سلامت خانواده

باید از تعصب و تعصب در علوم بهداشتی پرهیز کنیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران باقری لنکرانی در نخستین کارگاه آموزشی تخصصی خبرنگاران حوزه سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران اظهار داشت: محتوا و مفهوم پیام های سلامت برای جامعه بسیار مهم است و برای اثربخشی نیاز به خلاقیت دارد. برای مثال می توانید بگویید ادامه سیگار شما را می کشد یا برای تاثیر بهتر می توانید بگویید اگر سیگار را ترک کنید 15 سال به عمر خود اضافه می کنید.

وی به لزوم توجه مدیران نظام سلامت به پیام رسانی به مخاطب و جامعه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مدیران و سیاست گذاران باید مخاطبان خود را بشناسند، به مردم حق نگرانی و ترس بدهند، اطمینان کاذب ندهند، به ابهامات پاسخ دهند. و مجهولات به مردم توصیه های واضح و قابل فهم بدهید، کمتر قول بدهید و بیشتر عمل کنید، احتمال مشکلات آینده را در خبرهای خوب در نظر بگیرید و سخنگوی مناسب داشته باشید.

لنکرانی از خبرنگاران حوزه سلامت به عنوان پل ارتباطی مردم با نظام سلامت یاد کرد و گفت: اطلاع رسانی اخبار علمی، افزایش سواد سلامت مردم، پاسخگو بودن نظام سلامت، رساندن مطالبات به سیاست گذاران و رساندن برنامه ها و اقدامات به مردم از جمله مواردی است که مهمترین اقدامات خبرنگاران سلامتی است

رئیس اداره علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم بهداشتی با تحولات بسیار سریعی مواجه است، گفت: توصیه های سه سال پیش در پزشکی ممکن است 50 درصد تغییر کند و گاهی برعکس خودش شود. در علوم بهداشتی گاهی با ابهام و بلاتکلیفی در مورد علت بیماری ها مواجه هستیم، پس مجبوریم جزم از تفکر و تعصب در علوم بهداشتی پرهیز کنیم.

وی ارتباط سلامت را پیام رسانی متنی، کلامی و چند رسانه ای برای تأثیرگذاری و توانمندسازی جامعه برای انتخاب سالم دانست و گفت: ارتباطات سلامت نوعی بازاریابی اجتماعی و با در نظر گرفتن منفعت جامعه است که با بازاریابی تجاری کاملاً متفاوت است.

لنکرانی ادامه داد: هدف گذاری در ارتباطات سلامت شامل توانمندسازی برای خودمراقبتیافزایش درک ریسک، ترویج رفتارهای سالم، ترویج هنجارهای اجتماعی سالم و افزایش علاقه افسردگی یک سرویس بهداشتی است. سازمان جهانی بهداشت بر در دسترس بودن، عملی بودن، قابل اعتماد بودن و عدم تبعیض اطلاعات بهداشتی تاکید دارد.

به گفته وزیر سابق بهداشت، مخاطبان ارتباطات سلامت افراد جامعه، ارائه دهندگان خدمات سلامت، سیاست گذاران و سازمان های بین المللی هستند. بین المللی هستند تا بتوانند تصمیم بگیرند دریافت کنید برای سلامت جامعه صحیح است و رسانه های سلامت باید بتوانند در ارائه این تصمیمات صحیح کمک کنند.

رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اخبار کذب و کذب 70 درصد بیشتر از اخبار صحیح در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، افزود: زمان انتشار گسترده اخبار کذب بسیار کوتاه و 6 برابر کمتر است. از اخبار واقعی در حوزه سلامت، خبر صحیح بسیار مهم است، زیرا ممکن است باعث مرگ افراد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا