سلامت خانواده

با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار می شود؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، امروزه بسیاری از خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود گله مند هستند. آنها تمایل دارند علت این رفتارها را بشناسند و راه هایی را برای پیشگیری و اصلاح رفتار در این زمینه اعمال کنند.

رفتار پرخاشگرانه ای که از انگیزه پرخاشگرانه سرچشمه می گیرد، واکنشی انفجاری و آتشین به محرومیت و شکست است. در واقع پرخاشگری یک وسیله رفتاری برای رسیدن به هدفی خاص است. گاهی اوقات پرخاشگری نتیجه ناتوانی کودک در کنترل خود است که به اشکال مختلف فیزیکی ( زدن، لگد زدن، گاز گرفتن) یا کلامی (فریاد زدن، آزار دادن) و یا به صورت تضییع حقوق دیگران مانند (گرفتن چیزی توسط نیرو) یا با استفاده از یک وسیله. (مانند گرفتن اسباب بازی از کودک دیگر) یا دشمنی به قصد آسیب رساندن به دیگری.

روانشناسان می گویند که نوع پرخاشگری با سن، شخصیت، قدرت بدنی، جنسیت و… رابطه مستقیم دارد، همچنین جایگاه اجتماعی و طبقه در انواع تظاهرات پرخاشگرانه مؤثر است. کارشناسان معتقدند که پرخاشگری باید از روی شجاعت باشد تخلف شجاعت متمایز است تخلفاین شامل دفاع از حقوق یا متعلقات (مانند جلوگیری از دست زدن کودک به اسباب‌بازی‌هایش) یا ابراز خواسته‌ها می‌شود.

کودکان زمانی که با رویدادهای استرس زا مانند جدایی والدین یا تولد فرزند جدید مواجه می شوند، پرخاشگرتر می شوند. البته عوامل دیگری مانند علل ارثی، علل جسمی (مانند کم کاری یا پرکاری برخی غدد)، تنبیه بدنی، تقلید از والدین پرخاشگر، دوستان پرخاشگر و فیلم هایی که تماشا می کنند، اختلال خانوادگی، اعتیاد یکی از والدین، رفتارهای متضاد وجود دارد. والدین، غیبت طولانی والدین و این گونه تبعیض بین خواهر و برادر نیز باعث پرخاشگری در کودکان می شود.

برخی مطالعات نشان می دهد که ثبات پرخاشگری دختران در طول زمان کمتر از پسران است. در اکثر جوامع، پسران بیشتر از دختران به ابراز خشونت و پرخاشگری تشویق می شوند.

به گفته روانشناسان کودک، رفتار پرخاشگرانه در حدود 18 ماهگی ظاهر می شود و قبل از آن هیچ نشانه ای از پرخاشگری وجود ندارد. از طرفی عدم تعادل در برخورد با رفتار کودک از سوی والدین مانند نوازش کودک پس از تنبیه، حالتی درگیری در او ایجاد می کند و کودک را پرخاشگر می کند. این حالت معمولاً به کودک آسیبی نمی رساند، اما در صورت تداوم باعث عدم رشد می شود. تبدیل به وجدان اجتماعی و اخلاقی می شود و در نتیجه ممکن است در مراحل بعدی زندگی به اختلالات شخصیتی منجر شود.

متأسفانه در بسیاری از موارد در خانواده هایی که کودکان به شدت پرخاشگر هستند، تعاملات اغلب شرایطی را ایجاد می کند که الگوی رفتار پرخاشگرانه را در خانواده افزایش می دهد. هنگامی که یک واکنش خشونت آمیز رخ می دهد، سایر اعضای خانواده کاری انجام می دهند که به رفتار پرخاشگرانه دامن می زند.

یکی از دلایل اصلی که باعث پرخاشگری می شود و حتی گاهی فراتر می رود و به هنجارشکنی و بزهکاری تبدیل می شود، سرزنش ها و انتقادهای فراوان والدین در دوران کودکی و نوجوانی است. سرزنش هایی که در نهایت باعث از بین رفتن اعتماد کودکان به عملکردشان می شود و به همین دلیل دائما سعی می کنند به جای بیان خواسته های خود به خواسته های دیگران توجه کنند.

متأسفانه این رفتار والدین اغلب با شکست مواجه می شود زیرا وقتی کودک آنچه را که انتظار می رود انجام می دهد اما نوازش دریافت نمی کند، احساس می کند به او خیانت شده است، بنابراین بعداً کودک دچار مشکل می شود و راه حل آن انتقام است. هنجارشکنی یا پرخاشگری را می بیند.

کارشناسان تاکید می کنند که به طور کلی خشونت و پرخاشگری عوامل بیرونی بیشتری دارد و تنها در موارد خاص به علل درونی مربوط می شود. والدین باید ابتدا عوامل محیطی تحریک کننده خشم و خشونت را در فرزندان شناسایی کنند و سپس با کمک روانشناسان و متخصصان آن را حل کنند.

در درمان پرخاشگری کودکان راهکارهایی توسط روانشناسان توصیه می شود که به بررسی آنها می پردازیم:

1- برای کنترل پرخاشگری محدودیت ایجاد کنید و با کودک در میان بگذارید.

2- مدل های تهاجمی را به حداقل برسانید. می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید

مدت زمان تماشای تلویزیون خشونت آمیز کودک را محدود کنید. فیلم ها، تصاویر، مجلات و شبکه های اجتماعی مورد استفاده کودک را با دقت انتخاب کنید. سعی کنید مدل هایی را در اختیار کودک قرار دهید که پرخاشگر نباشند.

3- افزایش همدلی. آگاهی کودک از رنج ناشی از پرخاشگری او نسبت به افراد یا حیوانات را افزایش دهید.

4- رفتارهای مغایر با رفتار پرخاشگرانه را تقویت کنید.

5- به جای کودک پرخاشگر به کودکی که به او پرخاشگر است توجه کنید.

6- نحوه ارتباط کودک با افرادی که با او زندگی می کنند را بررسی کنید.

7- مراقب باشید اگر قرار است کودک به خاطر رفتار خشونت آمیز خود تنبیه شود، بهتر است به گونه ای انجام شود که منجر به انتقام و حمله تلافی جویانه از سوی کودک نشود.

8- به کودک خود فرصت تخلیه احساسات را بدهید.

9- از بحث های گروهی یا خانوادگی که بر همکاری با دیگران تاکید دارد استفاده کنید.

10- با مسئولیت دادن به کودکان، همکاری، مسئولیت پذیری و پیگیری مسائل مورد علاقه کودک را تشویق کنید.

11- برای کنترل رفتار کودکان، تکنیک های محرومیت زدایی ممکن است تا حدودی مفید باشد. بنابراین رفتارهای پسندیده را به وضوح توصیف کنید و پاداش و مجازات آنها را بیان کنید.

12- در صورت امکان فعالیت های ساعتی او را با کودک دیگری برنامه ریزی کنید.

13- از تنبیه بدنی بپرهیزید.

14- علت رفتار پرخاشگرانه کودک را بیابید.

15- ثبت وقایع روزانه، بازی درمانی، بازی های جالب جمله سازی و گوش دادن فعال به عنوان کمکی برای درک کودکان خشن مفید است.

16- به کودک بفهمانید که با هر رفتار خشونت آمیزی بیشتر از شما فاصله می گیرد.

17- از کودک پرخاشگر بخواهید الگوی مناسبی برای او بیابد و فهرستی از رفتارهای الگو را در مدت زمان کوتاهی اجرا کند. برای رفتار خوبش به او پاداش بدهید و برای رفتار بدش از منع استفاده کنید، مثلاً برنامه کودک را ندید، اما هرگز تنبیه او را فراموش نکنید.

و در نهایت برای درمان پرخاشگری یا خشونت کودکان، مهم است که والدین و مربیان کودک شرایطی را برای کاهش پرخاشگری کودک فراهم کنند، بنابراین فضایی را برای کودک فراهم کنید که کاملا احساس آزادی کند و اجازه حرکت داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا