سلامت خانواده

با این روش ها یبوست را برطرف کنید

به گزارش خبرآنلاین، افراد ممکن است به دلیل خوردن یا نخوردن برخی غذاها، انتخاب سبک زندگی، داروهایی که مصرف می کنند یا برخی از شرایط پزشکی که دارند دچار یبوست شوند. اگرچه در بسیاری از افراد، علت یبوست مزمن ناشناخته است، یبوست معمولاً با علائم زیر مشخص می شود:

کاهش نیاز به اجابت مزاج، مشکل در اجابت مزاج، احساس تخلیه ناقص روده، بی اشتهایی، عفونت روده، احساس درد در هنگام اجابت مزاج، نفخ شکم و احساس انسداد در راست روده.

در اینجا هفت درمان خانگی برای یبوست و پیشگیری از آن آورده شده است:

1. آب بیشتری بنوشید

کم آبی بدن یکی از دلایل یبوست است. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن ضروری است. نوشیدن آب به صورت روزانه روند دفع را آسان تر می کند. همچنین آب موجود در میوه ها و سبزیجات یا استفاده از غذاهای مایع به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست شناخته می شود.

2. فیبر بیشتری بخورید

برای درمان یبوست، پزشکان اغلب افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی را توصیه می کنند. این به این دلیل است که افزایش مصرف فیبر باعث افزایش حرکات روده و راحت تر شدن اجابت مزاج می شود. همچنین به مواد دفعی اجازه می دهد تا با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور کنند.

3. ورزش کردن

مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. این مطالعات سبک زندگی کم تحرک را با افزایش خطر یبوست مرتبط دانسته اند. در افراد مبتلا به IBS (سندرم روده تحریک پذیر)، ورزش های ساده مانند پیاده روی سریع می تواند علائم گوارشی را بهبود بخشد. ورزش های ملایم مانند پیاده روی منظم، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن ساده ترین راه ها برای افزایش حرکات روده و رفع یبوست هستند.

4. قهوه بنوشید

طبق تحقیقات، نوشیدن قهوه به رفع یبوست کمک می کند. زیرا قهوه به خصوص قهوه کافئین دار باعث تحریک عضلات دستگاه گوارش می شود. نوشیدن قهوه بدون کافئین 60 درصد بیشتر از نوشیدن آب و 23 درصد بیشتر از قهوه بدون کافئین در رفع یبوست موثر است. قهوه همچنین حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است که با بهبود تعادل باکتری های روده و جلوگیری از یبوست مرتبط است.

5. غذاهای پروبیوتیک بخورید

پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند و به پیشگیری از یبوست مزمن کمک می کنند. برخی از افراد مبتلا به یبوست مزمن دارای عدم تعادل باکتری در روده خود هستند. خوردن بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند. مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که مصرف دو هفته ای پروبیوتیک ها تاثیر قابل توجهی در رفع یبوست دارد. سس سویا، کفیر، نان خمیر مایه، زیتون، ترشی، سیر، پیاز و سرکه سیب نمونه هایی از پروبیوتیک های طبیعی هستند.

۶- آلو بخورید

آلو یک ملین طبیعی است و اکثر مردم از آلو و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست استفاده می کنند. علاوه بر فیبر، آلو حاوی سوربیتول است. سوربیتول یک الکل قندی است که اثر ملین دارد.

7. سعی کنید از محصولات لبنی پرهیز کنید

مصرف زیاد لبنیات مانند شیر، پنیر و بستنی می تواند در بسیاری از افراد باعث یبوست شود. همچنین لاکتوز موجود در لبنیات باعث نفخ و گاز معده می شود که در صورت بروز یبوست احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می کند.

منبع: medicalnewstoday

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا