سلامت خانواده

باورهای غلط در مورد فشار خون که شما را می کشد

به گزارش خبرآنلاین، باورهای غلط در مورد فشار خون بالا می تواند سلامت افراد مبتلا به آن را به خطر بیندازد. از سوی دیگر نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

فارس در خبری نوشت: در این مطلب قصد داریم با افزایش آگاهی نسبت به این بیماری و اصلاح این باورها از عوارض مهم آن پیشگیری کنیم.

تعداد طبیعی فشار خون

فشار خون از دو عدد تشکیل شده است: فشار خون سیستولیک (عدد بزرگتر یا فشار حداکثر) و فشار خون دیاستولیک (عدد کوچکتر یا فشار حداقل).

وقتی قلب می‌تپد (عضله قلب منقبض می‌شود) و خون را به داخل شریان‌ها پمپ می‌کند، نیرویی که به شریان‌ها وارد می‌شود بیشتر می‌شود. این نیروی بالا “فشار خون سیستولیک” نامیده می شود. در حالی که «فشار خون دیاستولیک» به معنای کمترین نیرویی است که در زمان استراحت قلب (در فاصله بین ضربان ها) به دیواره رگ ها وارد می شود.

فشار خون طبیعی به صورت مقدار سیستولیک کمتر از 120 میلی متر جیوه و مقدار دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه تعریف می شود.

کارشناسان توصیه می کنند افراد 18 ساله و بالاتر که سابقه فشار خون بالا ندارند باید سالانه فشار خون خود را توسط پزشک اندازه گیری کنند.

اگرچه علت دقیق فشار خون اولیه ناشناخته است، عوامل خطر متعددی از جمله سن (خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می‌یابد) شناسایی شده است.

چاقی

سابقه خانوادگی (خطر در افرادی که بستگان مبتلا به فشار خون بالا دارند بیشتر است)

مصرف بیش از حد نمک (سدیم) در رژیم غذایی

عدم فعالیت بدنی

علائم فشار خون بالا

اگر به دنبال فهرستی از علائم و نشانه های فشار خون بالا هستیم، باید بدانیم که فشار خون بالا اغلب علامتی ندارد و از طریق غربالگری و اندازه گیری فشار خون تشخیص داده می شود.

عوارض فشار خون بالا کنترل نشده

اگر فشار خون بالا به درستی تشخیص، درمان و کنترل نشود، می تواند آسیب جدی به قلب و رگ های خونی وارد کند و با تأثیر بر عروق، جریان خون و اکسیژن رسانی به قلب را کاهش دهد. فشار خون بالا می تواند منجر به حوادث و عواقب زیر شود:

آنژین یا درد قفسه سینه

حمله قلبی یا سکته: به دلیل اختلال در خون رسانی به قلب رخ می دهد و در نتیجه سلول های ماهیچه قلب به دلیل کمبود اکسیژن می میرند.

اگر اعداد فشار خون هنگام اندازه گیری در مطب بالا باشد، ممکن است پزشک از ما بخواهد که فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنیم و اعداد را به پزشک گزارش دهیم تا پزشک تشخیص دهد که آیا واقعاً فشار خون داریم یا خیر. خیر و در صورت ابتلا، بهترین روش درمانی برای کنترل فشار خون را برای ما انتخاب کنید.

برخی باورهای غلط در مورد فشار خون بالا

اولین باور غلط: نداشتن علائم خاص و احساس خستگی یا بیماری به این معنی است که نیازی به نگرانی در مورد فشار خون بالا نیست.

در بسیاری از افراد، فشار خون بالا بدون هیچ علامت خاصی به شریان ها، قلب و سایر اندام ها آسیب می رساند. به همین دلیل است که این بیماری را “قاتل خاموش” می نامند.

بنابراین لازم است حتی در مواقعی که علائم خاصی نداریم، حداقل سالی یک بار فشار خون خود را با توجه به فواصل زمانی مشخص شده توسط پزشک معالج اندازه گیری کنیم و منتظر علائم و احساسات خاصی نباشیم تا در مورد خود هشدار داده شود. فشار خون بالا.

باور غلط دوم: اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، مطمئناً به آن مبتلا هستید.

سومین باور غلط: عدم استفاده از نمک خوراکی به معنای کنترل کامل سدیم دریافتی و فشار خون است.

مصرف سدیم در برخی از ما منجر به افزایش فشار خون می شود، اما نمی توان مصرف سدیم را تنها با ترک نمکدان کنترل کرد. زیرا بیشترین میزان سدیم مصرفی ما از غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها، سوسیس، کالباس و … است.

باور نادرست چهارم: اگر از فشار خون بالا رنج می بریم و طبق دستور پزشک برای کنترل آن دارو مصرف می کنیم، می توانیم زمانی که عدد فشار خون طبیعی است، مصرف خودسرانه دارو را قطع کنیم.

باور نادرست پنجم: در افراد مبتلا به فشار خون که زیر نظر پزشک خود هستند، اندازه گیری فشار خون در منزل ضروری نیست.

اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است مجبور شوید تا آخر عمر طبق تجویز پزشک دارو مصرف کنید، زیرا تنها در این صورت است که می توانید فشار خون خود را تحت کنترل نگه دارید و از عوارض خطرناک فشار خون کنترل نشده، از جمله حملات قلبی یا سکته جلوگیری کنید. . .

چگونه از فشار خون بالا پیشگیری کنیم؟

در افرادی که عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند چاقی، سابقه خانوادگی فشار خون یا سابقه فشار خون بالا دارند، اندازه گیری فشار خون در فواصل کوتاه تری ضروری است.

سابقه خانوادگی فشار خون بالا احتمال ابتلای ما به آن را افزایش می دهد، اما اگر از یک سبک زندگی سالم پیروی کنیم، می توانیم از بروز آن جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازیم.

نکات زیر می تواند به ما در کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا با پیروی از یک سبک زندگی سالم کمک کند:

مصرف نمک را کاهش دهید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید

تمرین منظم

مصرف کافئین را کاهش دهید

سیگار نکشیدن

ما نباید فراموش کنیم که فشار خون خود را برای هشت یا حداقل سه روز متوالی، هر روز در زمان های مشخص اندازه گیری و ثبت کنیم. مانند هر روز صبح یا هر عصر یا در ساعت مشخصی که پزشک ما توصیه کرده است.

بنابراین با توجه به عوارض و پیامدهای فشار خون بالا، لازم است آگاهی خود را نسبت به آن افزایش دهیم و باورهای نادرست خود را در مورد آن اصلاح کنیم تا بتوانیم از بروز عوارض مهم ناشی از آن جلوگیری کنیم.

2323

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا