بهداشت و درمان

این ویتامین ضد کبدچرب است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، پروژه تحقیقاتی محققین در مورد کبد چرب، نتیجه این تحقیق نشان داد که حفظ سطح ویتامین D در حدود 20 تا 25 نانومول در لیتر برای زنان و مردان. در جمعیت ایران می تواند از بیماری های کبدی جلوگیری کند. جلوگیری از چربی.

خبرآنلاین، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا درباره طرح تحقیقاتی انجام شده توسط محققان در مورد کبد چرب گفت: نتیجه این تحقیق نشان داد که حفظ سطح ویتامین D در حدود 20 تا 25 نانومول در لیتر برای مردان و زنان ایرانی جمعیت می تواند از بیماری کبدی جلوگیری کند. جلوگیری از چربی.

دکتر رضا همایونفر با بیان اینکه حدود 2100 نفر از تهران به صورت تصادفی برای این پژوهش انتخاب شدند، درباره جزئیات این طرح تحقیقاتی گفت: این پژوهش با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی فسا و بهشتی انجام شد. و طی آن وضعیت چربی کبد و سطح ویتامین D در افراد مورد مطالعه بررسی شد.

وی افزود: نتایج این تحقیق نشان می دهد که حدود 34 درصد از جمعیت مورد مطالعه دارای کبد چرب هستند. این نتیجه تقریباً نتایج سایر مطالعات را تأیید می کند. مطالعات مشابهی که در بین ایرانیان و کشورهای منطقه انجام شده است، شیوع کبد چرب غیر الکلی را بین 30 تا 40 درصد می داند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه در این تحقیق سطح ویتامین D نمونه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بررسی ها نشان داد که سطح ویتامین D افراد مورد مطالعه در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در کل جمعیت مورد مطالعه، هیچ کس سطح ویتامین D کافی نداشت و همه درجات متفاوتی از کمبود ویتامین D داشتند.

همایونفر ادامه داد: اگر میزان ویتامین D در زنان کمتر از 18 نانومول در لیتر و در مردان کمتر از 21 نانومول در لیتر باشد، خطر ابتلا به کبد چرب در این افراد افزایش می یابد. نتیجه گیری ما این بود که حفظ سطح ویتامین D در حدود 20 تا 25 نانومول در لیتر برای مردان و زنان در جمعیت ایرانی می تواند از بیماری کبد چرب جلوگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین D بیان کرد: ویتامین D یکی از موضوعاتی است که اخیرا بسیار جذاب شده و مطالعات زیادی در مورد آن انجام شده است. به عنوان مثال، تأثیر ویتامین D بر کنترل قند خون یا خطر ابتلا به سرطان در تحقیقات انجام شده است. مطالعات نشان داده است که گیرنده ویتامین D با بیان حدود 200 ژن مرتبط با متابولیسم بدن مرتبط است و به همین دلیل طیف وسیع بیماری هایی که تحت تاثیر کمبود ویتامین D قرار می گیرند کاملا توجیه می شود.

به گفته این محقق، یکی از مهم ترین مواردی که در بحث کبد چرب غیر الکلی و ارتباط آن با ویتامین D قابل بررسی است این است که تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین D باعث افزایش سطح التهاب در بدن، و التهاب می شود. یکی از قوی ترین پیوندها با کبد است. دارای اسیدهای چرب غیر الکلی است، به همین دلیل محققان این مطالعه معتقدند کمبود ویتامین D خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

همایونفر در ادامه با بیان اینکه مصرف مداوم مکمل ها برای افزایش سطح ویتامین D در بدن از نظر پزشکی جایز نیست، گفت: به جای استفاده مداوم از مکمل ها پیشنهاد می کنیم افراد مبتلا به کمبود ویتامین D سبک زندگی خود را تغییر دهند و سعی کنند کاهش قرار گرفتن آنها در معرض نور خورشید که می تواند منبع اصلی ویتامین D باشد را کاهش دهند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 دقیقه تا یک ربع باعث آفتاب سوختگی نمی شود، اما باعث می شود بدن ویتامین D تولید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا