بارداری

بارداری در چه سنی خطرناک است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از فارس، نوشین امجدی استاد زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه برخی از بارداری ها از جمله بارداری های پرخطر محسوب می شوند، اظهار داشت: برخی از زنان بدون اطلاع از وضعیت خود تصمیم به سقط می گیرند. وضعیت سلامت. باردار می شوند و سلامت خود و جنین را در شرایط سخت و خطرناکی قرار می دهند. وی افزود: ویزیت های قبل از بارداری و مراقبت های دوران بارداری به زنان کمک می کند تا خطرات احتمالی بارداری را به حداقل برسانند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. وی با اشاره به اینکه بارداری بر وضعیت جسمی و روحی زنان تأثیر مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: مشاوره و ویزیت قبل از بارداری برای شناسایی عوامل خطر و اقدام به موقع برای کنترل و کاهش عوارض ضروری است. امجدی به بارداری های پرخطری که می تواند برای مادر و جنین خطراتی ایجاد کند، پرداخت و افزود: بارداری در سنین پایین و زیر 18 سال می تواند عوارض جدی داشته باشد.

فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه با اشاره به اینکه بارداری در سنین پایین می تواند با مشکلاتی مانند کم خونی یا زایمان زودرس همراه باشد، گفت: این مادران آمادگی روحی و جسمی برای بارداری سالم و با تجربه تری ندارند. در این دوران بهتر است در سنین پایین باردار نشوید. این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بارداری بعد از 35 سالگی یک بارداری پرخطر محسوب می شود، افزود: بیماری های مزمن مادر در سنین بالا مانند فشار خون و دیابت عوارضی مانند زایمان را به همراه دارد. نارس خواهد بود و رشد جنین مختل می شود، از طرفی احتمال اختلالات کروموزومی جنین نیز افزایش می یابد. امجدی وزن زیاد مادر را نیز عامل بروز برخی مشکلات دانست و افزود: مادرانی که چاق هستند و BMI بالای 30 دارند معمولا در معرض عوارضی از جمله فشار خون هستند. بالا و دیابت و افزایش سزارین. وی ادامه داد: مادران باردار بسیار کم وزن نیز در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن هستند. این متخصص زنان و زایمان دانشگاه خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و مواد اعتیادآور در دوران بارداری نیز از عوامل مهم عوارض جنینی مادر است.

وی مشکلات زمینه ای مادر در دوران بارداری را از دیگر عوامل خطر در بارداری عنوان کرد و افزود: بارداری در زنانی که مشکلات قلبی عروقی مانند تعویض دریچه قلب، فشار خون بالا یا افزایش فشار شریان ریوی دارند، با عوارض مادری و جنینی همراه خواهد بود. . امجدی ادامه داد: مادرانی که با وجود مصرف چندین دارو برای کنترل فشار خون همچنان فشار خونشان کنترل نشده است، زنانی که از نارسایی کلیه و دفع پروتئین رنج می برند و یا از بیماری های ریوی مانند آسم، بیماری التهابی روده و اختلالات کبدی رنج می برند نیز باید بررسی شوند. قبل از اقدام به بارداری، با پزشک خود مشورت کنید تا بارداری خود را تحت شرایط کنترل شده شروع کند. این متخصص زنان و زایمان گفت: بیماران مبتلا به بیماری های خونی، لوپوس، آرتریت روماتوئید و کم کاری یا پرکاری تیروئید از دیگر بیماران باردار هستند. نیاز به پیگیری ویژه دارند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند، توصیه کرد: به دلیل محدودیت مصرف داروهای روانپزشکی در دوران بارداری. توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به بیماری های مقاربتی نیز اشاره کرد و افزود: بیماری هایی مانند سوزاک، سیفلیس، هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز با ابتلای جنین در دوران بارداری، زایمان و یا بعد از آن در دوران شیردهی قابل انتقال است. انتقال نوزاد و افزایش احتمال سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد. این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بارداری در مادران مبتلا به ترومبوفیلی یا سندرم آنتی بادی آنتی فسفولیپید نیز می تواند خطرناک باشد، تصریح کرد: در این حالت سندرم لخته شدن خون غیرطبیعی در رگ ها به ویژه در دوران بارداری که انعقاد خون به طور طبیعی افزایش می یابد، بروز می کند، عوارضی مانند بطوریکه سقط مکرر، مرگ داخل رحمی، محدودیت رشد جنین و جدا شدن زودرس جفت در این بیماران افزایش می یابد که خود پیشگیری است. استفاده از داروهای ضد انعقاد در دوران بارداری را توجیه می کند و همچنین بارداری هایی که پس از استفاده از روش های کمک باروری مانند IVF و بارداری های دوقلویی رخ می دهد نیز نیاز به پیگیری و توجه ویژه دارد. این متخصص زنان و زایمان دانشگاه تاکید کرد: به دلیل بروز برخی مشکلات در دوران بارداری، توصیه کرد: مراجعه به پزشک متخصص زنان می تواند به مادر و جنین کمک کند تا بارداری را بدون خطر و با کمترین عارضه به پایان برسانند.

وی به سابقه بارداری های قبلی نیز پرداخت و تاکید کرد: مادرانی که سابقه زایمان زودرس یا مسمومیت بارداری، دیابت یا فشار خون بالا، محدودیت رشد داخل رحمی جنین، خونریزی شدید پس از زایمان، مرده زایی، سقط های مکرر دارند. جفت سرراهی یا جدا شدن زودرس جفت، تولد نوزادی با اختلالات ژنتیکی و کروموزومی و یا نوزادی با وزن بیش از چهار کیلوگرم نیز باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند. امجدی یادآور شد: ویزیت قبل از بارداری و ویزیت های منظم دوران بارداری به مادران کمک می کند تا بارداری مطلوبی را با حداقل عوارض مادری و نوزادی تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا