سلامت خانواده

این 4 بیماری باعث مرگ زنان ایرانی می شود

به گزارش خبرآنلاین، ملیحه کیانفر، رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در 4 دهه اخیر امید به زندگی زنان ایرانی از 54 سال به 78 سال رسیده است که به این معناست که می توان امیدوار بود. دستاوردها و فعالیت ها در حوزه سلامت و بهداشت.

مهر در خبری نوشت: وی ادامه داد: بر اساس اسناد و نظرسنجی انجام شده در سال 2019، بیماری های ایسکمیک قلبی (سکته قلبی و سکته مغزی)، بیماری های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان سینه جزو 20 عامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند. زنان .

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه آزمایش های غربالگری بعد از تولد نوزاد می تواند بیماری ها را در نوزادان تشخیص دهد، گفت: در اولین گام بعد از تولد نوزادان، غربالگری بین 3 تا 5 روزه از طریق پاشنه پا. همچنین غربالگری دیگری برای اندازه گیری شنوایی نوزاد و غربالگری برای بررسی وجود 3 بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و کمبود آنزیم G6 PD یا فاویسم با آزمایش های غربالگری نوزادان انجام می شود.

وی ادامه داد: پس از آن شبکیه چشم نوزاد بررسی و وضعیت آنها به صورت ماهانه بررسی و پایش می شود. در ضمن از یک ماهگی تا ۷ سالگی آزمایشات زیادی انجام می شود.

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدمات درمانی به صورت رایگان ارائه می شود. همچنین کودکان قبل از ورود به مدرسه و در پایه چهارم ابتدایی، پایه هفتم ابتدایی و پایه یازدهم دبیرستان غربالگری، تست های روانپزشکی و ارزیابی بلوغ می شوند.

کیانفر در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت از عملکرد خود در زمینه پیشگیری از بیماری ها و افزایش سلامت زنان در جامعه رضایت دارد، گفت: بر اساس پارامترها باید در حوزه سلامت زنان بیشتر کار کنیم. اما با توجه به اینکه امید زندگی در بانوان به 78 سال رسیده است، می توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم. اگرچه هنوز جای کار وجود دارد، اما همچنان فعالیت های زیادی از طریق سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور در دستور کار داریم.

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت افزود: موضوع مهم آشنایی مردم به ویژه اقشار کم برخوردار کشور با سیستم شبکه بهداشت و درمان است و بیش از 5 دهه از آن زمان می گذرد. این موضوع و مرکز بهداشت در دورافتاده ترین روستاهای ایران به شهرها می باشد. وجود دارد

ناهید نفیسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت سلامت زنان گفت: متأسفانه زنان به دلایل مختلف از جمله خانواده و تربیت فرزندان از خود بی‌توجهی می‌کنند؛ با وجود تشخیص سرطان سینه، بسیاری از بیماران. هیچ درمانی انجام نداده اند و بسیاری از زنان در پوشش فداکاری خود از آن غفلت می کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا