سلامت خانواده

بایدها و نبایدهای تغذیه نوزاد با شیر مادر / رژیم غذایی مادر چیست؟

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تغذیه کودک با شیر مادر تا پایان دو سالگی ضروری است و در صورت تمایل مادر و شیرخوار می توان بعد از آن نیز ادامه داد اما برخلاف سال اول. در طول زندگی کودک، سایر غذاها منبع اصلی تغذیه کودک هستند. و به همین دلیل در هر وعده غذایی اصلی کودک باید غذا بخورد و سپس در بین غذاها با شیر مادر تغذیه شود.

وی افزود: شیر مادر در سال دوم زندگی کودک می تواند تا یک سوم یا بیشتر از میزان انرژی، پروتئین، آهن و بیشتر ویتامین ها را تامین کند. بیا و Th رفع نیازهای نوزاد بین یک تا دو سالگی؛ در واقع شیر مادر مواد مغذی ارزشمندی را فراهم می کند و ارزش بیولوژیکی آنها را افزایش می دهد.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: شیردهی در سال دوم زندگی نیز به پیشگیری از اسهال و عفونت های حاد تنفسی کمک می کند و در صورت ابتلا، شدت بیماری در این نوزادان کمتر است، کودکان بیمار اغلب اشتها به خوردن مواد غذایی دیگر ندارند. . اما از آنجایی که شیر مادر برای آنها مغذی و قابل هضم است، تمایل به تغذیه با شیر مادر خود را نشان می دهند.

مظهری با بیان اینکه تغذیه کودکان بیمار با شیر مادر در تسریع بهبودی و جلوگیری از سوءتغذیه بسیار موثر است، ادامه داد: در دوران شیردهی، مادر باید از خستگی مفرط پرهیز کند و در حین انجام فعالیت بدنی مناسب، به تغذیه خود نیز توجه داشته باشد و از تغذیه مناسب برخوردار باشد. حمایت روانی از سایر اعضای خانواده به ویژه همسرش تا احساس شادابی و سلامتی کند.

وی گفت: مصرف شیر در برنامه غذایی مادران شیرده بسیار ضروری تلقی می شود و در صورت در دسترس نبودن شیر می توان از ماست، دوغ، کشک و پنیر به مقدار مناسب استفاده کرد. همچنین علاوه بر مصرف روزانه شیر یا ماست، مادر هنگام احساس تشنگی باید آب و سایر مایعات بنوشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ویتامین بیا از طریق مصرف انواع سبزیجات زرد و سبز مانند هویج، اسفناج و کدو تنبل و میوه هایی مانند طالبی، هندوانه، زردآلو و انگور تامین می شود. همچنین استفاده از لبنیات برای دریافت کلسیم مورد نیاز مادران ضروری است و مادر باید از یک رژیم غذایی متعادل بهره مند شود. در واقع هیچ غذایی را نباید بی دلیل از رژیم غذایی مادر حذف کرد و در عین حال مادر در تغذیه خود افراط نکند، زیرا دچار اضافه وزن و چاقی می شود.

مظهری خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلای مادر به پوکی استخوان، کم خونی یا سایر مشکلات بهتر است مادر از انواع ویتامین های خوراکی استفاده کند. معدنی و از آهن استفاده کنید و تا حد امکان هر روز به مدت پنج دقیقه پوست بدن خود به خصوص دست و صورت را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا