پیری سالم را تا 12 درصد کاهش می دهد. از سوی دیگر، هر ساعت در روز که با فعالیت بدنی جایگزین می شود، حتی کارهای سبک مانند کارهای خانه، شانس داشتن زندگی سالم را تا سن 70 سالگی یا بیشتر تا 8 درصد افزایش می دهد.

بر اساس این مطالعه، اگر زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون با فعالیت بدنی «شدید» مانند ورزش جایگزین شود، احتمال پیری سالم حتی تا 28 درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، اگر به جای یک ساعت تماشای تلویزیون، هر روز یک ساعت بیشتر بخوابند، در دوران پیری سالم می‌مانند.

دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در دنور، در مصاحبه با کانال آمریکایی CNN، بدون تعجب از این نتایج در مورد اثرات مضر تماشای تلویزیون بر سلامتی گفت: عجیب نیست که حتی خوردن سبزیجات در جلو تلویزیون با عواقب نامطلوبی همراه است. از نظر فیزیولوژیکی، انسان ها هرگز قرار نبودند که تمام روز جلوی صفحه نمایش بنشینند. هر چه بیشتر بنشینیم، به خصوص با افزایش سن، مشکلات بیشتری داریم.

بیشتر و منظم تر حرکت کنید

تماشای تلویزیون یکی از خطرناک ترین رفتارهای بی تحرک برای سلامتی محسوب می شود، زیرا اغلب منجر به فعالیت های مضر دیگری مانند خوردن غذاهای ناسالم، عدم برقراری ارتباط با دیگران و اختلالات خواب می شود. زمان صرف شده برای نشستن، چه پشت میز و چه روی کاناپه، فرصت های بیرون رفتن و فعال بودن را از بین می برد و در عین حال خطرات قلبی عروقی و فشار خون را افزایش می دهد.

این تیم علمی بر اهمیت گنجاندن فعالیت بدنی سبک در برنامه روزانه، مانند انجام کارهای خانه یا ایستادن در محل کار تاکید می کند، زیرا این امر می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت داشته باشد.

همچنین، وزارت بهداشت فرانسه یادآور می شود که «حرکت» به انجام یک فعالیت ورزشی محدود نمی شود و می تواند شامل فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی با خانواده، استفاده از پله ها به جای آسانسور یا حتی برقراری تماس تلفنی در حالت ایستاده و باغبانی باشد. .

با این حال، مجبور نیستید تماشای تلویزیون را متوقف کنید. نکته مهم این است که این زمان را با رفتارهای سالمی مانند ورزش جلوی صفحه نمایش یا خوردن یک میان وعده مغذی ترکیب کنید.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا