سلامت خانواده

با این راه حل پیر نمی شوید!

به گزارش اخداآنلاین، انیس قنبری اظهار داشت: در 20 سال آینده با توجه به شرایط کنونی جامعه درصد سالمندان بیشتر از کودکان و نوجوانان خواهد بود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالمندان به سه گروه جوان، میانسال و سالمند تقسیم می شوند و آمارهای جهانی می گوید که در سال 2025، 1.12 میلیارد سالمند وجود خواهد داشت و در سال 2050، این تعداد به دو میلیارد نفر خواهد رسید. مردم و در ایران 12 درصد یعنی حدود 8 میلیون نفر جمعیت سالمند داریم که در سال 2050 از هر سه نفر به یک سالمند می رسد.

وی ادامه داد: از این رو امروزه پرداختن به مقوله مراقبت های فردی در دوران جوانی و میانسالی یعنی قبل از شروع دوران سالمندی، موضوعی بسیار مهم در جوامع تلقی می شود. در این راستا کاهش تحرک افراد به دلیل زندگی ماشینی و هوشمند باعث بروز علائمی در آنها می شود که باعث پیری زودرس آنها خواهد شد.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: با رسیدن به میانسالی، تجمع و افزایش بافت چربی و همچنین کاهش کل آب بدن در نتیجه کاهش عملکرد فیزیولوژیکی پایه اندام ها و ذخیره عملکردی اندام ها است و سپس تغییرات مربوط به سن شروع می شود. از طرفی سارکوپنی (از دست دادن و زوال توده عضلانی) در انتظار کسانی است که در میانسالی فعالیت ورزشی منظم روزانه ندارند. پس از از دست دادن کلی توده عضلانی و قدرت عضلانی در بدن، سارکوپنی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از 50 سالگی هر سال یک تا سه درصد حجم عضلانی و یک و نیم تا پنج درصد از قدرت عضلانی از بین می رود و در برخی از افراد که فعالیت کمتری دارند، سارکوپنی حرف اول را می زند و این عارضه برای آنها جدی تر خواهد بود. .

قنبری تصریح کرد: امروزه علت اصلی مرگ و میر افراد بالای 65 سال بیماری های قلبی، تنفسی، مغزی و همچنین بیماری های کلیوی، آلزایمر، دیابت و غیره است و عدم تحرک و مراقبت های شخصی در میانسالی از عوامل اصلی آن است. علت اصلی بسته شدن عروق ضعف، تغییرات قلبی، اختلالات شناختی، از دست دادن تعادل و سایر عوارض نامطلوب آن است که ورزش تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد با افزایش آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و اثرات مثبت روانی است.

وی بیان کرد: تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، افزایش انعطاف پذیری، بهبود عملکرد قلبی عروقی- ریوی، کاهش پوکی استخوان، کاهش سرطان روده بزرگ و پروستات، کاهش خطر ابتلا به دیابت، تقویت سیستم ایمنی و ارتقای سلامت روان. فواید ورزش در سنین بالا در نظر گرفته شده است.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: توصیه می شود با توجه به رژیم غذایی و فعالیت های روزانه، فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهیم تا بدون وابستگی به اطرافیان، سالمندی شادتر و مستقل تری داشته باشیم. همچنین به سالمندان توصیه می شود با مراجعه به متخصصان و با توجه به آمادگی جسمانی روزانه 20 تا 30 دقیقه به ورزش های مفید مانند ایروبیک، دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی سالم بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا