سلامت خانواده

با این غذاها ترشی نخورید!

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از ما ترشی را برای چربی سوزی و هضم غذا می دانیم و همراه غذا مصرف می کنیم، اما آیا مصرف ترشی همراه با غذا مفید است؟ برای آشنایی بیشتر با مصرف ترشی با ما همراه باشید.

خوردن خیارشور با غذا عادت بد ایرانیان است
سلامت نیوز در خبری نوشت: همانطور که در گذشته گفتیم به دلیل در دسترس نبودن سبزی های تازه در فصل زمستان به عنوان ترشی استفاده می شد. در قدیم یخچال و فریزر وجود نداشت، برای جلوگیری از پوسیدگی و فساد میوه و سبزی، آنها را در سرکه نگهداری می کردند تا در فصول دیگر از آن استفاده کنند.

سرکه به دلیل PH پایین و محیط اسیدی که فراهم می کند، از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری می کند، روند فساد و پوسیدگی غذا را متوقف می کند و ماندگاری غذا را افزایش می دهد.

امروزه که این سبزی ها در پاییز و زمستان موجود است، مردم می توانند به جای ترشی از آن ها به صورت تازه استفاده کنند. بنابراین ترشی هایی مانند هفتبیجار، سیر ترشی، لیت ترشی و… که نه غذا محسوب می شوند و نه اثر دارویی دارند، باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا مصرف زیاد ترشی همراه با غذا مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد می کند.

چرا باید ترشی کمتر مصرف کنیم؟
1. نمک موجود در ترشی ها برای سلامتی مضر است و برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشکل ایجاد می کند.

2. خوردن خیارشور به صورت جداگانه یا همراه با غذا، شاخص گلیسمی غذاهای حاوی کربوهیدرات را کاهش می دهد. کاهش شاخص گلیسمی چه در افراد دیابتی و چه در افراد غیر دیابتی باعث افزایش قند خون در بدن می شود.

3. مصرف زیاد و زیاد ترشیجات خطر ابتلا به سرطان مری و معده را افزایش می دهد. خوردن ترشی همراه با سایر غذاها برای افرادی که زخم معده یا اثنی عشر دارند مضر است زیرا ترشی اسید معده را افزایش می دهد و زخم را شدیدتر می کند. ترشی ها همچنین برای کسانی که رفلاکس معده یا سوزش معده دارند و کسانی که روده های تحریک پذیر و سوء هاضمه دارند مضر است.

4. مصرف ترشی باعث آسیب به مینای دندان، تخریب و پوسیدگی دندان و آسیب به لثه می شود. تمام ترشی ها و غذاهای اسیدی با PH پایین به مینای دندان و لثه نفوذ کرده و باعث لق شدن دندان، تخریب و فساد دندان و لثه می شوند.

5. خوردن زیاد ترشی در مردان باعث کاهش قوای جنسی و تضعیف نطفه می شود و در زنان باعث دردهای شدید پریود و قاعدگی نامنظم و دردناک می شود و آرتروز را در سنین بالا تشدید می کند.

6. طبع ترشی سرد و خشک است و زیاده روی در مصرف ترشی باعث سردی مغز و افزایش بروز حواس پرتی و کندی حافظه و آلزایمر می شود، پس اگر نگران کندی و حواس پرتی خود هستید، ترشی مصرف نکنید.

7. پوکی استخوان و سایش استخوان نیز از عوارض مصرف زیاد ترشیجات است. استفاده بیش از حد از ترشی ها می تواند باعث رسوب مایعات بین مفصلی و آرتروز شود.

8. ترشی در برخی افراد باعث ضعف شدید، تشدید ناراحتی های عصبی و ضعف اعصاب یا صرع می شود.

ترشی را با چه غذاهایی نخوریم؟
ترشی را با غذاهای نفاخ نخورید:
با غذاهای نفاخ اعم از حبوبات و دیزی، آبگوشت کلم ترشی و گل کلم و هفت بیجار که باعث نفخ معده و روده می شود، نخورید.

ترشی را با غذاهای دیر هضم مصرف نکنید:
ترشی بادمجان را با غذاهای دیر هضم و دیر هضم مانند کباب جگر سیاه، ماهی، تخم مرغ نیم پز و … مصرف نکنید.

با ماهی ترشی نخورید:
خوردن خیارشور با ماهی باعث ضعف کبد و ناراحتی معده می شود و ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی مانند ام اس، ویتیلیگو (جذام)، گیلن باره و … را افزایش می دهد و پس از مصرف هر نوع ترشی با ماهی از مصرف آن خودداری کنید.

ترشی را با ماست نخورید:
ترشی را با ماست نخورید زیرا اسید لاکتیک موجود در ماست به همراه اسید استیک موجود در ترشی برای کسانی که معده حساسی دارند آزاردهنده است.

فصل و زمان مناسب مصرف ترشیجات:
بهترین زمان برای مصرف ترشی، سومین ماه زمستان و اولین ماه بهار است. بهتر است از مصرف ترشی در تابستان و پاییز خودداری شود. در فصل زمستان بر اساس توصیه طب سنتی باید از غذاهای گرم استفاده کرد، بنابراین اگر تمایل به خوردن ترشی دارید، در این فصل در کنار این غذاها ترشی بخورید تا اعتدال را رعایت کنید.

بهتر است از خوردن ترشی در شب پرهیز کنید زیرا خوردن سرکه و ترشی در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن و پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته مغزی و قلبی می شود.

در مصرف ترشی به این نکات توجه کنید:
اگر ترشی جا مانده یا کهنه باشد قارچ هایی در داخل آن رشد می کنند که باعث سرطان می شود پس بهتر است از مصرف ترشی مانده خودداری کنید.

استفاده از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی در ترشی های آماده اعم از کارخانه ای و روباز در مغازه ها امکان پذیر است و هیچ نظارتی روی این ترشی های روباز وجود ندارد، بنابراین ممکن است آلوده به قارچ باشند، پس اگر می خواهید ترشی بخورید ، خودتان در خانه ترشی درست کنید و بخورید.

این باور که خوردن ترشی باعث کاهش چربی خون می شود و یا خوردن آن با غذا می تواند چربی غذاها را از بین ببرد، اشتباه است و مبنای علمی ندارد. مصرف ترشی باعث افزایش اشتها و پرخوری و در نهایت چاقی می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا