سلامت خانواده

باورتان می شود که این بیماری ها ناشی از نوشیدن چای است؟

به گزارش سلامت نیوز، نوشیدن بیش از حد چای سیاه و سبز، به عنوان مثال بیش از پنج لیوان در روز، به دلیل محتوای کافئین ممکن است با عوارض جانبی خفیف تا شدید همراه باشد.

برخی از این عوارض جانبی می تواند شامل سردرد، عصبی بودن، مشکلات خواب، استفراغ، اسهال، تحریک پذیری، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سوزش سر دل، سرگیجه، زنگ زدن در گوش، تشنج و گیجی باشد. همچنین مصرف زیاد چای سیاه و سبز یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث وابستگی روانی شود. بنابراین توجه به نکات و هشدارهای ویژه در این زمینه ضروری است:

– بارداری و شیردهی: اگر باردار یا شیرده هستید، بیش از 2 لیوان چای سیاه و سبز در روز مصرف نکنید. این مقدار چای حدود 200 میلی گرم کافئین فراهم می کند. مصرف بیش از این مقدار در دوران بارداری احتمالاً ناامن است و ممکن است با افزایش خطر سقط جنین، افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و وزن کم هنگام تولد همراه باشد. برای یک مادر شیرده، نوشیدن بیش از سه لیوان چای سیاه و سبز در روز ممکن است تحریک پذیری کودک را افزایش داده و باعث دفع بیشتر روده شود.

– کم خونی: نوشیدن چای سیاه و سبز ممکن است کم خونی را در افراد مبتلا به کمبود آهن بدتر کند. بهتر است از مصرف چای از یک ساعت قبل از غذا تا دو ساعت بعد از غذا به خصوص ناهار که شامل دمنوش های سیاه، سبز، گیاهی و … است، خودداری شود.

– اختلالات اضطرابی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث افزایش اضطراب شود.

– اختلالات خونریزی: دلایلی وجود دارد که کافئین موجود در چای سیاه می تواند انعقاد خون را کند کند، اگرچه این مورد در انسان نشان داده نشده است، اما اگر اختلال خونریزی دارید با احتیاط از کافئین استفاده کنید.

– مشکلات قلبی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز می تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب در افراد خاص شود. اگر بیماری قلبی دارید، مصرف کافئین خود را محدود کنید.

– دیابت: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد. اگر دیابت دارید، بیش از دو فنجان چای در روز ننوشید.

– اسهال: کافئین موجود در چای سیاه و سبز، به ویژه هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است اسهال را بدتر کند.

– تشنج: چای سیاه و سبز حاوی کافئین هستند. این نگرانی وجود دارد که مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث تشنج شود یا اثرات داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج را کاهش دهد. اگر تا به حال دچار تشنج شده اید از مقادیر زیاد کافئین یا مکمل های حاوی کافئین مانند چای سیاه استفاده نکنید.

– گلوکوم (سیاه چشم): کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد. این افزایش در عرض 30 دقیقه اتفاق می افتد و حداقل 90 دقیقه طول می کشد.

در افرادی که سابقه ژنتیکی سرطان مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم دارند، چای سیاه ممکن است مانند استروژن عمل کند. هورمون استروژن می تواند خطر ابتلا به سرطان را در این افراد افزایش دهد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر می شود، از چای سیاه استفاده نکنید.

– فشار خون بالا: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش دهد. با این حال، به نظر نمی رسد افرادی که به طور منظم چای سیاه یا سایر محصولات کافئین دار می نوشند، دچار فشار خون بالا شوند.

– سندرم روده تحریک‌پذیر: کافئین موجود در چای سیاه و سبز، به ویژه هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است اسهال را بدتر کند و علائم IBS را بدتر کند. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر با ناراحتی، درد مزمن شکم، نفخ و تغییر در عادات روده بدون هیچ دلیل دیگری مشخص می شود. اسهال یا یبوست ممکن است به طور متناوب در افراد مبتلا دیده شود. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر در اکثر بیماران منجر به شرایط خطرناکی نمی شود و باعث آسیب دائمی به روده بزرگ نمی شود، اما به دلیل عوارض جانبی می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب بیشتر از سایرین از رفلاکس معده رنج می برند. IBS گروهی از علائم روده ای است که معمولاً با هم همراه هستند. علائم و نشانه ها از نظر شدت و مدت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. سندرم روده تحریک پذیر در برخی موارد می تواند باعث آسیب روده شود.

– پوکی استخوان: کافئین باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار می شود. این ممکن است استخوان ها را ضعیف کند. بنابراین، بیش از 300 میلی گرم کافئین (تقریباً 2-3 لیوان چای سیاه) در روز مصرف نکنید. مصرف مکمل های کلسیم ممکن است به جبران از دست دادن کلسیم کمک کند.

مثانه بیش‌فعال: کافئین ممکن است خطر ابتلا به مثانه بیش فعال را افزایش دهد. کافئین موجود در چای سیاه ممکن است علائم را در افراد مبتلا به مثانه بیش فعال بدتر کند.

کم کاری تیروئید: نوشیدن سه لیوان چای سبز و سیاه در روز، کل نیاز روزانه بدن بالغ به فلوراید را تامین می کند. در عین حال، مصرف بیش از حد فلوراید (بیش از 3 فنجان چای) ممکن است باعث کم کاری تیروئید شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا