سلامت خانواده

با این نوشیدنی لاغر شوید

تحقیقات جدید نشان می دهد که 6 میلی گرم کافستول دو بار در روز به مدت 12 هفته ممکن است وزن و چربی بدن را کمی کاهش دهد، اما حساسیت به انسولین یا تحمل گلوکز را بهبود نمی بخشد.

مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی نوشت: کافستول یک ترکیب دی ترپن طبیعی است که در قهوه یافت می شود، به ویژه قهوه که با روش های بدون فیلتر مانند قهوه دم کرده، ترکی، فرنچ پرس و قهوه اسپرسو دم می شود.

در سال‌های اخیر، تیمی از محققان دانمارکی تأثیرات کافستول را بر حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای سلامت متابولیک مطالعه کرده‌اند. یافته های اولیه آنها نشان داد که کافستول ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

در مطالعات سلولی، آنها مشاهده کردند که کافستول ترشح انسولین و جذب گلوکز را افزایش می دهد، در حالی که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و سطح قند خون را در موش های دیابتی کاهش می دهد.

آنها همچنین اثرات کافستول – و کاهول – را در شرکت کنندگان مبتلا به چاقی شکمی و دیابت نوع 2 بررسی کردند.

آنها دریافتند که به نظر می رسد این ترکیبات برای مدت کوتاهی گلوکز را کاهش می دهند، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2.

در آخرین کارآزمایی، محققان با هدف ارزیابی اینکه آیا کافستول خالص بر حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز در افراد سالم با دور کمر بالا که یک عامل خطر برای دیابت است، تأثیر می‌گذارد یا خیر، پرداختند.

این مطالعه در مرکز دیابت Steno-Aarhus، بیمارستان دانشگاه آرهوس در دانمارک انجام شد و شامل 40 مرد و زن بزرگسال 25 تا 78 ساله بود که دور کمر آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می داد، به عبارتی:

• بیش از 102 سانتی متر برای آقایان

• بیش از 88 سانتی متر برای خانم ها.

محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به دریافت کپسول های 6 میلی گرمی کافستول یا دارونما دو بار در روز در وعده صبحانه و شام در یک دوره 12 هفته ای اختصاص دادند.

شش هفته پس از مداخله، محققان عملکرد کبد و کلیه شرکت کنندگان را از طریق نمونه خون ارزیابی کردند.

محققان بر این باور بودند که مصرف کافستول به مدت 12 هفته ممکن است حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای متابولیک را بهبود بخشد.

برخلاف انتظار، آنها دریافتند که مصرف 6 میلی گرم کافستول دو بار در روز، تحمل گلوکز یا حساسیت به انسولین را بهبود نمی بخشد.

با این حال، کافستول در مقایسه با دارونما، وزن بدن، چربی احشایی و یک آنزیم کبدی به نام گاما گلوتامیل ترانسفراز را به ترتیب 2، 5 و 15 درصد کاهش داد.

همچنین به نظر می رسید که کافستول نحوه پردازش چربی را در بدن تغییر می دهد. گروه کافستول سطوح اسید چرب آزاد اولیه بالاتری را پس از مداخله نشان داد که به طور بالقوه نشان دهنده افزایش نامطلوب مقاومت به انسولین در بافت های چربی است.

کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما در حد اعتدال، نوشیدن قهوه بدون فیلتر ممکن است فواید سلامتی داشته باشد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا