سلامت خانواده

برای جلوگیری از ابتلا به آبله میمون چه کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین، نوید شفیق اظهار کرد: به دنبال افزایش چشمگیر موارد ابتلا به آبله میمونی (مپوکس) در آفریقای مرکزی، نگرانی از احتمال سرایت این بیماری به کشورهای همسایه از جمله ایران به طور جدی افزایش یافته است.

مهر در خبری نوشت: وی افزود: CDC آفریقا گزارش داد در هفته گذشته حدود 4 هزار مورد جدید آبله میمون در آفریقای مرکزی به ثبت رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 22 هزار و 800 مورد مشکوک و 622 مورد مرگ ناشی از این بیماری در قاره آفریقا گزارش شده است.

به گفته شفیق، جمهوری دموکراتیک کنگو با 90 درصد موارد گزارش شده کانون اصلی شیوع آبله میمون است.

وی در خصوص نحوه انتقال این بیماری افزود: این ویروس عمدتاً از طریق تماس نزدیک پوستی با فرد مبتلا که شامل لمس ضایعات پوستی یا مایعات بدن فرد مبتلا است، منتقل می شود.

این متخصص مراقبت های ویژه گفت: این ویروس می تواند روی سطوح و اشیاء آلوده زنده بماند. تماس با این سطوح و سپس لمس دهان، بینی یا چشم ها می تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی به قطرات تنفسی اشاره کرد و افزود: در موارد نادر انتقال از طریق قطرات تنفسی در تماس های طولانی مدت و حضوری نیز امکان پذیر است.

شفیق گفت: همچنین در دوران بارداری، ویروس از طریق جفت به جنین منتقل می شود.

وی ادامه داد: آگاهی از روش های انتقال برای پیشگیری موثر ضروری است. رعایت بهداشت فردی و پرهیز از تماس نزدیک با افراد مشکوک به این بیماری مهمترین اقدامات پیشگیرانه است.

شفیق به چالش های پیش رو در مقابله با بیماری آبله میمون اشاره کرد و گفت: با وجود واکسن های جدید، هزینه های بالا و موانع قانونی مانع از رسیدن آن ها به کشورهای نیازمند شده است.

وی افزود: کارشناسان هشدار می دهند که ضعف سیستم های بهداشتی در برخی کشورها می تواند زمینه را برای شیوع سریع این بیماری فراهم کند.

شفیق به ترافیک بین المللی اشاره کرد و گفت: با افزایش سفرهای بین المللی، خطر انتقال بیماری از مناطق آلوده به کشورهای دیگر افزایش می یابد.

وی در ادامه به اقدامات پیشگیرانه در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس اعلام مسئولان بهداشتی کشور تیم های واکنش سریع در مرزهای کشور مستقر شده اند تا مسافران را از نظر علائم بیماری غربالگری کنند.

شفیق گفت: برنامه های آموزشی برای کادر درمانی در حال اجراست تا آمادگی لازم را برای تشخیص و درمان احتمالی موارد بیماری داشته باشند.

وی همچنین از آغاز مذاکرات برای تهیه واکسن در صورت نیاز خبر داد و افزود: کارشناسان بهداشت عمومی بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه تاکید دارند.

شفیق گفت: تقویت سیستم‌های پایش و تشخیص زودهنگام، افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با این تهدید، آموزش عمومی درباره علائم بیماری و روش‌های پیشگیری، تلاش برای تهیه واکسن و تجهیزات پزشکی مورد نیاز. یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه است.

این متخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: هوشیاری و آمادگی کلید مقابله با این تهدید احتمالی است. با اقدامات پیشگیرانه مناسب و همکاری بین المللی می توان از شیوع گسترده این بیماری در منطقه جلوگیری کرد.

وی در پایان افزود: اگرچه خطر شیوع آبله میمون تهدیدی جدی است اما با اتخاذ تدابیر مناسب و همکاری منطقه ای می توان این بیماری را کنترل و از شیوع آن جلوگیری کرد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا