سلامت خانواده

با خواص بامیه سبز + فواید و عوارض بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بامیه گیاهی سرسبز بلند است و در مکان هایی با هوای گرم می روید. این ماده برای پوست بیرونی آن برداشت می‌شود، اما می‌توان آن را بخارپز، سرخ‌کرده یا آب‌پز یا خام کرد. مصرف بامیه بیشترین مصرف آن در سالاد و همچنین پخته در خورش است و از ساقه آن نیز به صورت صنعتی استفاده می شود.

در بسیاری از کشورها یکی از محصولات کشاورزی مهمی است که برای کشت آن برنامه ریزی شده است، علاوه بر این که بیشتر قسمت های گیاه بامیه قابل استفاده است و مردم از برگ ها، جوانه ها، گل ها، میوه های غلافی شکل تازه استفاده می کنند. دانه ها و ساقه های این گیاه. روغن بامیه همچنین حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامت انسان بسیار مفید است و این نشان می دهد که روغن بامیه برای استفاده در سوخت های زیستی بسیار مناسب است.

خواص بامیه در طب سنتی

طبع بامیه از نظر طب سنتی سرد و مرطوب و کمی شیرین است. استفاده از آن برای کسانی که طبع گرم دارند بسیار خوب است. بامیه منبع غنی ویتامین هایی مانند K، E، C، A، B و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن است. ، منیزیم، پتاسیم و روی، از آنجایی که بامیه از خانواده سبزیجات است، حاوی فیبر مخاطی زیادی است، از تمام قسمت های بامیه می توان استفاده کرد و به جز میوه ای که معمولاً استفاده می شود، از برگ های آن در سالاد استفاده می شود.

بامیه چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

بامیه گیاهی مفید و دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن انسان می باشد که عبارتند از:

سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه

یکی از مهمترین خواص بامیه تقویت و سم زدایی کبد است، تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد کمک کند، علاوه بر آن برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید است.

برای زنان باردار و جنین مفید است

بامیه حاوی مقادیر زیادی فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است، فولات موجود در بامیه نقص لوله عصبی جنین را به حداقل می رساند، این ماده معدنی می تواند از سقط جنین و زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، بنابراین مصرف بامیه نه تنها می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن این بیماری را درمان می کند.

جوانسازی پوست و رفع چین و چروک

بامیه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند رادیکال های آزاد مخرب را کنترل و کاهش دهد، رادیکال های آزاد باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک روی پوست می شود که با مصرف بامیه می توان این چروک را کنترل کرد، علاوه بر این بامیه باعث درخشندگی پوست نیز می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از فواید بامیه تقویت استخوان ها است، بامیه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K12 است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. مصرف بامیه علاوه بر تقویت استخوان ها از بیماری هایی مانند پوکی استخوان نیز پیشگیری می کند.

درمان یبوست با خوردن بامیه

بامیه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که از یبوست پیشگیری و درمان می کند، فیبر موجود در بامیه با بهبود حرکات روده یبوست را برطرف می کند، علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان اسهال نیز کمک کند.

کاهش چربی خون

بامیه همچنین می تواند چربی خون را کاهش دهد، فیبر موجود در بامیه به دفع کلسترول اضافی از بدن کمک می کند و در نتیجه به درمان تری گلیسیرید، کلسترول و چربی خون بالا کمک می کند.

پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم

بیماری هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن ایجاد می شود، بامیه حاوی مقادیر کافی ویتامین A و آنتی اکسیدان های بتاکاروتن، گزانتین و لوتئین است که برای سلامت چشم و علاوه بر جلوگیری از مقداری چشم ضروری است. بیماری ها بینایی را نیز بهبود می بخشد.

مبارزه با سرطان سینه

یکی از خواص بامیه مبارزه با سلول های سرطانی است، در مطالعات اخیر دانشمندان دریافته اند که لکتین موجود در بامیه می تواند با سلول های سرطان سینه مبارزه کرده و به درمان این سرطان کمک کند.

دفع سموم از دستگاه گوارش

یکی از خواص مهم بامیه این است که مانند شنبلیله خاصیت دفع سموم از دستگاه گوارش را دارد.

با خواص بامیه سبز + فواید و عوارض بیشتر آشنا شوید

کاهش وزن

بامیه یکی از غذاهایی است که می تواند در هر رژیم غذایی گنجانده شود، بامیه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که پس از مصرف آن احساس سیری در فرد ایجاد می کند، بامیه می تواند اشتها را کاهش داده و از پرخوری جلوگیری کند، در نتیجه کاهش وزن به شما کمک می کند.

عوارض بامیه چیست؟

بامیه مانند بسیاری از مواد دیگر در کنار خواص فراوانی که دارد، برای برخی افراد مضراتی نیز دارد از جمله عوارض بامیه این است که مصرف بامیه با متفورمین تداخل کرده و اثر این دارو را در بیماران دیابتی کاهش می دهد. همچنین از آنجایی که بامیه حاوی فولات است، مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ شود و برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر، مصرف بیش از حد بامیه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی و همچنین عوارض جانبی دیگر بامیه شود.، اگزالات در بامیه وجود دارد که ممکن است برای مبتلایان به سنگ کلیه ایجاد سنگ کند، همچنین اسید اوریک را افزایش می دهد و مبتلایان به نقرس باید مراقب مصرف آن باشند.

از آنجایی که بامیه بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد، کسانی که تیروئید کم کار دارند باید در مصرف آن مراقب باشند، همچنین بامیه حاوی مقدار زیادی ویتامین K است. این ویتامین علاوه بر خواصی که دارد برای کسانی که از داروهایی مانند وارفارین و کومادین برای انعقاد خون استفاده می کنند مضر است و باید در مصرف آن احتیاط کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا