سلامت خانواده

این 3 نوشیدنی را برای همیشه فراموش کنید

به گزارش خبرآنلاین، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله Nutrients منتشر شد، نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های ناسالم در مقادیر زیاد یا انتخاب نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی در درازمدت می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. همچنین این نوشیدنی ها در بیماری های کلیوی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، نقرس، مشکلات سلامت دهان و دندان و همچنین چاقی و افزایش وزن نقش بسزایی دارند. عاداتی نیز وجود دارد که در صورت انجام و تکرار باعث جذب بالای قند و دریافت کالری بیشتر می شود. این مقاله را تا انتها بخوانید تا بدانید که چگونه عادت های بد نوشیدن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

1) نوشیدن چای شیرین

چای به تنهایی خواص زیادی دارد. تهوع را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و امید به زندگی را افزایش می دهد. اما مصرف چای با قند و شکر زیاد باعث بی اثر شدن همه این فواید می شود و بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

نوشیدن چای شیرین می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا این نوشیدنی کالری بالایی دارد و در عین حال احساس سیری در شما ایجاد نمی کند. شکر باعث افزایش سریع قند خون و افزایش ترشح کورتیزول و آدرنالین می شود. همچنین مصرف مزمن قند اضافی ممکن است منجر به مقاومت لپتین (هورمون ذخیره چربی) شود.

2) ننوشیدن آب کافی

زمانی که آب کمتری می نوشید، احساس تشنگی طبیعی است، در این موارد، اشتباه گرفتن احساس تشنگی با گرسنگی غیرعادی نیست و به جای رفع تشنگی، ممکن است پرخوری کنید و وزن اضافه کنید. علاوه بر این، تشنگی بیش از حد می تواند به انتخاب گزینه های ناسالم مانند نوشابه ها و آب میوه های فرآوری شده برای ارضای این احساس منجر شود. تنها گزینه مناسب برای رفع تشنگی آب است که به ما انرژی می دهد، دمای بدن را تنظیم می کند و سموم را از مغز و خون ما دفع می کند.

به نظر می رسد نوشیدنی های قندی مغز ما را فریب می دهند و فکر می کنند تشنگی خود را رفع کرده ایم، اما شکر و سایر مواد موجود در این نوشیدنی ها در واقع بدن را تشنه کرده و در دراز مدت باعث افزایش وزن می شوند.

3) نوشیدن آب میوه های شیرین

ممکن است فکر کنید که نوشیدن آب میوه یک انتخاب سالم برای کاهش وزن است، اما باید بدانید که نوشیدنی های شیرین می توانند اشتهای شما را افزایش دهند. مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به افزایش یا حتی کاهش سطح قند خون شود. افت قند خون دلیلی است که باعث می شود احساس گرسنگی کنید. اگر به طور مرتب چنین محصولات قندی مصرف کنید، این احساس گرسنگی برای همیشه با شما خواهد بود و منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود.

خوردن میوه های تازه یا یخ زده بهتر از نوشیدن آب میوه است. در آب میوه ها هیچ فیبری وجود ندارد، بنابراین میزان قند آن ها مانند نوشابه ها است.

4) مصرف مکرر نوشابه

نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده هستند که نه تنها کالری دریافتی را افزایش می دهد، بلکه اشتها را نیز افزایش می دهد. نوشیدن منظم نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. این وضعیتی است که در آن بدن در استفاده از انسولین برای تنظیم قند خون کارایی کمتری دارد. وقتی این اتفاق می افتد، بدن شروع به ذخیره چربی بیشتری می کند و در نتیجه وزن اضافه می شود.

نوشیدنی های قندی حاوی مقدار زیادی فروکتوز هستند. فروکتوز نوعی قند است که برخلاف گلوکز که مستقیماً در جریان خون جذب می شود، عمدتاً در کبد متابولیزه می شود. مصرف زیاد فروکتوز می تواند منجر به تجمع چربی در اطراف کبد و شکم شود.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا