سلامت خانواده

برای تزریق واکسن آنفولانزا چه باید کرد؟

به گزارش خبرآنلاین، «محمد رحیم کدور» با بیان اینکه در حال حاضر دو واکسن فرانسوی و هلندی در بازار موجود است، اظهار داشت: هر دو واکسن بر علیه چهار سویه آنفولانزا استفاده می شود و پس از شش ماهگی قابل استفاده است، اما سطح ایمنی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن ممکن است ناکافی باشد.

سلامت نیوز در خبری نوشت: وی دوز واکسن آنفولانزا را برای تمام سنین نیم سی سی عنوان کرد که باید قبل از تزریق در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود و به دمای اتاق برسد.

به گفته این فوق تخصص عفونی اطفال، در کودکان زیر 9 سال که برای اولین بار واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند، دو بار با فاصله یک ماهه و در کودکان زیر سه سال تزریق واکسن ضروری است. به صورت عضلانی انجام می شود که بهتر است. در عضله قسمت جلویی-خارجی ران و در کودکان بزرگتر و بزرگسالان در عضله دلتوئید قرار دارد.

دکتر کدیور ادامه داد: پاسخ ایمنی تنها به چهار نوع ویروس موجود در واکسن و سویه های مشابه آنها است و مانند سایر واکسن ها ممکن است پاسخ ایمنی کاملی وجود نداشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه واکسیناسیون در تمام مراحل بارداری قابل استفاده است افزود: پاسخ ایمنی معمولا بین دو تا سه هفته پس از تزریق ایجاد می شود و مدت زمان مصونیت بین شش ماه تا یک سال است.

وی درباره زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفولانزا نیز گفت: زمان تزریق از ابتدای فصل آنفولانزا و معمولا از اواخر شهریور ماه شروع می شود اما در صورت تأخیر باید تا حد امکان تزریق انجام شود. و آنفولانزا هنوز در جامعه شایع است.

دکتر کدیور افزود: واکسیناسیون برای تمام افراد بالای شش ماه توصیه می شود، اما اولویت با افراد در معرض خطر از جمله کودکان شش ماهه تا پنج ساله است. زنان باردار؛ افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی؛ بیماران ریوی مزمن مانند آسم، فیبروز کیستیک؛ بیماری های متابولیک، از جمله دیابت، بیماری های مزمن خون، کلیه، کبد و بیماری های عصبی عضلانی. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، از جمله افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند یا افراد مبتلا به عفونت HIV.

متخصص بیماری های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افراد چاق (BMI بیش از 40 در بزرگسالان). افرادی که در مراکز نگهداری از کودکان سالمندان و معلولان زندگی می کنند. کودکان و نوجوانانی که آسپرین طولانی مدت مصرف می کنند. کارکنان بهداشتی و همچنین خانواده ها و کسانی که از افراد در معرض خطر آنفولانزا مراقبت می کنند، از دیگر گروه های در معرض خطر هستند که توصیه می شود واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

دکتر کدیور هر دو نوع واکسن موجود در بازار را برای تزریق مناسب دانست و یادآور شد: لازم است بدانید که واکسن آنفولانزا برای پیشگیری از آنفولانزا استفاده می شود و توانایی پیشگیری از سرماخوردگی ناشی از سایر ویروس ها را ندارد و مراقبت لازم است. توصیه می شود. مراقبت های بهداشتی خاص را فراموش نکنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا