سلامت خانواده

بازگشت وزارت بهداشت به برنامه پزشکی خانواده – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، طب خانواده نوعی پزشکی است که در آن پزشک خانواده مستقیماً با خانواده ها در ارتباط بوده و مراقبت های اولیه را بر عهده دارند.

پزشکی خانواده دسترسی آسان به خدمات اولیه مراقبت های بهداشتی و پرونده های پزشکی بیماران را فراهم می کند، بیماران را از سوابق سلامتی آنها آگاه می کند و مقرون به صرفه است. شادی در زمان دریافت خدمات پزشکی. بر اساس آمارهای جهانی، در صورت همگامی دولت، مردم و دستگاه های خدمات رسان و اجرای صحیح برنامه پزشکی خانواده و اجرای نظام ارجاع توسط متخصصان و نخبگان این برنامه، 90 درصد مشکلات بهداشتی و درمانی قابل حل است. با استفاده از 10٪ از کل هزینه های جاری. و این کاملا در راستای اقتصاد سلامت و کاهش هزینه است.

با این رویکرد و سیاست بود که برنامه پزشکی خانواده در ایران شکل گرفت و از دهه 80 شاهدیم که پایه های اجرای این برنامه در وزارت بهداشت گذاشته شد. اما در این سال ها هیچ گاه به هدف نرسیده است که دلایل مختلفی پشت آن است.

اما آنچه مسلم است این است که همه دولت ها در گذشته بر اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور اصرار و تاکید داشته اند. اما در دولت سیزدهم به یکباره شاهد جایگزینی برنامه ای به نام برنامه ملی سلامت خانواده بودیم که با انتقادات زیادی مواجه شد و در نهایت راه به جایی نبرد.

اکنون با آغاز به کار دولت چهاردهم، وزارت بهداشت قصد دارد به مسیر برنامه پزشکی خانواده بازگردد.

مهدی زنگنه بایگانی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در اولین واکنش به تعیین تکلیف و سرنوشت برنامه پزشکی خانواده در کشور گفت: تا پایان سال 1403 شاهد اجرای این برنامه در کشور خواهیم بود.

وی افزود: تقویت سیستم شبکه در دستور کار و بر اساس توجه به ساختار، نیرینیروی انسان و تجهیزات، ما در حال حرکت به جلو هستیم.

زنگنه درباره برنامه پزشکی خانواده نیز گفت: جلسات تکمیل دستورالعمل برنامه پزشکی خانواده به صورت مستمر برگزار می شود و تمام دستاوردهای قبلی برنامه را در نظر گرفته ایم و قول می دهیم تا قبل از پایان سال 1403 خانواده خانواده برنامه پزشکی حداقل از یک نقطه کشور آغاز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا