سلامت خانواده

با کمبود این ویتامین، احساس خستگی می کنید

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، می توانید نیاز بدن خود به تیامین را با مصرف مواد غذایی کافی برطرف کنید. بهترین منابع غذایی تیامین شامل غلات غنی شده، برنج سفید، ماهی قزل آلا و لوبیا سیاه است. تیامین در بسیاری از مولتی ویتامین ها نیز موجود است. مردان به 1.2 میلی گرم و زنان به 1.1 میلی گرم تیامین در روز نیاز دارند. اگر باردار هستید، این مقدار به 1.4 میلی گرم می رسد.

بارزترین علائم کمبود تیامین شامل موارد زیر است:

خستگی و مشکلات حافظه: تیامین برای تولید انرژی از غذا ضروری است. به همین دلیل است که خستگی مداوم می تواند یکی از علائم کمبود تیامین باشد.

ضعف عضلانی و کاهش وزن: وقتی تیامین کافی دریافت نمی کنیم، متابولیسم گلوکز تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه ممکن است ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید. بری بری یکی از علل کمبود تیامین است و در صورت تشدید می تواند باعث نارسایی احتقانی قلب شود.

از دست دادن اشتها: تیامین بر هیپوتالاموس مغز، غده ای که مسئول اشتها و گرسنگی است، تأثیر می گذارد. با کمبود تیامین، کمبود اشتها و احساس سیری دارید.

ابتلا به دیابت: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 احتمالاً دچار کمبود تیامین هستند. ممکن است تمام بیماران مبتلا به این بیماری تیامین بیشتری دفع کنند.

اختلال در رفلکس های بدن: سایر علائم و نشانه های کمبود تیامین شامل تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب حرکتی است. کمبود این ویتامین اگر به حال خود رها شود باعث آسیب به سیستم عصبی می شود. یکی از نتایج این آسیب، اختلال در واکنش های غیر ارادی معمول بدن است. اختلال ناشی از این کمبود بیشتر در زانوها، مچ پا و عضلات سه سر بازو مشاهده می شود. طولانی شدن دوره کمبود این ویتامین می تواند منجر به از دست دادن هماهنگی و تناسب بین قسمت های مختلف بدن شود و فعالیت هایی مانند پیاده روی را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییر در ضربان قلب: ضربان قلب با تعیین تعداد ضربان قلب در یک دقیقه تعیین می شود و میزان تیامین در بدن می تواند آن را تغییر دهد. کمبود تیامین باعث کاهش ضربان قلب می شود. خارج کردن ضربان قلب از حالت طبیعی و کاهش آن می تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال غش شود.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بسیاری از غلات کامل منابع خوبی از تیامین هستند. ماست نیز تیامین دارد. غذاهای پروتئینی از جمله مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات مانند لوبیا و نخود و همچنین تخم مرغ، آجیل، دانه ها و سویا منابع خوبی از تیامین هستند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا