اخبار سلامت

بازار جراحی های زیبایی؛ از شباهت به حیوانات تا عمل های عجیب

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اگر در فضای مجازی جستجو کنیم به ندرت وبلاگ نویسی را می یابیم که روی صورت یا بدن خود عمل زیبایی انجام نداده باشد. رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر زیبایی شناسی جامعه دارند و تصاویر و معیارهای زیبایی منتشر شده در این شبکه ها می تواند باعث ایجاد احساس نارضایتی از خود و تمایل به تغییر ظاهر شود. این موضوع باعث شده است که در سال های اخیر گرایش بسیاری از افراد به ویژه بانوان به انجام جراحی های زیبایی افزایش یابد.

افزایش تقاضا برای این جراحی ها بازار بزرگی را برای جراحان زیبایی ایجاد کرده و رقابت منفی بین آنها ایجاد کرده است. صفحات مجازی و وب سایت های برخی از پزشکان سعی می کنند در انجام این اقدامات از یکدیگر پیشی بگیرند.

تعرفه توافقی برای جراحی های زیبایی و عدم نظارت کافی وزارت بهداشت و سازمان های ذیربط بر تعرفه ها، بسیاری از پزشکان را به سمت انجام این اقدامات سوق داده است. در زمانی که هزینه های پزشکی در بسیاری از زمینه ها پایین است، این پزشکان به جراحی زیبایی به عنوان منبع درآمد اضافی نگاه می کنند.

ابراهیم رزمپا; متخصص راینولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران وی درباره علل گرایش مردم به جراحی های زیبایی می گوید: متاسفانه تبلیغات گمراه کننده در فضای مجازی افراد زیادی را به سمت این جراحی ها سوق می دهد.

وی افزود: بسیاری از این جراحی ها با هزینه کمتر و در مراکز غیربهداشتی و غیربهداشتی توسط افراد غیر پزشک انجام می شود که عوارض جسمی و روانی بسیاری را به دنبال دارد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه مداخله جویان از ناآگاهی مردم سوء استفاده می کنند و با تبلیغات ارزان مردم را فریب می دهند، تصریح کرد: اگر جراحی های زیبایی در موارد ضروری و منطقی انجام شود می تواند اثرات مثبت جسمی و روحی داشته باشد. اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد اما متاسفانه برخی افراد تنها تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی و رقابت با اطرافیان خود به این جراحی ها روی می آورند.

چرا افراد بیشتری به جراحی زیبایی روی می آورند؟

علاوه بر تاثیر فضای مجازی در شکل گیری استانداردهای زیبایی، تغییر نگرش نسبت به جراحی های زیبایی نیز یکی از دلایل رواج این اعمال است. بسیاری از جراحی هایی که زمانی تابو بودند، امروزه به طور گسترده پذیرفته شده اند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد کلینیک های زیبایی، دسترسی به این جراحی ها نیز آسان شده و رقابت کلینیک ها برای جذب مشتری افزایش یافته است.

بسیاری از این اعمال ریشه های اجتماعی و روانی دارند، به ویژه در افرادی که تحت عمل های جراحی متعدد قرار می گیرند. برخی از افراد با تغییر ظاهر سعی در بیان هویت شخصی خود دارند. همچنین خودشیفتگی و اعتماد به نفس پایین از عواملی هستند که میل به این جراحی ها را افزایش می دهند.

یقه پیراهن؛ جامعه شناس وی درباره عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش زنان به جراحی های زیبایی می گوید: تصویر بدنی که به معنای ادراک فرد از بدن خود است، نقش مهمی در این گرایش دارد.

وی افزود: فشار اجتماعی نیز یکی دیگر از عوامل موثر است. تشویق و ترغیب دوستان، خانواده، همکاران یا پزشکان می تواند در تصمیم گیری افراد برای جراحی زیبایی موثر باشد. عده ای نیز فکر می کنند با جراحی زیبایی منزلت و منزلت اجتماعی خود را افزایش می دهند.

پیراهاری با اشاره به رابطه درآمد زنان با تمایل به جراحی های زیبایی می گوید: مطالعه ای نشان داده است که زنان با درآمد بالاتر تمایل بیشتری به این جراحی ها دارند و بالعکس. این رابطه به دلیل هزینه های بالای جراحی های زیبایی است.

بازار جراحی غیر متعارف؛ از گوش الاغ تا زبان مار!

افزایش بی رویه جراحی های زیبایی باعث شده است که برخی افراد برای برجسته شدن به جراحی های غیر متعارف روی بیاورند.

یکی از موضوعاتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در فضای مجازی تبلیغ می شود، جراحی هایی است که نه زیبایی دارند و نه درمانی. اصطلاح “جراحی های غیر متعارف” برای توصیف این جراحی ها مناسب است.

برخی از افراد با جراحی هایی مانند گوش خر، زبان مار یا چشم گربه ای سعی می کنند خود را به حیوان تبدیل کنند. به عنوان مثال، افراد سعی می کنند با کشیدن لبه گوش، گوش های خود را شبیه الاغ کنند یا با کشیدن پلک چشمان خود را شبیه گربه کنند. برخی نیز زبان خود را از وسط می برند و آن را به صورت زبان مار در می آورند.

رزمپا درباره این جراحی ها می گوید: متاسفانه در کشور ما هم این جراحی ها انجام می شود. برخی توسط پزشکان و برخی توسط افراد غیر پزشک در مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی انجام می شود. پزشکان متعهد معمولا از انجام این گونه جراحی ها خودداری می کنند.

وی افزود: افرادی که درخواست این جراحی ها را دارند معمولا مشکلات روحی و روانی دارند و مشاوره روانپزشکی برای آنها توصیه می شود. این جراحی ها نه تنها چهره فرد را غیرطبیعی می کند، بلکه به دلیل اینکه در شرایط غیربهداشتی انجام می شود، خطراتی مانند عفونت و نکروز را به همراه دارد.

مردم نباید به پزشک مراجعه کنند

سعید کریمی; معاون وزیر بهداشت وی با اشاره به تعطیلی حدود 4 هزار مرکز درمانی غیرمجاز در سال گذشته گفت: مراجعان در مراجعه به مراکز درمانی به پروانه اشتغال، پروانه پزشکی و پروانه بهره برداری از مرکز توجه کنند. سامانه اعضای سازمان نظام پزشکی نیز مرجع مناسبی برای اطمینان از پزشک بودن افراد است.

وی افزود: جریمه مداخله در امور پزشکی که قبلاً 5 میلیون تومان بود، اکنون در مصوبه 13 تیر 1403 برای اولین بار به 580 میلیون تومان و برای دفعات بعدی به یک میلیارد و 160 میلیون تومان افزایش یافته است. امیدواریم با این جریمه های بازدارنده افراد فاقد صلاحیت دیگر در امور پزشکی دخالت نکنند و سلامت مردم را به خطر نیندازند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا