سلامت خانواده

بدن به چه میزان پروتئین روزانه نیاز دارد؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از مهم ترین اجزای خون پروتئین است و حدود دو سوم پروتئین خون را آلبومین تشکیل می دهد، اظهار کرد: دسی لیتر است

وی با بیان اینکه پروتئین توسط کبد ساخته می شود، افزود: روزانه حدود 10 یا 12 گرم از پروتئین موجود در خون توسط سلول های بدن مصرف می شود و به همین میزان نیز کبد ساخته می شود. در واقع بین تولید و مصرف آلبومین در بدن تعادل وجود دارد.

رئیس انجمن مطالعات کبد ایران و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه اگر فردی به بیماری شدید کبدی مانند هپاتیت شدید یا سیروز اگر مبتلا شود، میزان پروتئین سرم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در صورت کاهش میزان آلبومین خون، قسمت های مختلف بدن مانند دست، پا و صورت متورم می شود، ادامه داد: انواع دیگری از پروتئین ها نیز در کبد ساخته می شوند که در انعقاد خون نقش دارند و عوامل انعقادی نامیده می شود.

علویان گفت: تعداد عوامل دخیل در انعقاد خون 31 مورد است که شش مورد آن در کبد ساخته می شود. تولید این عوامل با وجود ویتامین K انجام می شود، بنابراین در موارد بیماری شدید کبدی یا کمبود ویتامین K، بدن بیمار به راحتی دچار خونریزی زیر جلدی یا داخلی می شود.

وی افزود: صفرا مایعی به رنگ زرد متمایل به سبز با طعم بسیار تلخ است که به طور مداوم توسط سلول های کبد تولید می شود و در بدن یک فرد سالم و بالغ روزانه حدود 500 تا 1500 میلی لیتر صفرا تولید و ترشح می شود. که به هضم و جذب چربی ها در روده کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا