سلامت خانواده

بدون آموزش و افزایش آگاهی، چالش های سلامت قابل حل نیست

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی در مراسم افتتاحیه همایش سراسری درس های آموخته شده از کرونا که پنجشنبه پنجم مهرماه در مرکز همایش های رازی برگزار شد، گفت: با حضور کادر پزشکی جامعه در دوران کرونا مصداق بارز تحقق عهد جامعه پزشکی به خداوند و مردم برای خدمت است.

وی با بیان اینکه از ایام کرونا به عنوان دفاع مقدس یاد می شود، افزود: معتقدم دوران کرونا سخت تر از دفاع مقدس بود چرا که امدادگران و کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس فقط جان خود را در حد اخلاص گذاشتند اما در طول همه‌گیری کرونا، کادر پزشکی نه تنها با جان خود، بلکه با جان خانواده‌هایشان نیز بازی می‌کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه اعضای کادر پزشکی نمی پذیرند که هیچ یک از اعضای خانواده خود آسیب ببینند، اما در دوران کرونا نه تنها خود را فدا کردند، بلکه اعضای خانواده خود را نیز از دست دادند.

ظفرکندی برگزاری «همایش ملی درس‌های گرفته شده از کرونا» را امری ارزشمند عنوان کرد و افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی باعث انتقال تجربه و کار ارزشمندی است. دست تجربه را منتقل می کند.

وی با اشاره به نقش مولفه «تجربه» در امور مختلف، گفت: بررسی ها نشان می دهد که اعمال جراحی در روزهای اول جنگ با روش علمی انجام نمی شد، بلکه پس از مدتی با تکیه بر تجربیات روزهای اول انجام می شد. در زمان جنگ، ما توانستیم با روش علمی عمل جراحی انجام دهیم.” .

وزیر بهداشت ادامه داد: عملکرد ایران برای جراحی های دوران جنگ و انتقال تجربه این موضوع به گونه ای است که مقالات زیادی نوشته ایم. مقالاتی که توسط پزشکان ایرانی نوشته شده است در بسیاری از مجلات علمی معتبر به چاپ رسیده است.

ظفر قندی با اشاره به برگزاری همایش ملی «درس های آموخته شده کرونا» تصریح کرد: برگزاری این همایش نه تنها باعث انتقال تجربه می شود، بلکه باعث انتقال فرهنگ ایثار، تعهد و حرکت های علمی می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش می تواند نقش موثری در رفع مشکلات و چالش های سلامت داشته باشد، گفت: اگر مردم نسبت به مسائل آگاهی نداشته باشند و آموزش های لازم به آنها ارائه نشود، مشکلات و چالش های سلامت حل نمی شود.

وزیر بهداشت در تشریح ضرورت آموزش گفت: آموزش بهداشت باید در دوران کودکی ارائه شود، آموزش باید به گونه ای باشد که سلامت و عوامل تهدید کننده آن به درستی شناسایی شود. به عنوان مثال سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است.

ظفرکندی با بیان اینکه خانم ها باید نسبت به سرطان سینه هوشیار باشند، ادامه داد: وقتی خانمی بر اثر این بیماری به سرطان سینه مبتلا می شود و فوت می کند، عدم حضور او گریبانگیر همه اعضای خانواده می شود. با توجه به این مسائل توجه به آموزش بهداشت بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه میزان تروماهای جاده ای در کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: عوامل زیادی مانند وضعیت خودروها و وضعیت جاده ها باعث بروز بسیاری از آسیب های جاده ای شده است اما «فرهنگ ترافیکی» مهمترین عامل است. که باعث آسیب های جاده ای می شود، فرهنگ ترافیکی به مردم آموزش داده نشده است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

سلامت یک موضوع ملی است/ برای حوزه سلامت به یک سیستم واحد نیاز داریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت باید به عنوان یک موضوع ملی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر سلامت به عنوان یک موضوع ملی مورد توجه قرار نگیرد، در حوزه سلامت به موفقیت نخواهیم رسید، اهمیت تعریف سلامت به عنوان یک موضوع علمی در عصر است. ما کرونا را تجربه کردیم. تا زمانی که ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور تشکیل نشد، به موفقیت نرسیدیم. اگر خواهان موفقیت در حوزه سلامت هستیم باید دست به دست هم دهیم و برای این حوزه تلاش کنیم.

ظفرکندی با بیان اینکه باید از یک سیستم واحد برای حوزه سلامت استفاده کنیم، گفت: اگر از یک سیستم واحد برای سلامت کشور استفاده نکنیم، بیمارستان های کشور فرو می ریزد.

وی با بیان اینکه نظم در امور به عنوان یک نکته ضروری تلقی می شود، تاکید کرد: چین و کره جنوبی به عنوان کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل کرونا معرفی شده اند و اگر بخواهیم این کشورها به دلیل توجه به نظم به موفقیت دست یافته اند. آموزش بهداشت باید به نظم توجه کرد و باید بدانیم که آموزش بدون نظم غیر ممکن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا