سلامت خانواده

این گروه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند

به گزارش خبرآنلاین، در مطالعه مرکز سلامت دقیق دانشگاه Edith Cowen نشان داده شد که آنژین صدری، تصلب شرایین، ایسکمی (کاهش خون رسانی) قلب، سکته قلبی (سکته قلبی)، عروق کرونر و همچنین چربی هایی مانند کلسترول، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا “HDL” که کلسترول خوب خون است و لیپوپروتئین های با چگالی کم یا “LDL” که کلسترول بد خون است، ممکن است منشأ بیولوژیکی مشابهی با آلزایمر داشته باشند. .

ایسنا در خبری نوشت: کارشناسان با تجزیه و تحلیل رابطه بین آلزایمر و سه نوع LDL، تری گلیسیرید و کلسترول تام (کلسترول خوب و بد)، به یک رابطه ژنتیکی کلی مثبت و معنادار پی بردند. با توجه به نتایج، این رابطه نشان می دهد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

“آرتیکا کربی” محقق اصلی این مطالعه امیدوار است که این یافته ها مسیرهای تحقیقاتی جدیدی را بگشاید و زندگی میلیون ها نفر را در جهان بهبود بخشد. به گفته وی، مطالعات مشاهده ای و سایر مطالعات از ارتباط بین این شرایط خبر می دهند، اما با همه اینها مکانیسم های بیولوژیکی پیچیده آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است و ارتباط آن با چربی ها و بیماری عروق کرونر هنوز حل نشده است. به گفته وی، این مطالعه از رویکرد ژنتیکی برای بررسی روابط پیچیده این شرایط استفاده کرده و دیدگاه جدیدی از مبنای بیولوژیکی مشترک این شرایط ارائه کرده است.

همچنین دکتر ماریتا لانگ، پزشک عمومی و مشاور افتخاری پزشکی زوال عقل در استرالیا، از این نتایج استقبال کرد و اظهار داشت که این نتایج او را شگفت زده نمی کند زیرا هم بیماری عروق کرونر و هم بیماری آلزایمر و دمانس عروقی عوامل خطر بسیار مشابهی دارند. به گفته وی، همین آسیب شناسی ترکیبی را هم در بیماری آلزایمر و هم در زوال عقل عروقی می توان شناسایی کرد. وی تاکید می کند که هر چه بیشتر درباره ژنتیک و ریشه های بیولوژیکی بدانیم، بهتر می توانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم و درمان ها نیز موثرتر خواهد بود.

به گزارش ایندیپندنت، دکتر لانگ بر اهمیت پرداختن به عوامل خطر قابل اصلاح در بیماری قلبی و آلزایمر تاکید می کند، اما ارزیابی بهتر و دقیق تری از سلامت مغز را پیشنهاد می کند. وی توصیه می کند با ارزیابی سلامت مغز افراد 45 تا 49 سال و ارزیابی سالانه افراد بالای 75 سال و گروه های آسیب پذیر، این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.

به گفته وی، شواهدی مبنی بر 14 عامل خطر قابل اصلاح برای زوال عقل وجود دارد که می تواند از 45 درصد موارد زوال عقل پیشگیری یا به تعویق بیاندازد، بنابراین می توان در هر سنی به ویژه در میانسالی برای ارتقای سلامت مغز گام های موثری برداشت. برداشت

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا