سلامت خانواده

با این رژیم مغز خود را غمگین نکنید

به گزارش خبرآنلاین، آیا تا به حال بعد از مصرف غذاهای چرب از جمله همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده احساس ناراحتی کرده اید؟ یا بعد از خوردن قندان مضطرب هستید؟ علم شروع به پشتیبانی از این احساس مغزی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در بیانیه ای نوشت: نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنچه می خوریم ممکن است به طور مستقیم بر شیمی و ساختار مغز ما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه در بروز مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد.

دانشمندان ارتباط شگفت‌انگیز بین رژیم غذایی و سلامت مغز را بررسی کردند و مغز افرادی را که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند با افرادی که رژیم غذایی مملو از قند، چربی اشباع شده و غذاهای فرآوری شده داشتند، مقایسه کردند.

یافته‌ها معنی‌دار بود و تفاوت‌های بالقوه را در ساختار مغز و شیمی بین دو گروه نشان داد. به نظر می رسد که یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است نه تنها کلید داشتن قلب سالم، بلکه برای داشتن مغزی شادتر و سالم تر باشد.

رژیم های غذایی ناسالم باعث عدم تعادل مغز می شود

اسکن مغز تفاوت معنی داری را نشان داد. در افرادی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، محققان دریافتند که سطح GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید، یک انتقال دهنده عصبی ضروری برای حفظ آرامش و تعادل مغز، کاهش می یابد. سطوح ناکافی GABA با افزایش اضطراب و افزایش حساسیت به اختلالات خلقی مرتبط است.

برعکس، این افراد همچنین سطوح بالاتری از گلوتامات، یک انتقال دهنده عصبی که به عنوان شتاب دهنده مغز عمل می کند، نشان دادند. گلوتامات بیش از حد می تواند منجر به تحریک بیش از حد، بی قراری و مشکل در تمرکز شود.

علاوه بر این، اسکن مغز کاهش حجم ماده خاکستری را در لوب فرونتال نشان داد، ناحیه ای که مسئول عملکردهای شناختی پیچیده مانند تصمیم گیری، تنظیم هیجانی و کنترل تکانه است. این کاهش ماده خاکستری می تواند توانایی فرد را برای مقابله موثر با استرس مختل کند و به طور بالقوه به افزایش خطر مشکلات سلامت روان کمک کند.

در نهایت، می بینیم که افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، انتقال عصبی تحریکی و مهاری نامتعادل دارند و همچنین حجم ماده خاکستری در لوب های فرونتال مغز کاهش یافته است. این قسمت از مغز درگیر مسائل بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب است.

رژیم غذایی ما چگونه ذهن را به هم می زند؟

دانشمندان هنوز در حال چیدن این پازل هستند، اما سرنخ آن در روده ما نهفته است. تریلیون ها باکتری که در روده ما زندگی می کنند (میکروبیوم) نقش مهمی در سلامت ما از جمله سلامت روان ما دارند.

یک رژیم غذایی ناسالم می تواند این اکوسیستم ظریف را مختل کند و به طور بالقوه باعث ایجاد یک آبشار از تغییراتی شود که بر مغز تأثیر می گذارد. به نظر می رسد سطوح بالای چربی اشباع شده و قند مشکل ساز باشد.

این مورد نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی نامناسب نه تنها ممکن است به مشکلات سلامت روان کمک کند، بلکه شکستن الگوهای غذایی ناسالم را نیز دشوارتر می‌کند. با این حال، خبر خوب این است که ممکن است برعکس نیز صادق باشد. با انتخاب رژیم غذایی سالم‌تر، نه تنها سلامت روان خود را بهبود می‌بخشیم، بلکه می‌توانیم به آن انتخاب‌های مغذی نیز پایبند باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است و هنوز در دست بررسی است، اما این مطالعه شواهد قانع کننده ای ارائه می دهد که آنچه می خوریم می تواند به طور قابل توجهی بر مغز و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

بنابراین، دفعه بعد که به سراغ یک میان وعده شیرین یا غذای چرب می روید، به یاد داشته باشید که ممکن است مغز شما هزینه آن را بپردازد. با انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم، نه تنها بدن خود را تغذیه می کنید، بلکه ذهن خود را نیز پرورش می دهید.

نتایج این تحقیق در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شده است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا