سلامت خانواده

با این نسخه از خواب بیدار خواهید شد

به گزارش خبرآنلاین، تاثیرات منفی و مخرب کم خوابی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه صدها مقاله و گفتگو در این باره منتشر شده است که هر کدام نسبت به این آثار منفی و مخرب هشدار می دهند.

اطلاعات آنلاین در خبر نوشت: البته باید گفت که کم خوابی علاوه بر اینکه فرد را بدخلقی، گیج و بی حال می کند، تاثیر مخربی بر حافظه دارد. آستانه تحریک پذیری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

آخرین نتایج تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که حداقل 6 ساعت خواب شبانه برای سلامت بدن ضروری است. البته برخی تحقیقات دیگر خواب کامل را بین 7 تا 9 ساعت در شب معرفی کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارش های خود تاکید کرده است که رژیم غذایی مناسب به ویژه در وعده شام ​​و فعالیت بدنی روزانه از جمله عواملی است که کیفیت خواب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین باید باور کنیم که خوابیدن فقط یک لذت نیست، بلکه یک ضرورت است، زیرا بر توانایی ما برای عملکرد و میزان احساس خستگی ما تأثیر می گذارد.

اگرچه برنامه ها و نسخه های مختلفی در مورد خواب خوب وجود دارد، اما پیشنهادات زیر می تواند بسیار موثر باشد

1- از غذای سالم غافل نشوید

برای داشتن انرژی بیشتر بعد از خواب، روی غذاهای حاوی منیزیم و آهن مانند آجیل، ماهی یا سبزیجات تمرکز کنید.

صبحانه یک وعده غذایی مهم است که در آن یک کاسه غلات یا یک تکه نان تست می تواند متابولیسم شما را دوباره فعال کند و به بدن شما کمک کند تا بیدار شود.

2- قبل از خواب شام نخورید

از خوردن وعده های غذایی حجیم در شب خودداری کنید. اگرچه ممکن است در ابتدا مهم به نظر نرسد، اما بدون شک یکی از کلیدهای جلوگیری از خستگی صبحگاهی است. خوردن شام قبل از رفتن به رختخواب مانع از به خواب رفتن شما می شود زیرا بدن برای هضم غذا باید بسیار فعال باشد.

3- از مصرف قهوه در بعد از ظهر خودداری کنید

مطالعات نشان داده است که نوشیدن کافئین بعد از ساعت 14:00 بر خواب تأثیر می گذارد.

اگر به قهوه معتاد هستید، نگران نباشید، فقط به شما پیشنهاد می کنیم عادت خود را تغییر دهید و مطمئن شوید که بعد از ظهر کافئین ننوشید.

4- وسایل الکترونیکی را بیرون از اتاق خواب بگذارید

ساعت ها قبل از خواب از وسایل الکترونیکی دوری کنید. باید به این نکته توجه کنید که این وسایل ذهن را تحریک می کنند و ما را بیدار نگه می دارند. نور این دستگاه ها می تواند سطح ملاتونین ما را تغییر دهد. این هورمون مغز را فریب می دهد تا در شب استراحت کند.

5- ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید

ساعت خواب و بیداری افراد باید ثابت و منظم باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که یک روال برای خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال، حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، تمام صفحه نمایش ها را خاموش کنید. هر شب حمام آب گرم بگیرید، از رختخواب راحت و تمیز استفاده کنید، چراغ ها را خاموش کنید و وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. یک محیط خواب آرام برای خود ایجاد کنید.

5- چرت های خود را مدیریت کنید

اگر عادت دارید وقتی از خواب بیدار می شوید چرت بزنید، حتما قبل از بیدار شدن ساعت زنگ دار خود را تنظیم کنید.

برای مثال، اگر مجبور هستید ساعت شش صبح از خواب بیدار شوید تا به موقع به محل کار خود برسید. ساعت را روی 4:30 صبح تنظیم کنید. وقتی ساعت به صدا درآمد، زنگ بعدی برای نود دقیقه دیگر شش صبح بود. به این ترتیب 90 دقیقه چرت می زنید و سپس بیدار می شوید.

6- یک فعالیت صبحگاهی منظم برای خود تعریف کنید

پس از بیدار شدن از خواب یکی از این کارها را انجام دهید، دوش آب سرد بگیرید، به صورت و گردن خود آب بپاشید، یک لیوان پر آب بنوشید، سریع پیاده روی کنید یا حداقل زیر نور آفتاب قدم بزنید و صبحانه ای سالم و مقوی بخورید.

7- برای هر روز برنامه ریزی کنید

برای هر روز یک برنامه هیجان انگیز مانند پیاده روی، آبیاری گیاهان، پختن صبحانه و غیره تعریف کنید.

8- این نوشیدنی شما را شاداب می کند

بعد از بیدار شدن از خواب با یک لیوان نوشیدنی شروع کنید. یکی از علائم رایج کم آبی، خستگی است و آب می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. آب گرم همراه با لیمو یا دارچین اول صبح می تواند به شروع روز شما کمک کند.

9- حرکات کششی و یوگا را دست کم نگیرید

حرکات کششی در صبح احساس خوبی دارد. بنابراین اگر حتی 30 دقیقه وقت دارید، انجام یوگا در واقع به شما کمک می کند تا از خستگی خلاص شوید.

10- استرس را از پنجره اتاق خواب به بیرون پرتاب کنید

گاهی اوقات خستگی صبحگاهی دلیل فیزیکی ندارد، بلکه یک واکنش عاطفی به چیزی است که شما را نگران می کند یا چیزی که نمی خواهید با آن مقابله کنید. یک مکانیسم دفاعی است. در حالی که ممکن است بتوانید وضعیت را یک شبه اصلاح کنید، به محدود کردن آن یا تقسیم آن به قطعات قابل کنترل کمک می کند.

11- از سلامت جسمی و روحی خود پیروی کنید

اگر صبح‌ها به‌طور مزمن خسته هستید، مدتی را به نظارت بر سلامت جسمی و روانی خود اختصاص دهید و با پزشک خود مشورت کنید.

12- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید

این یک تصور اشتباه است که الکل می تواند به خواب شما کمک کند.

13- چرت کوتاهی بزنید

چرت های روزانه تاثیر نامطلوبی بر خواب شبانه دارد و در نتیجه صبح ها خسته از خواب بیدار می شوید. اگر حتماً باید چرت بزنید، سعی کنید آن را به چرت زدن حداکثر 20 دقیقه و حداکثر تا ساعت 2 بعد از ظهر محدود کنید.

14- نور را به اتاق خواب ببرید

به محض بیدار شدن، پنجره ها و پرده ها را باز کنید. نور طبیعی به ساعت بدن شما کمک می کند زمان بیدار شدن را تشخیص دهد و به ریتم شبانه روزی شما نشان دهد که زمان خواب است. قرار گرفتن در معرض نور اولیه صبح نیز باعث افزایش ترشح سروتونین توسط مغز می شود

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا